Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren

02 May 2019 16:25
Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren
Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren Наръчник на оптимиста - Алекс Алексиев, дизайнер в McLaren
Прочетете повече за:
McLaren
Текст: Атанас Марков

Фотография: Ивелин Солаков, McLaren, личен архив

 

Историята му е като от холивудски филм. Дори ще има хора в България, които няма да вярват в нея. Той е на 32 г. и роден в София, израснал в Обеля и сбъднал мечтата си. Да проектира най-бързите коли в света. Както повечето от нас има плакати с автомобили в детската си стая и един от тях е… McLaren F1. Легендарният шедьовър на Гордън Мъри бе най-бързата серийна кола в света, достигна 391 км/ч и все още е на върха с атмосферен мотор.

Духовният му наследник Speedtail не разчита на 6,1-литров V12 двигател от BMW, а водещото в него е аеродинамиката. И тук една от основните заслуги е на Алекс Алексиев. Ако сте хардкор фен на колите вероятно сте виждали видеото от представянето на колата в Уокинг, която за пръв път бе карана от нейния дизайнер. Ето го и него - има българско и американско гражданство, идва си в родината по няколко пъти в годината.

„Историята ми започва 1996 г., когато родителите ми емигрират в САЩ, във Флорида, имахме роднини там. Винаги съм обичал да рисувам, животни, сгради и коли, мотори. Доста късно открих призванието си. Гледах едно шоу – Overhaulin, с човек, който е завършил същия университет, който по-късно и аз, рисуваше коли, трансформираше ги, това много ми хареса. Според всичко започна от Чип Фус, исках да разбера къде е учил, какво е правил. Разбрах, че е било в Колежа по изкуства в Пасадена. Другата опция за дизайн в САЩ бе Детройт, но избрах Калифорния. Мислех само как да имам високи оценки, които са много важни, но в колежа се оказа, че най-важно е рисуването. Правиш портфолио и какви са идеите ти, как мислиш, оценките не са най-важни. Завърших 2012 и следващата година така се случи, че с един голям куфар заминах за Великобритания“, започва историята си Алекс. За толкова години е усвоил американски акцент, веднага разбирате, че живее в чужбина. Алексиев не е първият българин, с който говоря и работи в McLaren, но е първият, който не премисля всяка буква, която казва. Точно обратното, говори творчески, като дизайнер, а не инженер, свикнал със строевата подготовка в полка в Уокинг. Разкрива неща, които със сигурност ако минат през маркетинг отдела на McLaren ще заминат директно за машината за унищожаване. Като порицанието, което получава за клипа при презентирането на Speedtail. Все пак той може да е основният дизайнер, но главният в компанията е Робърт Мелвил, британец, автор на McLaren 570S и McLaren 720S. И говорейки за 720S точно той е първият проект на Алексиев, който поема интериора на модела.   

„Бях на 6-месечен изпитателен срок в McLaren, в него те виждат дали можеш да работиш в екип, как се справяш, какви идеи имаш. Кандидатствах за работата, но имах познат вътре в McLaren – Франк Стефансон, който също е завършил моят университет.Първото MINI е негово, след това беше във Ferrari, запознахме се в Пебъл Бийч и много се заинтересува от мен когато разбра, че съм от България, защото приятелката му е българка. Идвал е няколко пъти в България. Виждахме се няколко пъти преди да представят McLaren P1, който преди да бъде показан публично бе представен в тесен кръг – тайно. Франк покани трима дизайнери, завършили Пасадена, в McLaren. Аз бях сред тях. Третия така и не дойде във Великобритания, така че се оказахме аз и Стийв само. Изпратих портфолио, приеха ме, кацнах в понеделник и в четвъртък имаше превю на 720S. Още не ми бяха показали сградата в Уокинг и ми казаха – започвай да рисуваш“.

Типично в стила на McLaren, компанията, която още с първия опит победи Ferrari. Но това, което им липсваше в първите години е нещо, което се учи в времето, а не в университета – как колите да имат душа. И от 720S насам определено имат.

Когато пристига в McLaren екипът е 5-6 души, сега са 12 в дизайнерския отдел. „Имаме и хора по визуализирането, които помагат след като направим скиците и дигиталните модели. Никога не влизам в среща с една рисунка, винаги са няколко. Идеите ми са отворени, може да помогне не са този проект, а за друг. В Уокинг работят няколко българи в производствения център, за които знам. Дойдох в момент, в който се завършваше 600LT и работихме по 720S, който предложи напълно нова концепция за оформянето на въздушната струя около фаровете. Първият ми проект беше интериора на 720S. Всичко мина добре, след него ми дадоха постоянна длъжност, а не на изпитателен срок. Отидох в отдела MSO, работих за няколко проекта за лимитирани серии като 688 HS. Като цяло работим двама души по колата – за екстериора и интериора. Същото стана и със Speedtail, до един момент работих по екстериора, след което продължи Стийв, а аз по интериора. Беше много интересен проект, защото шофьорът стои в средата.“

Нека припомним някои факти за Speedtail. Както всички модели на McLaren и той е изграден около специално проектиран за него монокок, като дължината на целия автомобил е 5137 мм. Активното окачване е с алуминиеви носачи, има карбоново-керамични спирачки и маса 1430 кг. Задвижването е хибридно с общо 1050 к.с., все още не знаем времето за ускорение от 0 до 100 км/ч, но се очаква максималната скорост да е над 400 км/ч. Но най-характерното е разположението на седалките – три, като шофьорската е в средата, както в F1.

