Какво е усещането да караш Formula E?

Шампионът на Formula E твърди, че тези коли са „едни от най-трудните“ за управление.

„Formula E не е най-бързата кола, в която съм бил“ казва FE шампионът и Audi Sport пилотът Лукас Ди Граси. „Нито пък най-мощната. Не се възползва от толкова много притегателна сила. Или сцепление“

След кратка пауза: „Но…определено е една от най-трудните за управление.“

Сезонът на FE 2017/2018 започна наскоро в Хонг Конг, а ние се възползвахме от огромното количество опит на Ди Граси, за да разберем какво е чувството да седнеш зад волана на олекотена електрическа количка за картинг с 243 к.с.

Оказа се, че е много по-трудно от очакваното…

„Първата трудност, с която пилотите се сблъскват е формата на шампионата, защото пистите са изцяло на улици, което означава, че постоянно от двете страни има стени. Ако погрешка докоснеш стената, последиците са сериозни. Напомня на състезанията в Монако“.

„Друга трудност представлява малкото време за подготовка. Само един час упражнения и една обиколка за квалификациите. При истинските писти всичко е изчислено до съвършенство – всеки завой е перфектен“

„Центърът на Хонг Конг не предлага тези удобства“ добавя пилотът през смях.

Друг затрудняващ аспект на състезанието е, че се налага да използваш две настройки на мощността. „При квалификациите трябва да караш възможно най-бързо, но в самото състезание трябва да караш възможно най-бързо, но с ограничена мощност. Която се контролира от пилота. Трябва да следиш специфичния разход на енергия.“

„Което означава, че също така трябва да адаптираш точката на спиране.“

„При електрическите коли моторът се намира отзад и възстановява енергия при спиране. Но не и при пълна батерия. Това означава, че в началото на състезанието задните спирачки са горещи, но щом започне зареждането, те се охлаждат и нямат същата сила на триене. Променяш точката на спиране, но също така и капацитета на триене“ добави той.

Съотборникът на Ди Граси за тази година – Даниел Абт, добавя точно колко трудно става на пистата. „Фокусът не е върху притегателната сила,“ казва той с усмивка, „така че колата наистина е неприятна за управление. Нивото на сцпеление също не е много високо, нямаме подходящите гуми, почти никакво притегляне и неравна и мръсна писта“

„Винаги си на ръба с тези коли“

Не само това, но понеже състезанието е много близко, батериите и шаситата са еднакви за всички отбори, а това прави надпреварата непредсказуема“ обясни Ди Граси.

„Може да имаш по-добра кола от останалите, но разликата не е такава, каквато е при F1. Например Фернандо Алонсо е велик пилот, но има McLaren, така че без значение какво прави на пистата, няма как да спечели титлата.“

„ При FE не е точно така. Techeetah е един прекрасен пример за това: миналата година бяха конкурентоспособни.

Имаха шанс да спечелят шампионата… Все едно да кажем, че Торо Росо може да спечели.“

„Всичко опира до отбора, качеството, пилота, грешките и постоянството… наистина трябва съм мотивиран, за да успея“ казва той.

И така, докато шампионата е още млад, колите са трудни и непостоянни за управление.

FE
a1714500_large
a1714489_large