Люпилня за бъдещи шампиони

17 December 2018 15:39
Люпилня за бъдещи шампиони
Люпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиониЛюпилня за бъдещи шампиони


Текст: Атанас Марков

Фотография: Overdrive, TG България

 

Боксовете са пълни с хора. Фенове, състезатели, техни близки. Чува се стартиране на Ferrari 488. Турбините в никакъв случай не са развалили симфонията от ауспусите. Зад него се нарежда Lambo Huracan, механици подготвят да излезе и Merc GT-R GT3. Porsche 911 Turbo S и Nissan GT-R изглеждат като базови модели на фона на суперколите, но цената на колата не е правопропорционална на времето, което дава на пистата. Серес е мястото, където се провежда Overdrive Lap Battle, тракдей за професионалисти, аматьори и аматьори, които искат да станат професионалисти. Всъщност картинката е много по-голяма.

Overdrive, където движеща сила е пилотът Георги Дончев и екипът му, разполагат с платформа за моторни спортове на всяко едно ниво. Защото виждат, че в България има хора, които имат възможности и желание, участват редовно в трак дни. Искате ли скорост, има какво да ви предложат. Ако сте фен – рейс такси със състезателна кола, има цели 4. Сърбят ви ръцете да покарате някоя от тях. А те си струват. Две Porsche 911 GT3 Cup, Cayman GT4 и Cayman GT4 Clubsport. И говорим не само за Серес, превърнала се в домашна писта за българите. Само вижте пистите, които екипът на Overdrive е предоставил на гостите си през този сезон –„Нордшлайфе“, „Хокенхайм“, „Билщерберг“ r „Бърно“. Само за зимата се предвижда каране на култови места като „Картагена“, „Портимао“, „Валенсия“ и „Барселона“, след което в Чехия на „Мост“, „Спа“, „Red Bull Ринг“, „Бърно“, „Хунгароринг“ и „Нюрбургринг“. Всички са писти за каране, олдскул, с денивелация, където си личат уменията. И говорейки за това, основната идея на Overdrive е точно развитието на пилоти. За никого не е тайна кризата в моторните спортове в България, на всяко едно ниво и особено осезаемо на писта. Макар и серийни коли, първите 10 времена от Серес спокойно влизат в Топ 5 като обиколка, ако се бяха пуснали в шампионата на затворен маршрут, който се проведе на същата писта. Естествено тези коли нямат ограничения, но нямат и тези от група Макси. По време на тракдея пристигна един от топ пилотите – Пламен Камбуров, със своето Mitsubishi Lancer Evo 9, и освен да вдигне много шум с него не успя друго. Защото разковничето е професионално подготвена кола и пилотски умения. Като Porsche 911 GT3 Cup, състезателен автомобил дори от клубен клас, който с 3-4 сек по-бърз на обиколка от най-бързите суперколи на Серес. Тази кола на Георги Дончев минава „Параболика“ на „Хокенхайм“ с 270 км/ч. В същото време най-мощните коли у нас за писта като Evo-тата са бързи само на правите, имат скъпо окачване, което не може да промени факта, че като база колата е била просто една бърза серийна кола, а не състезателна или суперкола.

А над Cup е 911 GT3 R и RSR, вече в доста професионалния клас GT3, където е и Merc AMG-GT3, затова и притежанието на рекорда на гръцката писта на тази кола не е изненада. Шампионът ни на писта Константин Машавелов, който е уникален талант и още в първото си състезание у нас записа полпозишън в писта „София“, направи смел ход и участва в международни GT4 състезания със Sin R1 в тандем с Иван Влъчков. Но изостава на повече от секунда от него, защото реално не е имал конкуренция, с която да се премери и развива в България. А Влъчков е все още на 20, но с богат опит в картинг състезанията и международни серии. Именно там могат да се развият уменията на пилотите, а това е най-евтиният тунинг за една кола. Затова Overdrive предлагат и асистенция в цял шампионат от серии като VLN и едномарковите на Porsche в Германия. Просто слагате ръкавиците и карате. Стойността на участие в един сезон в чужбина е около 200 000 евро, което е към половината от това, което дават родните пилоти, състезавайки се на пътни възли с коли, по-подходящи за драг рейсинг.

Но да се върнем на началните стъпки и на това, че е по-евтино да си наемете състезателен автомобил, отколкото да карате свой, ще ви излезе към 1500 евро – колкото един комплект гуми, без да броим амортизацията на вашата кола, накладки, гориво и транспорта и до пистата. За 2400 може да наемете Porsche Cayman GT4 Clubsport, а за 3200 Porsche 911 GT3 Cup.   

Cayman GT4 е чудесна кола. Тук е подсилена с роукейдж, има семи-сликове, а предавателната кутия е механична. Качвам се за няколко обиколки на „Серес“, за да карам с всички останали. Няма изискване за състезателен екип, само шлем. Газ и излизане от бокса. Още на бързия първи десен завой зад мен се залепя стоково зелено Porsche 911 GT3 RS. Пилотът му има над 1000 обиколки на тази писта и нямам намерение да меря каквото и да е с него. До мен инструкции ми дава бивш кадър и настоящ сътрудник на ТГ – Сашо Цветков. Изследвал е траекторията на тази писта до съвършенство с телеметрия на най-различни коли, затова му вярвам. Казва ми да се прибера плътно в дясно преди левия завой, след това газ към обратния, в който влизам направо в средата. В този момент зад нас идва Георги Дончев със своя 911 GT3 Cup и се залепя на задната броня. Не му правя веднага път, защото знам, че ще намери къде да ме изпревари. На шиканът оставам на бордюрите на трета, после интензивно спиране, втора, газ на къса права, пак спиране и втора с плавно излизане от бавния десен завой. Изпреварваме някакви BMW-та (които вероятно са в охлаждаща обиколка) – те често са тук, редом със супер-колите, и са изненадващо бързи. Спиране отново за бързия десен, плавно подаване на газ, леко спиране за пренос на масата отпред на подхода към другия шикан, газ вътре в него, пак леко спиране и внимателно подхождаме към супербързия последен завой, който има склонност да изхвърля навън. През цялото време се забавлявам, искрено.  Карах същата кола на тестовата писта на Porsche в Лайпциг и бе твърде различно. В стоков вариант, не с роукейдж и подходящи гуми. Тази е много по-твърда, много по-лепкава, а дори не съм настъпвал за разлика от Лайпциг, където гонех заводски пилот на Porsche пред мен във водещия автомобил. Има и други автомобили, което създава чувство за състезание, което е уникално. Но най-хубавата част е в бокса, където кипи от ентусиазъм, атмосфера която не може да откриете в пистовите ни шампионати. Там има нерви, блъскане на пистата, вечни спорове дали има фалстарт, контестации, сякаш хората отдавна са забравили, че това всъщност е спорт и е за забавление. Както казва Ърнест Хемингуей – „Има само три вида спорт – корида, алпинизъм и автомобилизъм, останалото е игра“.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