Институциите тръгват в нова посока в решаване на проблемите на пътя

Кога ще спрем войната по пътя? Слушаме този въпрос от десетки години, виждаме промени в Закона за движение по пътищата, предимно с фокус към глобите и накрая резултатът е маргинален. В ТГ често говорим по темата и ето, че днес присъствахме най-накрая на пресконференция, която говори в правилната посока. Шофьорите не могат да управляват правилно автомобилите си и не знаят, че не могат. Не са виновни, защото никой не ги е научил. Просто защото шофьорският курс отделя повече внимание на теория и пътни знаци, а вече допълнителните курсове за безопасност учат на управление, но те не са задължителни в България и естествено слабо посещавани. Няма и никаква подготовка в училище по безопасност на движението от специалисти, така че децата, както и техните родители, било то пешеходци или велосипедисти, излизат тотално неподготвени на пътя.

В правилната посока е изграждането на национален индекс за безопасно шофиране с име SDIndex – Safe Drive Index. За 2018 г. стойността му е 89,6 при максимална стойност 100 (най-нерисково поведение на пътя) и минимална стойност 0 (най-рисково поведение на пътя). Превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 г., показва първото издание на изследователския. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.

Резултатите от проучването бяха представени пред представители на медиите и отговорните институции днес на специално събитие в присъствието на партньори и организатори, сред които заместник-министъра на Транспорта, информационните технологии и съобщенията – Ангел Попов; съветника на министъра на вътрешните работи – Калина Крумова; заместник изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ – Дамян Войновски; секретаря на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението по пътищата – Алекси Кесяков; инспектора в Отдел „Пътна полиция“ при Главна дирекция „Национална полиция“ – Мария Ботева; Павел и Васил Жекови – създатели на „Академия за безопасно шофиране“; Пламен Димитров – председател на УС на Дружеството на психолозите в България и Лазар Георгиев, изпълнителен директор на SDI Застрахователен брокер.

Неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация – 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва. Този тип ситуации не носят особен риск за водача или другите на пътя, но са сериозна причина за повишаване на стреса и нарастване на агресията, особено при натрупване на закъснения.

Българските шофьори си дават висока оценка за избягване на риска и прехвърлят отговорността към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават, коментираха от екипа, реализирал SDIndex.

SDIndex е първото национално представително изследване за самооценка на рисковете в шофьорското поведение. Водеща организация в проекта е застрахователният брокер SDI, а партньори са МВР, МТИТС, МОН, Дружеството на психолозите в България и Академия за безопасно и майсторско шофиране “Павел Жеков”. На събитието присъстваха и представители на Комисията по транспорт в Народното събрание и експерти по пътна безопасност. В екипа на SDIndex влизат още изследователска и консултантска агенция Explica, която отговаря за теренното проучване и анализа на данните и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. Проучването е базирано на изследователския инструмент DBQ (Driving Behavior Questionnaire), разработен през 90-те години от екип психолози в Манчестърския университет под ръководството на известния изследовател на грешките в човешкото поведение проф. Джеймс Ризън. Повече информация за проекта може да бъде намерена на: www.sdindex.bg.

Амбицията на екипа е SDIndex да се превърне в надеждна методика за ежегодно проследяване на тенденциите в поведението на водачите, включително в зависимост от нормативните промени, и с резултатите и препоръките, базирани на данните, да допринесе за повишаването на безопасността по пътищата и намаляването на пътно-транспортните произшествия в страната.

Представителите на партниращите институции приветстваха инициативата и заявиха, че данните ще бъдат взети като основа за изграждането на актуални и ефективни политики за намаляване на инцидентите по пътищата, в чиято основа е човешката грешка. По данни на Европейската комисия, в ЕС това е причина за 93% от тежките пътно-транспортни произшествия.

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*