Троен TG тест: Corvette Z06 срещу Mustang GT350R срещу Viper ACR

Трите най-екстремни американски спортни коли. Две пистови трасета. 24 часа. Разчистете пътя...

Тестове

| 20 Ноември 2016

1/15

От Пад Девру

Фотограф: Роуан Хорнкасъл

Слънцето залязва. Бързо се скрива зад далечните планини, огрявайки пустинния прах в невъзможно великолепна палитра от розово, червено, лилаво и синьо. Но сега нямаме време да съзерцаваме тази красота. Продължаваме да правим обиколки на пистата в The Thermal Club и да разгадаваме три от най-търсените и зрелищни коли, които в момента са в продажба в САЩ: свирепия флагман на Chevy, Corvette Stingray Z06 със задължителния пакет Z07; покоряващия всичко Dodge Viper ACR, който разби повече от 10 рекорда на всевъзможни американски писти; и кралят на мъсълкар моделите – прекрасният ръчно изработен Mustang Shelby GT350R.

Едва преди час успяхме да излезем на трасето и все още се опитваме да запомним в каква посока вървят червено-силните бордюри, извиващи се из тази отдалечена част на калифорнийската пустиня. Но докато правим обиколки в нашите три облака прах, шум и ярост, създавайки перфектния саундтрак за залязващото слънце, едно нещо моментално става ясно: и трите коли може да са планирани за пистата, но начина по който е подходено не би могъл да бъде по-различен. И отговорът на Големия Въпрос – кой автомобил е най-добрият – ще ни отнеме доста време и още повече гориво.

Но това е ОК, защото разполагаме с достатъчно и от двете. Въпреки, че слънчевата светлина бързо изчезва, за утре сме резервирали още половин ден за тестване на пистата в Уилоу Спрингс, която се намира на няколко стотин километра. Ей така, за да си намерим извинение да покараме тези три звява, а и за да ги пробваме на съвсем различно трасе за да сме сигурни, че гумите са тотално, напълно, крайно изпържени, когато върнем колите. Освен екипа на TG, в компанията е „Шепнещия“ Крис Уинклър – пилотът, отговорен за развитието на Viper, който направи всички пистови рекорди с ACR-а, с изключение на Лагуна Сека. С нас е и Майк Мусто, който гладко говори езика на мъсълкар автомобилите, благодарение на манията му към тези създания. Техните впечатления са изразени заедно с моите в този материал. И така, вече сме готови...
Добре познаваме Corvette Z06. От премиерата насам пробвахме и насилихме няколко от тях, като бързи научихме, че помощните системи се изключват само когато си взел всички хапчета за смелост. Като един модерен боен изтребител с четири колела на когото е нужна сериозна компютърна асистенция за да полети, този Corvette изглежда вродено отпуснат и нестабилен при изключването на всички спомагателни средства. Много е забавно ако сте готови за това, а ако не сте, то косата ви моментално ще започне да побелява. Но ние го знаем. Наясно сме и с това, че разполага с една от най-сложните системи за контрол на шасито в света. Затова е най-добре да са включени, дори и да не работят всички, само и само колата да се движи в правилната посока.

В този режим, турбо ракетата с 660 к.с. и 880 Нм въртящ момент може да смаже доста от конкурентите си, включително и много от по-скъпите съперници. Разбрахме това, когато наскоро сравнихме кабрио версията срещу Lamborghini Aventador LP700-4. Докато Lambo-то тотално спечели визуалния дуел, Stingray се представяше драстично по-добре от италианския класик на пътя. Така беше завой след завой, а и на всеки терен на който ги пробвахме. Това вдигна очакванията към купето, което беше представено на Седмицата на скоростта в Австрия. Тогава имаше някакъв мистериозен проблем с управлението заради който усещането бе скучно и далеч от това, което си спомняхме. Пистата Red Bull Ring е трудно трасе, особено ако е мокро заради негативния наклон в много от завоите, както и хлъзгавите зони за сигурност... и все пак останахме разочаровани.

Затова сме радостни да пробваме още едно, този път в САЩ, за да си върнем вярата в голямото момче и да го върнем към пътя на победата. Или пък не... тази кола също няма добро управление. Предницата е нестабилна и се усеща недозавиване като при 10-метрова лимузина. Това е така в повечето завои с късен връх, независимо какво правим за да оправим проблема. Не можеш просто да се гмурнеш във виража, да завиеш и да натиснеш педала на газта, защото умните технологии за стабилност на шасито ограничават мощността точно когато ви трябва, защото смята, че ще се завъртите ако ви даде онова, което искате. А това е просто влудяващо. След като излизат от колата, Майк и Крис споделят мнението ми. Z06, което не е забавно за каране? Нещо наистина не е наред.

