Отвътре - Новото лице на Jag

25 March 2017 13:00
Отвътре - Новото лице на Jag

Текст: Джак Рикс

 

За всеки, който възприема Jaguar за старовремска марка, олицетворяваща дървената облицовка, дебелите пури и класическите радиостанции, замислете се върху следното: Jaguar тръгва на лов за Tesla. И не говорим за след 5 или 10 години. Говорим за настоящето. Новият поглед към новите технологии е концептът I-Pace – електрически SUV с размерите на Macan, простор на купето като при Cayenne и разполагащ с 400 к.с. и двойно задвижване. Още в средата 2018 ще можете да си купите напълно идентична машина.

„Пред вас е концептуална версия, но серийната почти няма да се различава. Има някои дребни детайли, който няма да видите в серийния модел, но повечето хора няма да забележат разликите.“ Това са думи на Иан Калъм – харизматичният главен дизайнер на Jag, който организира разглеждане на концепта специално за TG преди той да бъде пратен на изложението в Лос Анджелис. “Доста е различен от всичко, което сме правили досега... както и от всичко, което другите са правили досега“.

Той е прав. Ако ви е трудно да възприемете пропорциите на колата, то това е защото те са тотално противоположни на F-Pace. Екипът на Калъм стартира проекта чрез използването на „скейтбордна“ платформа, която представлява плоска батерия между двата моста, с електрически мотор от единия и другия край, като всички елементи са създадени във фабриката на Jag. Тази платформа дава на дизайнерите свобода да поставят останалите елементи където пожелаят.

„Няма смисъл от дълъг преден капак, защото тук няма 6-цилиндров двигател като при E-type. За мен беше адски интересно, че можем да вземем SUV и да му предадем характеристиките на спортна кола със средно разположен двигател“, обясни Калъм.

„Преди време казах, че всеки Jaguar трябва да изглежда, че се движи дори когато е в покой, а повечето кросоувъри изглеждат, че са в покой дори като се движат... досега.“

За да схванем по-добре идеята за формата, трябва да започнем от самото начало.Базата представлява нова алуминиева структура, направена специфично за този модел. Не е взета от друг модел, батерията не е поставена във вече съществуваща платформа. Батериите се намират между колелата и колкото се може по-близо до пътя, което сваля центъра на тежестта със 120 мм в сравнение с F-Pace. Големината на батерията е водещ определящ фактор за формата на колата, защото дългото междуосие означава, че можеш да набуташ повече литиево-йонни клетки и да постигнеш по-голям пробег между презареждания. Предимството е междуосие, по-дълго със 115 мм спрямо F-Pace, но като цяло автомобилът е по-тесен с 40 мм и по-къс със 50 мм. Не, че ще го забележите когато влезете в купето, защото мястото за краката отзад е увеличено, а багажникът се остава мащабен с обем от 530 литра.

Моторите във всеки край на колата дава възможност и за перфектно разпределение на теглото. Въпросните магнитни мотори са с концентричен дизайн (с други думи – задвижващият вал минава през средата), което помага да бъдат събрани в изключително тясно пространство. Що се отнася до въртящия момент, мозъкът на колата преценява дали да разпределя по-голямата част към предния или задния мост, докато отвореният диференциал към всеки мост праща по-голямата част към страната с повече сцепление. Системата може да регулира и количеството регенерирана енергия при спиране на всяко колело, което помага за балансирането на автомобила. Пружините и амортисьорите са взети от F-Pace, а серийната версия ще е със същия дизайн на колелата, макар че размерът им ще е 22 цола с по-голяма стена за запълване на колесните арки и малко по-тесен профил за по-добро цепене на въздуха.

Комбинираната мощност от двата мотора е 400 к.с. с въртящ момент от 700 Нм, който е повече от Tesla Model X P90D, макар че мощността е доста по-малка. Динамиката е толкова силна, колкото бихме очаквали. От Jag твърдят, че ускорението от 0 до 100 км/ч става за 4,0 секунди - само с 0,3 повече от P90D, но пък е достатъчно да бие на ускорение всяко друго SUV на пазара, включително Porsche Cayenne Turbo S и Bentley Bentayga W12. По-важното е, че батерията може да бъде заредена до 80% за 90 минути чрез зарядното с мощност 50 кВтч. А серийният I-Pace ще приема и зареждане до 150 кВтч, което е повече от досегашния максимум от 120 при Tesla. А пробегът ще бъде 500 км.

По думите на Калъм, интериорът е „шаблон за бъдещите ни тъчскрийн технологии.“ Може би е имал предвид тъчскрийн в множествено число, защото екраните са навсякъде. 12-инчовият контролен дисплей естествено е дигитален, а централният 12-инчов тъчскрийн стои над по-малък TFT екран с роторни бутони, към които също има екрани. „Голям фен съм на спретнатите роторни бутни за сметка на наличието на голям таблет на арматурното табло. Таблетите са перфектни за дома, но не са на място при скорост от над 100 км/ч“, обясни Калъм, отправяйки лека, завоалирана атака към Илън Мъск и неговите хора.

Усещането за пространство е подсилено от стъклен покрив, пропускащ дневната светлина в пълния й блясък, а мястото под таблото, което по принцип е заето от конзолата на трансмисията, е напълно празно. И да не забравяме детайлите. Онези дребни елементи, които Калъм описва като „да бъдеш британец, да правиш нещо, само защото можеш“. Подшивките на кожените седалки имитират топка за крикет, координатите на дизайнерското ателие са лазерно гравирани върху таблото, а над жапката ще видите отпечатък от ръкавица. Тези подробности са толкова нужни, колкото пепелник за мотоциклет, но е ключово в разкриването на това, че колата е проектирана от обичащи професията си инженери, а не от изследванията на маркетинговите специалисти.

Но Jaguar пази най-голямото си оръжие за последно, защото цената на I-Pace би трябвало да е впечатляващо достъпна.  Ще знаем всички детайли когато серийната версия бъде разкрита през 2017 година, но засега от компанията загатват, че за да разберем цената, просто трябва да добавим 10-15% към стойността на F-Pace със сходно оборудване. А най-горната спецификация на F-Pace V6 струва 52 000 паунда във Великобритания (120 000 лв.), което означава, че I-Pace би трябвало да излезе на пазара за около 60 000 (138 000 лв.). Сравнете с Tesla Model X, който стартира от 81 000 (187 000 лв.) за 75D, който стига от 0 до 100 км/ч за 6 секунди, а пробегът между презареждания е малко над 400 км.

Няма спор, че този модел е изключително смел ход от страна на Jaguar, но от компанията са уверени, че следват нагласите на клиентите. Калъм е оптимист: „ Една от водещите причини да имаме точно такъв подход към електромобилите е, че най-продаваният ни модел е F-Pace и искаме да дадем на I-Pace най-добрият възможен шанс за намиране на аудитория от самото начало, без колебания. Не искаме никакви извинения.“ Ако цената, динамиката и революционният стил са такива, каквито очакваме, Jaguar няма да се нуждае от никакви извинения.

 

I-Pace в цифри

 

400 к.с.

... и 700 Нм въртящ момент. Идват и още по-високи стойности

 

4.0

0-100 км/ч

Достатъчно бърз за да изреже с лекота 911 Carrera S

 

90 кВтч

Батерията може да бъде заредена до 80% за 90 минути от заряд с мощност 50 кВтч

 

500 Км пробег

Поне според NEDC. По-малко, когато истински човек е зад волана

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