Ето и малко повече данни за развитието на проекта: „Speedtail идва логично от MSO, защото в отдела се правят специалните проекти. Всичко в MSO започва с кратка презентация, в която клиентът или маркетингът казва каква е целта. За Speedtail ползвахме F1 като вдъхновение, моделът е бил технологично чудо за времето си. Най-доброто за тогава. Но не искахме да гоним F1, а да направим духовен наследник. Ускорението е по-бързо от Senna, но гонихме най-вече ниско челно съпротивление. Целта беше минимализъм, спестяваме от всичко. Дори седалките са част от колата. Ще направим 106 бройки, колкото са направени и от F1, в това число състезателни и специални версии. Първоначално Speedtail трябваше да е само в 6 броя, но когато клиентите чуха за колата и цифрата започна да нараства – на 12, после 64, защото имаше толкова улични версии на F1. След това се реши на 106 и това трябваше да е края. Това е кола с цена 2 млн. паунда, която бе платена от клиентите без дори да са видели колата. Дори има още 250 други чакащи след тези 106 души. Много важен елемент при избора на клиент е кой ще бъде добър посланик на бранда. Повечето притежават вече няколко важни коли на McLaren, като F1 и Р1. Имаме няколко тестови коли и предпроизводствени. До края на годината няма да има доставки за клиентите. Но има разлика за това за къде отива колата като пазар, например клиент може да иска кожа от щраус“.

Алекс на иска да обира лаврите за Speedtail и доволно хвали екипната работа: „Хубавото нещо на малкия екип е, че презентацията е пред всички, много си помагаме. В модела F1 за пасажерите е имало много малко място, те не са били толкова важни за Гордън Мъри, докато сега има много повече обем за тях. Конфигурацията в Speedtail на седалките е много по-различна от F1. Отдалечени са и по-навътре, също завъртени на 9 градуса. Всичко това е много важно. Ползваме технология от Формула 1. Например предния капак на джантите е стационарен и не се движи, това идва от болида на Люис Хамилтън и много помага за въздушната струя. Ползваме идеи от много индустрии. Например предното стъкло преминава през няколко гънки преди да стигне до задната част, говорихме с 5-6 компании, които се опитаха и казаха, че не могат да го направят така, както го искаме. В това стъкло вградихме осветлението, затъмнението. Това са само 4 мм, в които има светлодиоди, сензорни бутони. Освен това то е по-леко. Много работим по внедряването на нови технологии. Например в 600 LT има спойлер, който може да издържа много висока температура. А със 720S сменихме начина на мислене, има функция във всяка една част на колата, не просто дизайн. Много в стил McLaren. Знам, че има много, които не харесват фаровете, но за мен една кола трябва да предизвиква точно тези крайности. Да се говори за нея, ако не – значи не струва“, разказва Алек.

Вече е ясно, че цялата бъдеща гама на McLaren ще бъде електрифицирана. И съвсем логично един ден ще дойде и изцяло електрическа кола. Но няма да е скоро и причината е логична – „Нашите клиенти искат да отидат на пистата и да карат 30 обиколки, за момента това не може да предложи електрическата технология. BMW имат i3, който може да си позволи да има не много високи нива на пробег, защото трябва да измине 100 км например на ден. Докато при нас колите се стремят към динамика, към доста драстично намаляване на пробега“.

Връщаме се на прословутото видео с излизането. Всъщност колата е прототипна, шоукар: „Няма динамиката на реалната кола, максималната й скорост е 25 км/ч. Карах прототипна версия извън завода и се загубих. Беше много лошо чувство, защото съм в единствената подобна кола в света и нямах навигация или ориентир около Хийтроу. А не исках да вадя телефона. Така се случи, че се озовах на терминала на посрещачите. Но никой не можеше да разпознае колата, защото външно беше чисто черна 720S. Само позицията в средата издаваше, че има нещо новаторско“.

Начинът му на говорене издава, че ползва иновативни проекти за вдъхновение. Не е изненада, че е фен на класическите модели на Lamborghini, където мечтае да работи като студент, обича архитектурата и харесва работите на Калатрава и Заха Хадид. Но всекидневната му кола в никакъв случай не е 720S, макар и осигурена от McLaren. А скромен Hyundai Tucson. И не мисли да работи в друга компания в момента, макар да е имал предложения. Дори за голяма сума пари от китайски производител: „Не бих приел оферта. Ще ми е трудно да рисувам SUV автомобили“, смее се той.

И ако си мислите, че Алекс е единственият ни отпечатък в света на големите, ето малко други успели. 36-годишната българска дизайнерка Лидия Чернаева е автор на интериора на новото поколение Мерседес G клас, Деян Денков пък е дизайнер на екстериора на възродения Alpine A110, а колегата му Емануил Клисаров създава второто поколение Dacia Duster. Така че всичко е възможно. Историята им, както и тази на Алекс са доказателство.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