Новото BMW M5 отвяря нова страница в историята на М

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Всички знаехме, че рано или късно ще се случи. Преди 30 години с M5 BMW оставят завинаги своя отпечатък в автомобилната история създавайки понятието „спортна лимузина“ и от тогава до днес всеки автомобилен производител опитва да пресъздаде емоцията и усещането идващи от нея. Днес обаче топлата вода е открита отдавна, технологиите са достъпни и известни на всички, а битката далеч не е толкова проста. Финансовите отдели имат не по-малко тежка дума от инженерните, борбата е за всеки клиент, а не само за хард-кор феновете, а политическите рестрикции дебнат отвсякъде. За това М5 трябваше да порасне. Ментално и концептуално. Да стане по-премерена, по-разумна, по-смислена, по-култивирана, но и да запази своя дух и емоция. E28 и Е34 М5 бяха вълци в овча кожа, почти по нищо неразличими от обикновените представители на 5-та серия. Е39 М5 вече бе по-фокусирана, със по-забележимо променена визия, значително подобрено шаси и управление и драматично по-силен, шумен и вдъхновяващ двигател. E60 M5 харчеше безобразно много, но благодарение на невероятния V10, който носеше отпред, бе страхотна за каране… и пързаляне, от всякъде крещеше М5, а имаше и комби версия, с която да возите жената и децата за под 8 минути на Ринга, без напрежение. Последното поколение на легендарния седан вече бе толкова силно, че двете задни колела съвсем не му бяха достатъчни, за да стигнат до асфалта консервативно декларираните в каталога 560 конски сили въпреки шасито на унибали, почти без тампони като в състезателна кола, мега бързата кутия и уникалното управление и окачване. И бам! Ето я и нея – F90 M5 вече е тук с 4х4 и автоматик! Скандал! И да… колкото и да бяха скандализирани от слуховете пуристите започнаха да го приемат. Особено след като на пазара сериозни хапки от баницата отхапват страхотните RS6, E63 AMG и Panamera Turbo. Да, днес е много по-лесно да направите добра кола, отколкото преди 30 години. И всички се стремят с всички сили да го правят. И им се получава. А всички те са 4х4, направени са добре, изработката, качеството и детайлите са помислени до последния милиметър, и се целят в същата цел като М5. И след като вчера вечерта социалните мрежи избухнаха с кадри, видеа и цифри за новата играчка, да видим от какво е направена всъщност.

И така, въпреки, че в днешно време безкрайно много супер-коли се задвижват и от четирите си колела, пуристите се притесняваха, че това ще убие характера на М5. Днес обаче М5 ни обещават, че това няма да се случи, защото според тях са успяли да внедрят най-доброто и от двата свята с новия M xDrive. До тук добре. Какво всъщност предлага революционната промяна в новото М5? Възможност според желанията и нуждите на шофьора да разполага с различно конфигурирано задвижване на четирите колела. Това ще позволи на новата М5-ца да преследва нови висоти по отношение на динамиката и да предложи значително по-добра ежедневна практичност и приложимост по всякакви настилки и атмосферни условия. Системата разполага с познатия от всички xDrive-ове централен модул с многодисков съединител и напълно променливо разпределение на въртящия момент между предния и задния мост, но тук идва с три режима на работа – 4WD, 4WD Sport и 2WD, които говорят доста сами по себе си. В първия режим, логично, xDrive-ът върши своята работа с цел подаване на въртящ момент точно на колелата, на които е най-необходим и където е възможно да бъде оползотворен, като търси най-доброто сцепление и се старае да даде максимална управляемост и контрол върху автомобила. Естествено, настройката на DSC-то и управлението на задвижването е такава, че да позволява леко презавиване със задните колела на излизане от завоите, което да даде на М5 спортния характер, който всички очакват, но напълно безопасно и контролирано. В M Dynamic режим с рестриктирана работа на системата за стабилност и xDrive в 4WD Sport, задвижването е насочено повече към задните колела, позволява по-свободни пързаляния, но все пак все още бди над вас и перфектно допълва шофьорските ви способности за контрол на ситуацията.

И накрая, за пуристите, и дрифтърите, режим 2WD с изключена напълно система за стабилност, ви дава всичката свобода и спокойствие да унищожавате гуми… много гуми… може би и нещо друго покрай пътя/пистата, зависи колко „кохонес“ и умения имате. Тук, а всъщност и във всеки от другите режими на помощ идва активния заден диференциал, който също може напълно променливо да насочва въртящия момент към всяко от задните колела с възможност за блокиране до 100%. Цялата тази информация идва доста полезна и обнадеждаваща, но преди пуристите да спрат да пият успокоителните си все пак ще трябва да се уверим, че натежалата от допълнителните карантии предница и наличността на полуоски, диференциал и преден кардан не са развалили усещането от предните колела и управляемостта на автомобила.

