Седмица на скоростта 2016: Финалистите

Разберете кои са финалистите в ежегодната класация на списание TopGear!

Gear

| 29 Декември 2016

1/8

Текст: Том Форд

Фотография: Джон Уайчерли


Постигането на консенсус е трудно когато група мъже със съзнанието на деца, работещи в TopGear, са се докопали до някои от най-бързите коли на планетата.

Без да звучим като онези интернет ревюта, в които водещият хвали еднакво силно всички кандидати, истината е, че изобилието от брилянтност на пистата Red Bull Ринг не разкри никакви явни разочарования. Да, Fiat 124 не си беше на мястото докато правеше обиколки на пистата, а M4 GTS сякаш бе леко болно от автомобилен грип. Но за всеки модел в теста имаше застъпници със солидна теза в подкрепа на избраника.

Но суровото съкращаване на списъка от 18 до 16 коли не ни позволяваше да кажем, че сме си свършили съвестно работата, така че предпочетохме да се подложим на нечовешкото напрежение, съпровождащо отговорността при допълнителното орязване на този списък. Все едно избираш кой пръст трябва да загубиш. Бяха взети изключително трудни решения. Без да ги изреждаме подред, автомобилите, които най-много ни впечатлиха в последните няколко дни бяха Ferrari 488, McLaren 675LT Spider, VW Golf Clubsport S, Alfa Romeo Giulia QV и Porsche 911R. Сериозни машини.

За финалния сблъсък ги извеждаме на обикновения път, където има неравности, канавки, трафик и полицаи със сериозно изражение на лицето. Искаме да получим по-пълна представа за способностите на избраниците в истинския свят. Заедно, по едни и същи пътища, в един и същи ден. Все пак търсим най-добрата спортна кола, а не най-добрата пистарка. Затова, изцяло пистовият Vulcan отсъства. И докато състезателните трасета ни позволяват да намерим лимита на тези коли в почти пълна безопасност, няма гаранция, че отличното поведение върху гладката настилка ще се запази при наличието на бабуни, дупки и липсата на зони за сигурност. Реалността може да те ухапе във всеки един момент. А австрийските пътища имат остри зъби.

Не ни отне много време да решим къде да отидем. Планинското изкачване Рехберг е на час от Red Bull Ринг. Трасето е домакин на кръг от Европейския шампионат по планинско на FIA и е едно от най-обичаните състезания в австрийския мотоспорт календар. Не е трудно да се види защо това е така. Разположено между китните селца Тулвиц и Рехбергдорф, трасето Рехберг е една петкилометрова перфектност върху която всяка година се събират стотици коли от всякакъв вид – от чудовищни болиди, през класически автомобили, до прототипи, специално направени за битка срещу хронометъра. Няколко безкрайни завоя, голямо изкачване и спускания, водещи до гримаса по лицето на всеки участник, създават уникалната атмосфера в която се потапят зрителите, стоящи в природния амфитеатър, образуван в красивата, малка долина. Това е перфектното място за тест на нашите елитни избраници.

Събираме доста впечатления още от пътя към трасето. Конвоят е доста необичаен – колите на Ferrari и McLaren са ниски и агресивни, докато Porsche, Golf и Giulia по-малко акцентират върху външния си вид, но не са по-малко красиви. Alfa вече не изглежда дебела, а леко пълничка ако е в бяло. VW Golf е изчистен и спретнат както винаги, а колкото и 911R да се перчи със зелените ленти, на външен вид си е 911 с висока спецификация, което означава, че няма как да не ни харесва. Без досадни пера на волана или прекалено големи асистенции на управлението. Да, излизането от суперколите не е лесно и движението в населените места не е простичко занимание, но дните в които човек не можеше да се придвижва в града с подобни спортни коли са далеч назад в миналото.

И така, започваме теста с най-достъпния участник в групата.Golf Clubsport S е една от любимите ми коли за годината. Тя е маниашки игрива, развълнувана, енергична и малко луда. Повечето от тези черти не са типични за Golf. Автомобилът е по-скоро забавен, отколкото крайно налудничев. Затова този Golf може да бъде подхвърлян по пистите с презавиване чрез пускането на педала на газта и използването на инерцията. А при чисто каране ти дава бързата увереност с която адски силно да дразниш хората с много по-скъпи спортни коли. По обикновения път е трудно да се открият слабости. Пренастроеният преден диференциал XDS залепя предницата в обратните завои и отказва да я пусне. Недозавиване с предните двигателни колела? Несъществуващо е. В списъкът със силните страни ще включа приличното звучене, здраво работещият двигател и чудесната ръчна кутия. Стандартният Clubsport ме изкушава заради разположението на задните седалки, които са в типично практичния стил на Golf, но моделът, който тестваме задоволява 99% от изискванията, които бихме имали към бърза кола, която трябва да е добра във всичко. За съжаление, тук не търсим подобна комплексност, така че колкото и този Golf да е брилянтен, той не е най-добрата кола в тази компания.

