Всичко за Lego и спортните коли

Екипът на TopGear се впусна в дълбоко проучване за това как инженерите от Lego произвеждат страхотните спортни реплики

Планета

| 09 Октомври 2016

1/11

Текст: Джейсън Барлоу

Снимки: Том Барнс

 

Билунд е второто по големина летище в Дания и отстъпва единствено на столичното край Копенхаген. Това изцяло се дължи на присъствието на един производител на играчки – Lego. Така Билунд се превръща в Маранело на света на играчките – свято място за вярващите, което превръща компанията в основния двигател на икономиката на града. И тук говорим за наистина огромен, мощен двигател.

И въпреки, че има множество Lego версии на автомобили Ferrari, всъщност едно Porsche ни води към това приятно, непредразполагащо кътче на Скандинавия. Миналият месец, дивизията на компанията, известна като Technic, представи великолепна, реалистична версия на 911 GT3 RS с функционална скоростна кутия с двоен съединител, управление и двигател. Толкова привлекателна и донякъде толкова гениално направена, колкото истинският автомобил, тя заслужаваше по-подробно изследване.

Lego, също като други големи марки, има своите възходи и падения. Най-скорошното беше доближаването до икономическата Смърт в началото на 90-те. Но от 2005, компанията се е разраства с покъртителните 18 % на година, като последните данни описват печалба от 1 милиард при оборот от 4 милиарда, докато наследниците на създателя Оле Кирк Кристиянсен все още са цялостни собственици. И не е случайно, че настоящият шеф Шиелд Кирк Кристиянсен е човек с много бензин в кръвта.

Изгодни лицензионни договори с мастодонти на шоубизнеса като „Междузвездни воини“, „Хари Потър“ и настоящият бестселър „Замръзналото кралство“ подсилват печалбите, но Lego, също като BBC, все още се уповава на мантрата „информирай, образовай, забавлявай“. Така компанията привила ново поколение деца, чието съзнание все още не е завладяно от вечно присъстващите компютърни игри. С присъствие в повече от 140 пазара по целия свят, това не е само една от най-големите компании за играчки, а е и една от най-обичаните.

И то не само от децата. Моделът 911 GT3 RS струва 250 паунда във Великобритания и въпреки това беше разпродаден за един ден. Специализираните Lego продукти генерират почти религиозна разпаленост и затова дружелюбните датчани на практика могат да избират с кого да работят. „Трябват ни партньори, които ще работят с нас за създаването на нещо наистина специално“, обяснява старши дизайн мениджърът на Lego Technic, Андрю Уудман. „Трябва ни достъп до хората, проектирали реалната версия, както и достъп до фабриката. За щастие в Porsche работят множество Lego маниаци.“

Преговорите започнаха преди около три години, когато Уудман и другите членове на Technic посетиха Вайзах. Оказва се, че някои от тези Lego маниаци са босът на Lego GT Андреас Прюнингер и вице президентът по моторните спортове Д-р Франк Вализер. Няма нужда от размотаване в приказки с хората от долните етажи на маркетинговия отдел. Вализер дори написва сърдечно встъпление към масивната книга с инструкции, която е част от бляскаво подготвения комплект. Затова не е изненадващо, че като дете е изглаждал инженерните си умения чрез игра с Lego Technic.

Да създаваш продукти в такъв мащаб е зашеметяващо постижение. Работещите в компанията наричат парчетата от конструкторите „елементи“. Те са точно 2704 в това Porsche. Като се има в предвид, че целият арсенал на Lego има 3600 (не броим цветовете – те са 60), ясно се вижда колко трудна е била задачата на дизайнерския екип. Но истинският гении на този продукт не е в това, че съществува, а във факта, че само седем от тези 2704 елемента са нови -  джантите, накладките, компонентите по окачването и емблемите. Съответно, основната част от това GT3 RS от парчета, които вече се използват в други модели на Technic и другите дивизии на Lego.

Отговорният дизайнер е датчанин на име Уве Вабра и колкото по-дълго говоря с него, толкова повече разбирам, че този човек, който притежава ранен VW Beetle, Fiat 1100 и 1927 Chevy хотрод в колекцията си, е абсолютен гении.

Причината е простичка – аз постоянно се затруднявам да сглобявам конструктора докато си помагам с инструкциите, а Уве се потапя в непознатото и създава произведението си в движение, използвайки основно предварително съществуващи парчета за да създаде, в този случай, функциониращ, голямо-мащабен, модел на Porsche. След това преглежда какво е направил, подсигурява това, че каквато и методология да е използвал, тя може да бъде повтаряна отново и отново от клиентите. Накрая той преглежда процеса заедно с отговорниците по създаване на списъка с инструкции. Те написват книжката с инструкциите, гарантирайки, че всеки човек може да се справи, което е нужно като имаме в предвид голямата амплитуда в коефициента на интелигентност на крайните потребители. Това напомня на една сцена от брилянтния филм на Рон Хауърд, „Аполо 13“, където най-големите специалисти на NASA трябва да върнат Том Ханкс и неговия екип обратно на Земята чрез поправка на разбитата капсула с използване на остатъчни парчета, тиксо и тоалетна хартия.