В последствие се оказа, че това „нещо“ е налягането на гумите. Глупаво, нали? Понеже бързахме да излезем на пистата преди слънчевата светлина да изчезне, решихме веднага да напуснем бокса и да започнем обиколки с настройките за обикновен път. Когато изпуснахме 6 psi (0,4 бара) от налягането на всяка предна Cup 2 гума, докато задните останаха със стандартните 31 psi (2,1 бара), тогава колата напълно се преобрази и се превърна в атомното оръжие, което знаем, че може да бъде. Идиоти сме за това, че не се сетихме по-рано, но добрата новина е, че проблемът е решен и след като прекарахме времето си досега в инспекция на зоните за сигурност в съпровод на силно цветист език, най-после истинското шофиране може да започне. Оставяме налягането без промяна за пътя към Уйлоу, защото така колата се усеща като залепена за настилката. Вероятно така още по-бързо унищожава гумите, но това е спънка за утре, не за днес.

След като оправихме Z06, насочваме вниманието си към чудесно нескромния Viper ACR. Няма какво да се чудим – това е състезателна кола за пътя, а не обратното. Тя е толкова аналогова, колкото Corvette-а е компютъризиран. Не забравяйте, че тази кола е с цяла секунда по-бърза от Porsche 918 на Лагуна Сека и това постижение не е постигнато чрез силата на силикона и компютърните достижения, а чрез магията на аеродинамиката и основните закони на физиката. Не разполага с повече мощност или по-голям въртящ момент от базовия SRT Viper, но е по-бърза с  6,7, 8 секунди на обиколка чрез простия и разбиващо ефективен метод на смазващото притискане на колата върху настилката и използването на специални „обувки“, които никога не се хлъзгат.

Под прост метод имам предвид дяволски сложен. Аеродинамичното притискане при скорост от 240 км/ч е 771 кг. Голяма част от него идва от огромното, приличащо на самолетно, задно крило, а 1/3-та идва от разнообразните малки крилца и гигантския преден сплитер, монтиран под устата на голямата змия. За доказателство, че нищо не е игнорирано в преследването на скорост, грамадния заден дифузьор и предния сплитер имат сменяеми елементи, защото по презумция трябва да издържат на стържене по трасето при търсенето на максимално добро време. Резултатът е кола, която е толкова стабилна и сигурна на пистата (след като налягено в предните гуми е свалено от 35 psi или 2,4 бара на 25 psi или 1,7 бара), че вашият талант и смелост са единствените ограничаващи фактори за скоростта ви.

И все пак това не е ракета като някои други суперколи. Не можете да правите каквото си искате с нея и да очаквате тя да приеме командите ви. Ако карате като идиот, ще бъдете наказани. Но ако карате гладко и изчистено, тогава ACR ще ви тласка по трасето по-скоростно отколкото сте си представяли. И тук лежи един малък проблем – докато не сте видяли и изживяли какво може да прави, няма да повярвате, че автомобил е способен на подобно нещо. Затова трябва да загърбите чувството на недоверчивост и да давате повече и повече газ докато нещо емпирично се случи, като например пързаляне или недозавиване, за да разберете потенциала на възможностите му и... бързината на вашите реакции. Защото когато колата тръгне, това става с такава налудничева скорост, че трябва да сте светкавични за да я хванете. Абсурдно е, че можете да си купите толкова бърза кола за 120 бона в долари.

Трудно е да се намерят слаби страни, но ако наистина желаете да сте критични, може би ще останете недоволни, че звукът от двигателя може да ви оглуши по-бързо от това да си заврете главата в колоните по време на концерт на AC/DC. На пистата не се забелязва, защото човек е прекалено зает да усеща как мозъкът му се взривява от начина по който колата спира, завива и прилепя към асфалта. Но по неоредената калифорнийска пътна система, отсъствието на обезшумяване означава, че звукът бие по ушите докато не започнете да чувате звънчета дълго време след като сте спрели и заключили колата. Докато влизаме в Уилоу едно нещо е ясно – ако не сте със запушалки, бързо ще ви трябва обучение по разчитане на говор по устни.

Единственото по-оглушително от ACR е лаят на потенциалните клиенти, които шарят из дилърствата на Ford с депозити за GT350R. Някои от тях са готови на момента да хвърлят повече от 130 000 долара (или три пъти повече от пазарната цена) на масата за да се качат в една от първите коли. В това няма никакъв смисъл. Колкото и брилянтен да е 350R, просто не струва 130 хиляди. Но си струва всеки цент от пазарната цена, възлизаща на 62 000 долара. Каросерията изпъква, задните гуми стърчат, задният спойлер обвива багажника, предния спойлер се промушва напред... както има точна честота, която може да счупи стъкло, така инженерите на 350R са открили точните параметри за да накарат всички хора с бензин в кръвта да реагират с широка усмивка при всяко запалване на колата. Hellcat е по-шумен автомобил, но 350R е по-сладък.

