Реквием за една мечта

Ние казваме: Panamera GTS не е версия за тези, които нямат пари за Turbo

22 November 2018 16:36
Реквием за една мечта
Реквием за една мечта Реквием за една мечта Реквием за една мечта Реквием за една мечта Реквием за една мечта Реквием за една мечта
Текст: Атанас Марков

Фотография: Porsche

 

Превишаване на скоростта с 30% от ограничението, три месеца затвор. Каране в конвой, затвор. Преминаване на червено на светофара, затвор. Отказвам се да чета книжката с наказанията по пътищата в Бахрейн само след 2 мин. Защото нямам в себе си валериан. А полицейските коли са повече от пътните знаци, има камери за скорост на всеки километър. Карането на V8 битурбо с 460 к.с. по пътища с подобни санкции е все едно да тичаш по талпа над лава. За щастие пътят на агонията води до Светите земи – пистата Сахир край Манама, където се провеждат състезанията от Формула 1. При това предстоят сесии на дневна и изкуствена светлина. Така, мислейки само за падок сградата и вечно празната трибуна на старт финалната права с тук там някой чаршаф на нея, слагам ръце на волана, роторният бутон е завъртян на комфортен режим, калибрирам съзнанието си на същия.

Сигурно вече се питате защо очаквам с нетърпение да карам най-дългата кола в гамата на Porsche на писта, като идеята й и е да отмята дълги разстояния и да служи в града на собствениците си? Не, това е GTS. Традиционното означение за екстра доза спорт над S версиите и под Turbo, златната среда за емоция срещу стойност. Още от първото GTS в историята. 904 Carrera GTS, първата спортна кола на Porsche за обикновени пътища. Предходното поколение на Panamera също получи GTS версия и сега рецептата е същата.

Още с натискането на бутона за стартиране на двигателя се разбира, че Panamera GTS не е за феновете на Tesla Model S. 460 к.с. (20 к.с. повече) и 620 Нм (100 Нм повече) още от 1800 об/мин чак до 4500. Шасито е с нови настройки за по-твърдо поведение, има трикамерно въздушно окачване. За пръв път Panamera GTS се предлага и като комби – Sport Turismo. Да, абсолютният бизнес превоз с алкантара, която е стандарт тук. Porsche са заложили най-накрая и на хедъп дисплей, който работи чудесно дори в Близкия Изток. Мудното каране из арабските пътища ми позволява да се насладя на салона. Седалките с дизайн на глава на щурмовак от Междузвездни войни имат лого GTS. Дисплеят е 12,3-инчов, сензорен. Местата са 4+1, а багажното пространство 520 литра в комбито. Ако спуснете задния ред седалки и изберете да имате само две – в стил 911, получавате товарен автомобил отзад с цели 1390 литра. Със сигурност пратките ще достигат много по-бързо, ако някоя логистична компания реши да ползва Panamera GTS Sport Turismo за доставки.

Бахрейн е малък остров до Саудитска Арабия с пустинен пейзаж, пронизан от милиард сонди за петрол. Двигателят V8 изглежда доста релевантен тук. Производителят се среща с основния си консуматор. Пясъкът във въздуха не позволява на синьото небе да покаже цвета си. Единственото различно от бежовото на пясъка са огнените пламъци от сондите.

Тук вали по-рядко от победите на националния ни отбор по футбол. Като ирония точно в този ден се изсипва библейски потоп. Реки заливат улиците и инфраструктурата, която не е готова за това. Дори тук GTS се чувства добре и подминава с насмешка спрените заради „удавяне“ коли. Преминаването на делтата отнема половин час и най-накрая отпред излиза надпис – Бахрейн интернешънъл сиркуит. Помня първата победа на Фернандо Алонсо с Ferrari тук през 2010 г., завръщането на Михаел Шумахер във Формула 1 с Mercedes. Чудесно трасе с някои много технични завои, което няколко години по-късно получи и изкуствено осветление за нощни състезания.

