Двоен тест: Bentley Bentayga vs Range Rover SVA

Модерната лимузина вече не е удължен седан. Луксът на днешния ден е във форма на кросоувър

Тестове

| 11 Ноември 2016

1/9

Текст: Том Форд

Фотография: Джон Уичърли

 

Ако ходите пеша, велосипедът е лукс. Ако карате колело в дъжда с подгизнали крачоли, автобусът ще ви изглежда като разточителна спасителна лодка. Дори ако се налага да си делите последната седалка с човек, който мирише на кисело зеле и неуспех. Но ако трябва да издържате капризите на обществения транспорт всекидневно в компанията на хора, които миришат на далеч по-лоши неща от зеленчуци и меланхолия, то тогава дори Toyota Corolla от 1989, в която години наред е пътувал дългокосмест лабрадор и тапицерията е пропита с дълготрайна миризма на цигари, може да изглежда като висша класа. И така стигаме до извода, че всяка концепция за лукс зависи от конкретната ситуация.

Но луксозният автомобил винаги е имал характерна външност. Дълъг и с формата на лимузина. В интерес на истината по времето, когато се изгражда идеята за луксозна кола е имало доста по-малко класове и съответно доста по-малко възможности йерархията да бъде заобиколена. Оттогава до днес традиционната луксозна кола е огромен кораб, натежал от кожа и самоувереност. Ако обаче говорим за съвременното разбиране за лукс, играта се е променила. В днешно време луксозната кола не задължително е мобилна кутия за пури. Модерният лукс е във формата на SUV.

Искате примери? Големите марки осъзнаха, че за да записват чудовищни продажби на развиващи се пазари като Китай и Русия им трябва SUV. Maserati има Levante, Lamborghini планира Urus и дори Rolls-Royce подготвя висока кола.Без да е революционна новост, кросоувърът се завърна като връх на шика.

Вземете например новото Bentley Bentayga. То е Bentley, което само по себе си означава достатъчно скъп лукс. Но освен това е SUV с претенции за скорост. Базовото струва 400 хил. лв., срещу които получавате битурбо W12 с 600 к.с. и 900 Нм. Четири секунди до 100 км/ч и максимални 300 км/ч са истинско доказателство, че буря от полиран орех и ръчно обработена кожа може да остане напълно тиха, докато бие физиката по главата с огромен компютър. Компютър, способен на толкова сложни алгоритми, че когато използва 48-волтовата електрическа система може да разбие на пух и прах общоприетитепредстави за накланяне и сцепление. SUV, който жонглира с парадокси по-бързо, отколкото може да предположите: традиционен, но изпълнен с техника, всъдеход, но с възможностите на спортна кола, голям, но гъвкав и комфортен. Bentley като никое друго.

Но защо да купувате Bentayga, когато добре оборудван Range Rover ще се справи с 90% от задачите на половин цена?Е, на някои пазари по-високата цена е оправдание: макар лъснат и напудрен Range да е способен на същото, някои хора просто искат да похарчат повече.Отговорът от лагера на Range Rover беше железен и добре насочен: SVAutobiography за 363 хил. лв., въоръжен от заводския тунинг отдел SVA и подготвен да се противопостави на динамичния характер на Bentley с по-малко агресия.Което значи, че необезпокояваният престой на Bentley на върха на най-скъпите луксозни SUV модели е продължил не повече от няколко наносекунди. Конкурентът вече е тук, при това със сериозно родословие.

Изобщо не помага фактът, че Bentayga е много объркваща кола. Първо - изглежда супер странна отвън.Лакираният в цвета на купето мияч на фаровете в по-малкия ринг изглежда грозно като катаракта. По предната решетка има прекалено много хром. Вентилационните отвори с летящото “B” на калниците са прекалени. Страничните извивки са ненужно много. Задната част пък е старомодна. Според мен не е хубава и дори не е особено привлекателна. Би трябвало да е върховна, но вместо това предизвиква безразличие. Особено в по-въздържаната версия, с която разполагаме тук. А безразличието не е лукс. Безразличието е да носите кожено палто. Лукс е да го носите наобратно.