Сега, преди да стигнем до двигателя (в който няма нещо кой знае колко революционно) трябва неминуемо да минем през следващия трън в очите на феновете – осем-степенния автоматик! Да, да, класическа автоматична трансмисия с хидротрансформатор, искате или не. Кръстили са го М Steptronic, за да звучи успокоително, но ви виждаме как се протягате към Валериана. Тук дори от BMW не казват много все още, освен политически коректните маркетингови слова, че в обикновения D режим ще предлага всичките възможни комфорт и удобство, но може да бъде избран и „секвенционален“ ръчен режим, който благодарение на Drivelogic-а, познат от предишните М трансмисии, ще може да се настройва според желаните от шофьора характеристики на смяна на предавките, които от своя страна ще стават светкавично бързо. Ок, за сега го приемаме, видяли сме доста приятно настроени такива кутии в спортни коли, но някак просто на ментално ниво ни е трудно да ги свържем с истински спортните автомобили.

Добре, дойде ред и на двигателя. 4,4-литров V8 с TwinPower Turbo технологията с два TwinScroll турбо компресора точно както и в предишното поколение, като М инженерите твърдят, че е направена значителна ревизия на компонентите в стария двигател. Нови турбо компресори, ултра ефективен междинен охладител на постъпващия въздух и увеличено налягане на впръскването на горивото, които са довели до повишаване на мощността и въртящия момент. Двигателя предоставя 600 конски сили в диапазона от 5600 до 6700 об./мин. и чудовищния въртящ момент от 750 Нм от 1800 до 5600 оборота. Всичко това, заедно с 4х4-то е достатъчно за ускорение до 100 км/ч за 3,4 секунди и 200 км/ч за 11,1, което вече е впечатляващо. Максималната скорост, както обикновено сме свикнали е ограничена на 250 км/ч, с опционалния M Driver’s Package ще достига 305, а сме сигурни, че както винаги ще видим М5-ци движещи се с далеч над тези скорости. Работата на двигателя може да бъде конфигурирана в три различни начина на разгръщане на мощността и отзивчивост на педала на газта – Efficient, Sport и Sport Plus.

Окачването на новото М5 е създадено така, че да предоставя максимално много сигурност и комфорт в ежедневието, но и страхотни нива на сцепление и динамично представяне на пистата или пътя при по-ентусиазирано шофиране. И тук естествено се изтъква, че по него е работено на самия Нюрбургринг от специалисти, като са добавени специални конструктивни елементи отпред и отзад, за да подсигурят достатъчно твърда структура на купето, което от своя страна да доведе до моментални реакции и обратна връзка от шасито. Тук също разполагате с три режима на работа – Comfort, Sport и Sport Plus.

Сега вече стана сложно, нали – три режима на задвижването, три на кутията, три на двигателя и три на окачването. 4 жени по 5 деца… нали. Сигурно вече сте забелязали, но на волана има два ярко червени бутона (какъвто е станал и Start/Stop бутона между другото, много яко), точно пред тези за предавките и над тези за мултифункцията. Та тези двата червени бутона са програмируемите М1 и М2, зад които можете да си конфигурирате различни съчетания от въпросните безкрайно много настройки на всичко и с натискането на само един от тях да извикате „бойна готовност“ за пистата или планината например. Олекна ни малко, че много цъкане иначе.

И това разнищихме. В екстериора промените са общоприетите. Повече отвори за въздух, по-агресивна визия на броните, панелите и страничната част, четирите изпускателни тръби, дифузор отзад, а за да направят новото М5 дори по-леко от старото, предния капак е алуминиев, а тавана за пръв път става карбонов.

Спирачките са два вида, както и преди, многобутални с композитни или карбон-керамични, като последните идват със златисти апарати и свалят още 23 килограма от теглото.

Стандартно М5-цата идва с 19-инчови джанти в цвят Orbit Grey с гуми 275 отпред и 285 отзад, 20-ките са опция със същите ширини на гумите.

В интериора, надали можеше да се иска нещо повече от така или иначе брилянтното G30 поколение на 5-та серия, но тук ще видите още повече специални материали и цветови комбинации, споменахме различния волан, той върви с нов скоростен лост (който още трудно възприемаме, честно) и нови М седалки, като опционално има и още по-ексклузивни М мултифункционални седалки подобни на корита за още по-добра странична опора.

Новото BMW M5 ще може да бъде поръчано от септември 2017-та на цена започваща от 117 900 Евро, а доставките ще започнат през пролетта на 2018. По същото време ще стартира и серия от 400 автомобила наречени M5 First Edition, които ще идват в специалния BMW Individual Frozen Dark Red Metallic цвят и допълнително оборудване, което ще коства още допълнителни 19 500 Евро.

Ние вече със страшна сила се убедихме колко блестящ и несравнимо добър автомобил е G30, особено след като известно време прибирахме един такъв в TG Гаража ни и сме сигурни, че М5 ще е невероятен и дори смятаме, че ще е по-добър отколкото се очаква да бъде, защото скептиците и феновете със сигурност ще оценят добавената стойност на новите възможности, които дава задвижването на четирите колела, а за обикновените потребители това ще бъде възможност спокойно да се насладят на усещането и способностите на едно М5. За нас това си е win-win ситуацията… ама нямаме търпение да я покараме, за да се уверим в това напълно!