Интервю: Кристиян фон Кьонигсег и Хорасио Пагани

Двамата колоси на бутиковите автомобили застават един срещу друг в ударното двойно интервю на TG

Планета

| 20 Ноември 2016

1/4

Кои бяха вашите герои в автомобилизма когато бяхте малки?

Хорасио Пагани: Фанджо. Първо, той беше мой приятел. Беше невероятен човек и вдъхнови създаването на Zonda.

Има една книга на Роберто Карцо на име „Fangio“: Cuando El Hombre Es Mas Que El Mito (Фанджо: Когато човекът е повече от мита). Тя добре обобщава какъв човек беше той. Изключително богат на интелигентност, човечност, голяма непринуденост. Отношенията ни бяха много дълбоки.

Сред кумирите ми са Бертоне, Джугиаро, Пининфарина, Рива. Всички те не са само велики дизайнери или бизнесмени, те са велики мъже.

Кристиян фон Кьонигсег: Моят истински герой е Реодор Фелген от старата анимация Pinchcliffe Grand Prix. Реодор беше монтьор на велосипеди от малко село, който конструира своя изумителна спортна кола и печели въпреки че никой не го очаква от него. Този филм беше моето първо вдъхновение и до ден днешен ми влияе по този начин.

Опишете момента в който знаехте, че ще си имате своя автомобилна компания.

ХП: Когато получихме първият двигател от Mercedes. Тогава осъзнах, че се движим в правилната посока. Винаги ще съм благодарен на нашите партньори, които работиха с нас през годините.

КфК: Денят в който реших най-после да го направя беше 12-ти август 1994-та. Тогава седнах на моя компютър с Windows 3.11, пуснах Microsoft Paint и започнах да чертая дизайна, който се въртеше в главата ми толкова години. По това време притежавах компания за внос/износ и от този ден нататък работих по този дизайн. Автомобилната компания беше създадена в началото на 1995-та.

Кое е най-голямото техническо препятствие, което се прескочили?

ХП: Трудно е да избера само едно. Толкова задълбочено работим по всеки един детайл, че не мога да избера само един пример.

Но ще кажа следното: най-трудното в нашата работа е да предадем форма на нашите мечти. Всеки детайл трябва да е перфектен, трябва да е достатъчно достоен, когато е разглеждан самостоятелно.

КфК: Мога ли да отговоря с „всичко“? Да накараме пантите да работят, когато всички ни казваха, че е невъзможно. Да създадем цял автомобил около покрив, който трябва да се помещава в малко предно отделение. Подрамката, окачването, екстремните извивки на предното стъкло, напасването на резервоара към шасито и задачата да се направи така, че да работи въпреки преградите. Да се проектира всичко това е огромно предизвикателство, а и ние не приемахме компромиси по отношение на динамиката или теглото.

По какъв начин вашата родина влияе върху вашите коли?

ХП: Между Италия и Аржентина има много сходства. Всички латински култури по целия свят са изключително страстни и вероятно затова се чувствам у дома в Италия.

Държавата в която искаш да изпълниш мечтата си е от голямо значение. Затова, ако говорим за суперколи, можем да кажем, че производството има много общо с държавата в която то се осъществява. Например, малко вероятно е Ferrari - марка, която е неразривно свързана с Маранело, Модена и Италия – скоро да започне да се произвежда в Китай. Това може да се каже и за нашите коли.

КфК: Исках да създам нещо, което е изчистено и минималистично. Това е доста скандинавски подход.

Естествено, безопасността винаги е била на върха на списъка с приоритети. Възможността да контролираш автомобила без да участваш в инцидент е изключително важна за нас. От историческа гледна точка това е важна част от шведския автомобилен подход. Все пак Volvo и Saab са многократни новатори в автомобилната безопасност. Нашата кола може да е скъпа, но смятаме, че сме намерили добро съотношение между цена и качество по отношение на дизайн, изпълнение и динамика. Мисля, че искреността в дизайна и ценностите е още една скандинавска черта, която сме приели.

Колко важни за вас са стойностите на мощността и динамиката?

ХП: Числата съществуват за да бъдат превъзмогвани. Да, важни са, но изживяването е от много по-голямо значение, а то не е обвързано с числата. Мечтите и страстите не са бройни – по дефиниция те са безвременни.

КфК: Мисля, че значението им постоянно намалява, особено за нас. Когато си неизвестен, това е начин светът да те забележи, но не може да се осланяме на това. Приоритетите са други. Важно е да се предоставят вълнение и удоволствие, особено на пистата. Числата позволяват на клиентите да правят сравнения, но цялостната динамика на колата е много по-важна.

Кое е най-странното искане, което сте получавали от клиент?

ХП: Един ден имах потенциален клиент, който искаше купе от камък. Трябваше да му обясня, че инвестираме сериозно в карбоновата технология за да намалим теглото и да увеличим безопасността. Съответно, купе от каменни блокове или скални парчета няма как да е в унисон с философията на Pagani.