На второ място усещането в интериора е за нещо традиционно. Но не е. На борда е бъкано с техника, но тя остава любезно скрита като иконом, от когото в момента нямате нужда. По същество е там, когато ви потрябва, но не се набива на очи: асистент за лентата, асистент срещу катастрофи, активен круиз контрол (който на практика осигурява полуавтономно движение), камери за нощно виждане, активно окачване, различни режими за движение по пътя и извън него, които влияят на газта, скоростната кутия и окачването. Всичко това е опаковано по традиционния за Bentley начин - разточително количество кожа, дървени апликации от реални дървета, но обработени до нереално съвършенство, още кожа и за десерт кожа, облечена в кожа. Това е магазин на Apple, побран в грандиозен хол. Юмрукът на технологиите, облечен в скъпо изработена традиционна ръкавица.

И на всичкото отгоре е бърз, в това няма никакво съмнение. Bentayga успява да нагъне асфалта като никой друг SUV. Двигателят е толкова мощен от толкова ниски обороти (900 Нм от 1350 об/мин) и толкова поразително тих, че усещането е като при електрически автомобил. Почти мигновен въртящ момент, тихо мъркане от W12 някъде в далечината при задния прозорец. Благоуханният интериор се накланя незабележимо дори когато атакувате второстепенни пътища с висока скорост и единственият лек дискомфорт идва от факта, че ушите ви могат да изпаднат в пълно объркване и да откажат да ви служат - защото размазаните гледки не отговарят на зловещата тишина.Едновременно е брилянтен и скован, впечатляващ и забележително неангажиращ. Що се отнася до пазара голямото Bentley има смисъл. Той е SUV, разработен специално с идеята за хората, които искат да дадат повече пари, отколкото струва един Range. В същото време RR атакува с SVAutobiography, но от малко по-различен ъгъл.

За разлика от летящото “BSVAutobiography е по-съсредоточен върху традиционните форми на лукса, отколкото върху динамиката. Красив е и умерено претруфен - дори двуцветната каросерия за 23 хил. лв. успява да изглежда наистина добре. Но Range предлага много повече пространство, отколкото комфорт.Дизеловият LWB разполага с едва четири места. Двете на задния ред са тронове с достатъчно място за краката за хибриди между хора и жирафи - неприлично богати мутанти, които обичат шампанско (в задната част има хладилник за вино), мултимедия и плъзгащи се компютри. Той категорично не може дори да се доближи до Bentayga по отношение на динамиката, макар да се справя доста добре за толкова голяма машина. Стремежът му е да представи изживяване в клубен стил за пътниците на задните седалки, вместо да ги превръща в пилоти.Той е дълбокогазеща и оборудвана с Terrain Response версия на Rolls-Royce Phantom.Ако пространството е лукс, то RR LWB печели с лекота. Но, ако трябва да бъда откровен, в почти нито една от другите области не се справя. Коя от двете според вас вози по-добре? Дългата версия на Range? Не. Bentley-то.

И двете стъпват на 21-инчови колела. Bentayga има окачване, което може да се определи като смес между пухено легло и прекъснати нервни окончания. RR в никакъв случай не е некомфортен, но просто не успява толкова добре да филтрира дупките или шахтите. Освен това се усеща някак тромав до Bentley, чийто механични особености го карат да стои като кола със задно в повечето ситуации. Това не е изненадващо, също като Conti GT. Bentayga завива тежко и прецизно и запазва изправената стойка в пълен контраст с меките тапицерии. Справя се великолепно с тази характерна черта на Bentley да обърква очакванията, като осигурява много повече динамика, отколкото очаквате. В същото време Range Rover успява да стои като лодка. Ясно е, че изписването на завоите не е основната задача на луксозните автомобили, но начинът, по който окачването на Bentley се отпуска при движение в права линия и се стяга, когато завивате, го прави много по-комфортен от Range. Не, RR не е бавен - повече от способен е да запретне ръкави и да накара този дизелов V8 да се размърда, но не е по-добър от Bentayga и в бавните задачи.