Безспорно Ferrari дава усещането на най-добрата кола... докато не бъде пробван страхотният McLaren, който се превръща в най-силното возило. Тогава се опитвате да настигнете Оли Меридж с Ferrari-то и се изумявате. Управлението може и да е снизходително към водача, но когато поставите тези коли в реалния свят, LT и 488 разкриват истинската си дяволска бързина чрез дърветата, стрелващи се покрай вас в периферното ви зрение. Най-хубавото е, че също като Golf, вдъхват голяма увереност. Важното е да изберете правилните настройки и тогава няма да сте с усещането, че ще бъдете изядени живи. И двете са с железобетонна предница на която може да се има доверие, и двете захапват асфалта сякаш имат нокти в гумите. Но за разлика от Golf, тези две бегачки стигат до меко казано антисоциални скорости за времето, което ви е нужно да мигнете веднъж. И двете дават нужното турбо ускорение при средни обороти за което атмосферните мотори могат само да мечтаят. Също така, и двете разполагат с достатъчен финес в работата на окачването за да държат стабилността на ниво, дори на неравни настилки. Имат величествени възможности, а и звучат добре. Е, не толкова, колкото ако бяха атмосферни, но все пак шумът е буен и интересен.

Но... и това е голямо „но“... и McLaren и Ferrari могат да бъдат изключително изнервящи. Трябва да си комплексиран хулиган за да ги пуснеш на свобода и да извадиш най-мощното от тях докато караш по обикновения път. Ще настигаш околните много по-бързо отколкото те могат да го осъзнаят и ще ги доближаваш  със скорост, която не оставя никакво място за грешка. Трябва да намерите точния път, точния ден и точния момент за да усетите как достигате до титаничния лимит. Разбира се, на разположение са тайни пътища, както и дни в които пистите приемат посетители. Но ако някой ви каже, че често кара на лимита McLaren 675LT или Ferrari 488, то или този човек лъже или заслужава да бъде засечен от катаджийте. Това вече не са суперколи, а младши хиперколи. А с такава мощност идва и огромна отговорност.

Възможността за заиграване с Giulia е налична много по-често, а удоволствието не идва само от скоростта. Колата изглежда страхотно, а общо приложимата й естетика означава, че външността й няма да остарее кой знае колко с времето. В дълбочина е скрито едно настроение, което издига QV над царуващата хегемония на бързите седани. Двигателят е великолепен, трансмисията точна и бърза, а начинът по който маршрува по обратните завои ще ви накара да се засмеете все едно сте чули най-хубавия виц. Създава се едно дълбоко усещане, че сте в една изключително готина кола. Може да не постига времената за обиколка на BMW M5 или M3, но, честно казано, не ми пука. Управлението е толкова бързо и леко като хелии, че може да сбъркате на влизането в завоя докато свикенете (което се случва в някакъв момент). Спирачките не са най-добрите и на спусканията с виражи с обратен наклон, колата се усеща като тежка. Но на излизането от острите завои, задницата е на косъм от презавиването докато V6-цата се вихри. На пазара няма друга подобна комбинация.

Дори Giulia, обаче,не изпълнява абсолютно всички критерии. Въпреки, че всяка кола във финалните пет е великолепно място в което можеш да прекараш страшно много време, в нашия тест имаше една кола, която накара всеки пилот да вдигне вежди от изумление, че е видял наистина нещо перфектно. Утре ще разберете кой е големият победител...

Новият брой!

Прочетете още

  • 49 Най-добрите коли в света
  • 50 Тур Дьо Франс - Continental GT, S63 и DB11
  • 59 Bentley Mulsanne EWB
  • 60 Tesla Model X
  • 62 Привилегията да бъдеш Алекс Занарди
  • 68 BMW M2
  • 71 Mercedes-Benz C-Class Coupe
  • 72 Citroen C3
  • 74 McLaren 570GT
  • 84 Porsche 911R и 911 Carrera 4S
  • 88 BAC Mono 2,5
  • 92 Volvo V90 и Mercedes E220d
  • 98 Jaguar F-Type S
  • 106 Alfa Romeo Giulia QV
  • Тестове:
  • 8 Maserati Levante срещу Jaguar F-Pace
  • 14 Peugeot 3008
  • 16 Dacia
  • 20 Shell Concept
  • 21 Lotus Evora Sport 410
  • 22 Citroen C3
  • 24 Mazda 6 4x4 Adventure
  • 26 BMW X4 xDrive M40i
  • 27 VW Amarok
  • Стартер:
  • 30 Новото лице на Jag - I-Pace
  • 36 Alfa Romeo Stelvio
  • 39 Lamborghini Aventador S
  • 40 Прогрес Рапорт - Citroen DS
  • 43 Топ 9 на най-щурите коли от SEMA
  • 44 Cobalt Co50 Valkyrie
  • 46 Когато Макс Верстапен напомни за Сена
  • Гараж
  • 118 Mazda CX-3
  • 118 Range Rover Sport SVR
  • 119 Porsche 911 C4S
  • 119 VW Caravelle
  • 120 Ford Focus RS
  • 121 Peugeot 308 GTi
  • 122 Opel Astra ST

Препоръчваме ви!