КфК: Има ли сме многобройни странни желания. Сред по-интересните са място за съхранение на цигари, защитни мрежи пред отворите към двигателя, защото собственикът се страхуваше, че котката му може да влезе там и да се нарани. Щом клиентът разбира, че това може да забави продукцията и да вдигне крайната цена, тогава може да уважим желанието му.

Кое е най-хубавото шофиране в живота ви?

ХП: Когато за пръв път карах първата Zonda заедно с Кристина, моята съпруга. Това беше изживяване, което никога няма да забравя.

КфК: Трите най-вълнуващи излизания на пътя за мен са: 1) кокато карах един Opel Corsa на майка ми около малката ни семейна ферма, намираща се в Швеция, когато бяха на около 10. 2) Моето първо самостоятелно шофиране след като получих шофьорската си книжка. Карах бащиното Audi 100. 3) Когато за първи път карахме CC Prototype през 1996-та. Тогава дори каросерията не беше готова, разполагахме с голо шаси и двигател. Движехме се по извиващ се път в покрайнините на Олофстрьом. По онова време там беше фабриката ни. Усещах как шасито работи и двигателя си тананика. Всичко се сработваше по чудесен начин. Бяхме направили прототип от нулата, което ни караше да се чувстваме великолепно.

Какво, освен собствените ви марки, е във вашия гараж?

ХП: В моята колекция има Zonda за почти всяка произведена версия. Но освен това имам Jaguar E-type от 1963-та, Ford GT Gulf Limited Edition и Porsche Carrera GT.

Наскоро си купих Lamborghini Countach 25-та годишнина, Porsche 918 и Mercedes-Benz Pagoda. В Аржентина имам колекция от класически американски автомобили, от Model T и A Ford до различни версии на Chevrolet. Колекцията е от около 20 коли. Голяма е, защото това бяха колите, които се движеха около мен когато бях дете, а и започнах да я събирам преди да заживея в Италия. Това не е скъпа колекция, но показва какво харесвах и какво имаше по улиците в детските ми години.

КфК: В гаража има музикално студио. Там са нещата на сина ми.

Не съм голям автомобилен колекционер. Дори не съм малък автомобилен колекционер. Тук във фабриката имаме скромен брой автомобили Koenigsegg, но те разбира се принадлежат на компанията. Карам Tesla Model S, но дори тя принадлежи на компанията. Като се замисля, въобще не притежавам автомобил. От друга страна като собственик на компанията, косвено притежавам всичките.

Опишете средно статистическия клиент.

ХП: Смирен, обожаващ автомобилите, обожаващ и изкуството като цяло. Животът на много от тях протича по сходен начин – започват от нула и достигат до техните цели.

КфК: Нямаме типичен клиент. Нашите коли са купувани от мъже и жени, от стари и млади. Единственото общо между тях е страстта към нашите продукти, както и наличието на средтсва за да си позволят една или повече от колите ни. Те са смели хора. Трябва да си смел и авантюристичен за да купиш нещо толкова уникално, толкова необикновено.

Без коя технология не бихте могли да съществувате?

ХП: Моят мобилен телефон чрез който си проверявам пощата и всичко останало. Бих споменал и химикалката ми, защото чрез нея изобразявам мечтите си в нещо, което можем да създадем.

КфК: Първата ми мисъл беше мобилният ми телефон, все пак това е многофункционален инструмент на който разчитам изцяло. Но като се замисля, по-скоро бих избрал екетрическата си четка за зъби. Чистотата, свежестта, приятното усещане, което носи всеки ден е непобедимо. Това създава тоновете на един чудесен ден.

Хибридите. Добри или лоши?

ХП: В момента не харесвам хибридните автомобили – технологията не е на нужното ниво. Спортната кола по дефиниция трябва да е лека, а батериите и електрическите мотори са прекалено тежки в момента за да оправдае използването им.

Но смятам, че технологиите трябва да вървят напред. Първите мобилни телефони бяха огромни и чрез еволюцията станаха съвсем малки.

В момента не виждам как хибридно задвижване ще бъде използвано в нашите модели. Това е лично мое решение, но нека видим къде ще бъде технологията в следващите няколко години.

КфК: Хибрида под формата на поредица или паралелен хибрид, който на практика е традиционният вид – лошо. Единият е с компрометирана ефикасност в повечето условия за шофиране, а другият е компрометиран от гледна точка на сложност, цена и тегло. Хибридът под формата на това, което правим с Regera е нещо добро. Правим нещо ново, така че за много хора може да изглежда сложно, но Regera ще покаже, че е автомобил, който намалява сложността и теглото.

Ferrari или Lamborghini?

ХП: Lamborghini, но съм влюбен и във Ferrari. Аз съм си автомобилен ентусиаст.

КфК: Една от вечно любимите ми коли е Ferrari F40. Любимите ми модели на Lamborghini са Countach от ранните версии и Miura.

От емоционална гледна точка душата ми е повече с Lamborghini отколкото с Ferrari. Може би защото толкова дълго време Lamborghini е в ролята на преследвача толкова години. Това ми напомня на нас и нашата позиция срещу утвърдените играчи.