И точно когато си помислите, че няма какво да ви хареса още повече, изкарвате колата на пътя и трасето и впечатленията ви стават още по-силни. Наточеният 5,2-литров двигател набира обороти все едно е напълно лишен от триене, карбоновите колела (с гуми Sport Cup 2 и намалено налягане) и активното окачване помагат на колата да се мята из завоите много по-пъргаво отколкото сте предполагали, че е постижимо за мъсълкар. По памет бих казал, че Z/28 е по-стабилна в средата на завоя, но Mustang-ът дава усещането за по-лек, по-бърз автомобил в рамките на цяла обиколка. Стоманените спирачки не създават проблеми и никой не се оплаква, че няма достатъчна спирачна сила. Дори на пистата Horse Thief Mile в Уилоу, приличаща на влакче на ужасите. Лесна, забавна, достъпна, точно каквато подобна кола трябва да бъде. Но преди да прекалим с хвалбите трябва да подчертаем, че е в съвсем различна, по-ниска категория в сравнение с другите два автомобила откъм динамика. Ако хвърлите еднакви усилия в карането на трите, ACR би изпреварил Mustang-а с обиколка за шест-седем тура, а малко по-късно ще стори същото с Z06. Последният ще остане пред Mustang-а с лекота, освен ако не е станало много горещо.

Историята на пътя е напълно различна. Можете да спрете работата на разполагащия с няколко режима ауспух на Mustang-а и да се наслаждавате на удобството на прекрасните седалки Recaro. Ако го направите ще хвърлите на вятъра таланта на колата, но все пак възможността да бъдете туристи е налична. Не можем да кажем същото за Z/28. И точни тук този Mustang обира точките – той е малко по-скромен от опонентите си. Въпреки всичките крилца, сплитери и страхотното сиво оцветяване, което е любимо на TG, под всичко това се крие автомобил за работническата класа. Това си е Брус Спрингстийин в автомобилен гащеризон.

И така, след две писти и няколко стотин километра на пътя е време да споделим коя от трите коли е най-добрата и представляваща най-добро вложение на парите ви. Ако искате да бъдете най-бързия на пистата и притежавате нужните умения или планирате да ги създатете, ACR е сделката на десетилетието. Купете си един, малтретирайте го както си трябва и докато го правите направете няколко пистови рекорда. Ако искате динамика като за суперкола и практичност като за ежедневен автомобил, трудно е да направите по-добър избор от Z06. Този тест напълно възстанови вярата ни в модела, макар и малко да прегря на пистата. Но ако желаете да притежавате най-желаната и модна кола в момента, трябва да се наредите на дългата опашка от американци, размахващи чекове за безумни пари пред най-близките представители на Ford. Целта на всички тях е да се доберат до 350R с бадж на Cobra. Да, ще се сдобиете с чудесна кола. Но това не е изключително изгодната покупка за която беше проектирана и създадена.

 

 

Писта Thermal Raceway: излез и покарай

През последните години се наблюдава бум на частните американски писти за специални посетители. При последното преброяване са повече от 150. Но няма по-частна и премиална отпистата The Thermal Club, която се намира на 80 км от Палм Спрингс, Калифорния по пътя към Лас Вегас.

На практика това са три различни трасета, които са свързани и създават 19 различни конфигурации. Но пистата е само начолото. Тук можете да намерите специално построени къщи с паркинг за клиентите в комбинация със салон за тунинг, СПА център и много други удобства за които бихте се надявали, но не бихте очаквали.

Може да намерите повече информация на www.thethermalclub.com. Кажете им, че TopGear ви изпращат.

Новият брой!

Прочетете още

  • Съдържание
  • 09 Десет неща, които научихме този месец - Demon тероризира света с 850 к.с., McLaren F1 се завръща, OMV пуска нов бензин, говорим си за рали "България", за Porsche, Ruf, AMG, Alfa, Audi и други
  • 57 Мартин Чой - ексклузивно интервю за TopGear България и тежкото 24-часово състезание на Льо Ман
  • 61 Най-великия SUV в света
  • 80 Ferrari FXXK - Крис Харис взима едно и му дава газ на пистата
  • 90 Giulia - обиколка на честта за динамичната италианка срещу най-отявлените и съперници
  • 98 Fittipaldi EF7 - двукратен F1 шампион създава перфектната пистова суперкола
  • 104 10 Години TopGear в снимки
  • Тестове
  • 24 Citroen Jumpy Spacetourer - идеален за превоз на повече хора на дълги разстояния
  • 26 BMW Electric Now Tour 2017 - караме бъдещето на BMW с хибридна и електрическа моторизация
  • 30 Караме електричките в гамата и на VW под формата на четири "хладилника"
  • 36 Suzuki Swift - хай-тех играчка за без пари
  • 37 Nissan Micra M - метаморфоза на един градски боец
  • 38 Dacia Sandero Stepenway - смесваме приключенската румънка с тъппата и автомобилите от Баха 500 Румъния
  • 40 SUV гамата на Ford на едно място, в еднакви предизвикателства
  • 44 Mazda CX-5 Sport Nav AWD - още една добра кола от Mazda
  • 46 Ferrari GTC4 Lusso T - фамилната кола на Ferrari с разумен двигател
  • 49 Nissan X-Trail - SUV-ът е с нов, по-голям двигател и още по-успешно премахва ограниченията
  • 50 BMW M240i xDrive - уличният биткаджия
  • 51 BMW 640d Gran Coupe
  • Гараж
  • 121 BMW 530d xDrive Luxury - проверяваме дали G30 става за превозване на малки пилоти и тяхната екипировка
  • 120 Nissan Micra излиза срещу Citroen C3
  • 122 Продължаваме да пътешестваме с VW Caravelle

Препоръчваме ви!