„Точно от това се гордеем – че, можем да направим толкова много с колкото се може по-малко нови елементи. Това е ултимативното дизайнерско предизвикателство“, смята Уудман. „Някой ти дава определени ограничения и ние трябва да бъдем колкото се може по-изобретателни в рамките на тези ограничения. Използваме това, което имаме и започваме да експериментираме, изграждайки основните параметри. Уве стартира процеса като се опитва да разбере къде да постави елементите. Той чертае карта на това къде иска да бъдат. След това изгражда структура, придържаща тези неща, там, където смята, че трябва да бъдат. И ако някой в определен момент каже „хубаво е това да е по-късо“, той трябва да се върне назад и да преосмисли всички взаимовръзки. Това е една масивна игра на 3D шах. Трябва да имаш нещо гениално в себе си за да можеш да визуализираш всички варианти. Нужно е постоянно да решаваш задачи.“

Питам Уве дали понякога се ядосвб и гуми самообладанието си. „Да“, отговаря той. „Особено когато стигнеш до там, че за да накараш едно нещо да работи добре, спираш друго от нормалното му функциониране.“

Затова Lego е и метафора за живота.

„Дизайнерите често трябва да променят детайл, който смятат, че е страхотен за да може да бъде сглобяван повторно“, добавя Уудман. „Не гледаме на това като на компромис, а предпочитаме да го определяме като оптимизиране. Всичко е изгладено до такава степен, че не забелязвате когато слагате едно парче върху друго.“

Уудман смята, че около 40 прототипни версии на 911 GT3 RS са били направени, като първият е бил създаден без достъп до снимки на истинската версия. Не след дълго е инсталиран обезопасен сървър, намиращ се дълбоко в главната инфрастуктура на Lego. Там се събират всички нужни на дизайнерите данни. Само четирима от общо 11-те дизайнери са имали достъп – сигурността е от решаващо значение тук. Уудман и Вабра са прехвърчали от Билунд до Вайзах, пренасяйки прототипи покрай любопитните служители на летищата. „Дизайнерите на Lego прекарват доста време в малките стаички на летищната полиция ако пренасят тайни нови модели“, дяволито разкрива Уудман.

Първоначално моделът е бил прекалено дълъг, покривът е трябвало да бъде по-заоблен, а пропорциите модифицирани. От Porsche дори дали вето на задното управление на GT3-ката, което Уве е успял да пресъздаде. От друга страна, екипът се е съгласил да зареже охлаждащите вентилатори, за да могат клиентите да се наслаждават както си трябва на изумителния работещ двигател. „Едно от най-важните неща за които говорим с партньорите ни е нивото на абстрактност. Автомобилните дизайнери работят с адски дребни детайли, вманиачават се във всяка красива извивка, която са създали, а ние им показваме нещо, което представлява права линия с дупки в нея. Но това е Porsche на Lego Technic, а не просто макет на 911 GT3 RS. Нужна е известна проява на въображение.“

 

Lego факти

 

1

Компанията е създадена през 1932 година. На датски, leg godt означава „играй дружелюбно“

 

2

Около 4000 служители работят в Билунд. По целия свят са 17 000.

 

3

Складът в Билунд помещава един милиард блокчета, събрани в 424 000 кутии. Има още два подобни склада – единият в Мексико, а другият в Унгария

 

 

4

До 100 тона специално гранулирана пластмаса бива използвана на ден, като се прехвърля от камионите в гигантски съдове, намиращи се във фабриката

 

5

Едва 10 дребни фрагменти от гранулирана пластмаса биха могли да унищожат 500-килограмов съд, пълен с друг цвят, ако паднат вътре.

 

6

Суровият материал е инжектиран в машината за отливки при налягане от 29 000psi (2000 бара). Самата отливка се прави при 300 градуса целзии, но при отварянето на машината, „тухлата“ моментално се охлажда до 70 градуса чрез въздушна и водна струя.

 

7

При създаването на по-големи елементи, машината за отливки се сервизира на всеки 400 000 преси. Всяка форма за отливки има живот от около 20 милиона преси.

 

8

Има 760 машини за отливки в Билунд, като всяка струва около 32 бона. Точният дизайн на тези машини е тайна. Различни компании създават отделните части, а сглобяването се извършва в завода на Lego за да не могат конкурентите да откраднат дизайна.

 

9

3,2 милиона елемента се произвеждат всеки ден

 

10

Толерансът за разстоянието между два елемента е 0,004 мм.



Текстът оригинално бе публикуван в брой 154 на списание TopGear България. 

 

 

11

Lego произвежда 318 милиона гуми на година, което е повече от комбинираната бройка на Goodyear, Firestone и Michelin. 


Новият брой!

Прочетете още

  • 09 Десет неща, които научихме този месец
  • 46 Ford GT
  • 57 McLaren 720S
  • 68 Моторспортът през 2027
  • 78 AMG GT R срещу 911 GT3 RS срещу BMW M4 GTS
  • 88 Летящата кола
  • 94 Porsche на пистата "Истанбул Парк"
  • 100 Наследството на Aston Martin
  • 108 Фамозното "Премиум Рали"
  • 114 Луда надпревара
  • Стартер
  • 24 Автомобилният живот на Мат Леблан
  • Тестове
  • 28 Alfa Romeo Giulia QV срещу BMW M4 Competition
  • 33 Volkswagen Golf R
  • 34 Opel Insignia
  • 37 BMW X6 xDrive50i
  • 38 Porsche Road Tour 2017
  • 42 Porsche 911 GT3
  • Гараж
  • 119 Citroen C3
  • 120 McLaren 570GT и Aston Martin DB11
  • 122 BMW 530d xDrive Luxury

Препоръчваме ви!