Първо предстоят сесии на дневна светлина преди 18,00 ч, когато слънцето рязко се спуска. Водещата кола е 911 Turbo S със заводския пилот Волф Хенцлер. Германецът бе и един от пилотите, който даваше наставления на Пламен Кралев когато участва в 24 часа на Льо Ман през 2009 г. с Porsche 911. Идва към мен, здрависваме се, кара ме да си наглася седалката добре, проверява радиостанцията и газ. По традиция тестовете на Porsche са с темпо, което почти винаги е на моя лимит, няма място за настройване и мудност. Дори загряващата обиколка на Волф, в която обяснява траекторията и зоните за спиране, е с доста висока скорост. На дневната сесия караме по по-къса конфигурация без техничните бавни завои в средата на пистата. Между завой №4 и 13 има връзка, заобикаляйки голямата част от завоите. Общо взето на много газ. Интересното е, че механиците изпускат гумите до 0,6 бара, за да имаме повече сцепление на пистата. Ускорението на Panamera GTS и Panamera GTS Sport Turismo от 0 до 100 км/ч е само 4,1 сек със Sport Chrono пакет. Максималната скорост е 292 км/ч и 289 за комбито.

Започва втората обиколка и скоростта се вдига. Първият завой е десен след активно спиране след правата. Системата Porsche Traction Management (PTM) и задвижването на четирите колела работи в подчертано динамичен режим, през повечето време усещате тягата на задните гуми, които също се въртят (опция), създавайки виртуална по-къса колесна база. Трансмисията е познатата 8-степенна PDK с двоен съединител. В режим Sport+ всичко е много по-изострено. Шасито и воланът са доста по-твърди, би-турбо моторът болен от кашлица, усмивката не слиза от лицето. V8-цата е с директно впръскване, с туин скрол турбини, поставени във „вето“, инжекторите в центъра на горивната камера, омасляване като за състезателна кола.    

Главният инженер по шасито ми казва, че няма никакви нови части и хардуер, само настройка на това, което предлага Panamera 4S, но с различна настройка. А само каква настройка… Системата за динамичен контрол PDDC sport работи с 48-волотвова верига и много по-бързо успява да стабилизира шасито в завоите. Нивото е свалено с 10 мм, Porsche Active Suspension Management (PASM) работи в по-спортен режим и позволява да загреете доста огромните предни карбонови дискове с големина 390 мм и 365 мм отзад. Екипирани са с 20-инчови джанти. След две обиколки приключваме и чакам нощната сесия.

Тя вече е на изкуствено осветление. За пръв път карам на писта на лампи. Както и очаквах няма никакво отражение и заслепяване. На завой №4 завиваме този път повече и поемаме към поредицата 5, 6 и 7. Волф тук е внимателен и натиска силно спирачка в средата. Има силни виражи, които са създадени да работят заедно с аерото на болидите и да притискат колите към настилката. Panamera GTS обаче има предимно механично сцепление, разгъващият се като трансформър заден спойлер помага (с 50 кг натиск), но не може да се сравни с крилата от Ф1. Минаваме със скорост много под възможностите на колата, но мисля, че доста съм подценявал тази писта. Фантастична поредица завои. Следва силно спиране за фибата – завой №8, къса права към кривата 9 и още една фиба. Волф спира тук два пъти, болидите само веднъж, интензивно. Идва задната права, на изхода подавам силно газ. Тук най-добре се усеща работата на шасито и завиващите задни гуми с 2,8 градуса в стабилизирането на колата. Газ и поредица бързи завои. Panamera GTS търси сцепление и не е податлив на презавиване. Чудесен скоростен шлеп със звук, достоен за награда Грами.

 

Данни

Panamera GTS и GTS Sport Turismo

Двигател: 3996 куб. см, V8, би-турбо, 460 к.с., 620 Нм

Трансмисия: 8-степенна с двоен съединител, 4х4

Динамика: 0-100 км/ч за 4,1 сек, 292-289 км/ч

Разход: 8,1 л/100 км, 235-242 гр/км СО2

Маса: 1995-2925 кг

 

Присъда: Мениджърски скоростен превоз с подходящ звук и огромно багажно пространство.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