SVAutobiography може и да изглежда по-добре отвън, но трябва да се оправя с наистина скръбна инфоразвлекателна система и затрупано с объркващо много бутони табло. Всичко работи добре, но в сравнение с Bentley просто не е толкова добро. При това и двете коли струват приблизително еднакво. Всъщност основният проблем е в това, че Range Rover SVA не е лоша кола - дори е донякъде изключителна. Само че не се усеща като по-качествена със 100 хил. лв. от дългата версия на Autobiography за 265 хил. лв. със същия мотор. Тук по-скоро говорим за плащане за изключителност, отколкото за реална стойност.

Bentayga от друга страна изглежда луксозна с това, че смесва много различни неща в един автомобил. Спортна е, но изключително комфортна, бърза, тиха, технологична, но ненатрапчива с внедряването на компютрите. И притежава типичния за Bentley изключителен интериор.Просто казано - усеща се, сякаш трябва да е много скъпа. За разлика от нея SVA не изглежда така, че да предлага достатъчно голям скок от “стандартната” кола. И все пак лично аз не смятам, че която и да е от двете уцелва десетката.

Bentley не е достатъчно красиво, а съм твърде стиснат, за да платя толкова висока надценка за Range Rover, който не предлага кой знае колко по-интересно съдържание от най-близкия си събрат в гамата. И точно в това е работата с лукса: независимо как го определяте, луксозният продукт трябва да притежавата неоспорими качества, които те карат да го искаш заради самия него и повече от всичко друго. И двете коли без съмнение ще намерят своя пазар. Но във Великобритания има и по-привлекателни предложения.

Материалът оригинално е публикуван в брой 153 на списание BBC TopGear България.

Новият брой!

Прочетете още

  • Съдържание
  • 49 TG TV Преглед - завръща се в родния ефир от 8 април
  • 60 Porsche 911 GTS - идеалната среда между Turbo и Carrera S
  • 66 Непреклонните - изцяло женският състав, който ще се бори в 24 часа на Дубай
  • 72 Tesla Model X - дали тази кола променя света?
  • 78 Faraday FF91 - чертае нови модни тенденции или е високотехнологична случайност?
  • 84 Lotus Exige Sport 350 - по стъпките на Бонд и Esprit в италианските Доломити
  • 94 Alfa Romeo Giulia Veloce - завръщане към корените
  • 104 Градски бижута - Hyundai i10, Citroen C3, Suzuki Ignis и VW Up
  • 112 Nissan Navara Double Ca
  • Тестове
  • 08 Lamborghini Aventador S - как едно "S" преобрази Aventador
  • 13 Peugeot 301 - Обновен отвътре и по-красив отвън
  • 14 BMW 530d xDrive - Готови ли сме за бъдещата технология днес?
  • 15 BMW 540i xDrive - Бизнес лимузина със страстно емоционален двигател
  • 16 VW Golf 1.5 TSI Evo - брилянтен нов двигател, по-самоосъзнат и интелигентен автомобил
  • 17 VW Golf GTI - във Volkswagen впечатляващо добре разбират кои са силните страни на GTI
  • 17 VW Golf GTD - категория "ако имаш тази кола, друга не ти трябва"
  • 18 Mazda MX-5 RF - твърд покрив за още по-добро управление
  • 19 Renault Grand Scenic vs Volkswagen Touran - бърз сравнителен тест на 7-местни MPV–та
  • 20 BMW 435d Gran Coupe - покоряваме Европа по пътя към Женева с достъпното Gran Turismo
  • Стартер
  • 28 В съзнанието на Роби Гордън - отиваме в Мексико, за да разберем магическата формула за успешната състезателна серия
  • 32 Citroen C-Aircross - слава на Бога, че Citroen все още прави щури коли
  • 33 Топ 9 хомологационни оръжия
  • 34 Женевска конвенция - шоуто на автомобилния елит
  • 40 Honda NSX - от шедьовъра на Сена до хиперхибрид
  • Гараж
  • 118 BMW X5 3.0d (E70)
  • 120 VW Caravelle
  • 120 Porsche 911 C4S
  • 121 Opel Astra
  • 121 Mercedes-Benz E220d
  • 122 Ford Mustang

Препоръчваме ви!