Коя е най-значимата кола за всички времена?

ХП: Alfa Carabo by Bertone ме вдъхнови изключително силно, след това беше Lamborghini Miura, роудстърът Jaguar E-type, Mercedes 196, който беше каран от Фанджо. Някои модели на Ferrari и Maserati, винаги съм бил привързан към тях.

Обожавам и автомобилите на Porsche. Винаги съм харесвал  917-ката, която спечели на Льо Ман и Монца, също така харесвам Porsche Carrera GT и Ford GT – притежавам и двете в колекцията си.

Винаги съм изпитвал голяма любов към колите и нямам търпение да видя новите модели, да бъде изумен от тях и да си купя умалените макети.

КфК: Model T промени играта чрез начина по който вкара в употреба масовата продукция и докара автомобилите до масовата аудитория. Бих споменал Beetle поради същата причина, а и заради невероятното й дълголетие.

Но за мен бих избрал Tesla Model S, защото представлява най-голямата стъпка към промяна в историята на автомобилното производство.

Какво ще представлява Pagani/Koenigsegg през 2050-та?

ХП: Нашата идея е да продължим с малката бройка на произведени коли дори и след 50 години. Ексклузивността и занаятчийските процеси на производство за сред основните ни ценности.

Близо сме до приключването на строежа на новата ни база, която е почти пет пъти по-голяма от историческата ни. Едновременно е модерна и класическа, а целта ни е да стигнем до 50 произведени единици на година докато в момента търсенето е три пъти по-голямо.

Защо сме построили завод, който ще удвои производството? Защото искаме да подсилим сектора за развойна дейност и така ще можем да правим повече тестове на наша почва и то във високотехнологична фабрика, където стандартите са изключително високи. Създаваме и по-плодотворна среда за нашите работници, които винаги трябва да се чувстват мотивирани.

КфК: Вероятно през 2050-та ще бъдем квадратен хол без волан. Един автономен ховъркрафт. Безспорно това е бъдещето на автомобилите. Но се надявам, че няма да е бъдещето на спортните автомобили в случай, че тяхното съществуване е позволено.

Мисля и се надявам, че и в далечно бъдеще ще има място и за дейност като нашата – бърза спортна кола с приоритет върху емоционалните ценности. Точно като ръчно изработените швейцарски часовници в днешно време. Ненучно ли е? Да. Желано ли е? Абсолютно.

Новият брой!

Прочетете още

  • Съдържание
  • 49 TG TV Преглед - завръща се в родния ефир от 8 април
  • 60 Porsche 911 GTS - идеалната среда между Turbo и Carrera S
  • 66 Непреклонните - изцяло женският състав, който ще се бори в 24 часа на Дубай
  • 72 Tesla Model X - дали тази кола променя света?
  • 78 Faraday FF91 - чертае нови модни тенденции или е високотехнологична случайност?
  • 84 Lotus Exige Sport 350 - по стъпките на Бонд и Esprit в италианските Доломити
  • 94 Alfa Romeo Giulia Veloce - завръщане към корените
  • 104 Градски бижута - Hyundai i10, Citroen C3, Suzuki Ignis и VW Up
  • 112 Nissan Navara Double Ca
  • Тестове
  • 08 Lamborghini Aventador S - как едно "S" преобрази Aventador
  • 13 Peugeot 301 - Обновен отвътре и по-красив отвън
  • 14 BMW 530d xDrive - Готови ли сме за бъдещата технология днес?
  • 15 BMW 540i xDrive - Бизнес лимузина със страстно емоционален двигател
  • 16 VW Golf 1.5 TSI Evo - брилянтен нов двигател, по-самоосъзнат и интелигентен автомобил
  • 17 VW Golf GTI - във Volkswagen впечатляващо добре разбират кои са силните страни на GTI
  • 17 VW Golf GTD - категория "ако имаш тази кола, друга не ти трябва"
  • 18 Mazda MX-5 RF - твърд покрив за още по-добро управление
  • 19 Renault Grand Scenic vs Volkswagen Touran - бърз сравнителен тест на 7-местни MPV–та
  • 20 BMW 435d Gran Coupe - покоряваме Европа по пътя към Женева с достъпното Gran Turismo
  • Стартер
  • 28 В съзнанието на Роби Гордън - отиваме в Мексико, за да разберем магическата формула за успешната състезателна серия
  • 32 Citroen C-Aircross - слава на Бога, че Citroen все още прави щури коли
  • 33 Топ 9 хомологационни оръжия
  • 34 Женевска конвенция - шоуто на автомобилния елит
  • 40 Honda NSX - от шедьовъра на Сена до хиперхибрид
  • Гараж
  • 118 BMW X5 3.0d (E70)
  • 120 VW Caravelle
  • 120 Porsche 911 C4S
  • 121 Opel Astra
  • 121 Mercedes-Benz E220d
  • 122 Ford Mustang

Препоръчваме ви!