Mazda MX-5: Покорителката на завоите

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Обичаме безрезервно Mazda MX-5, защото е една от малкото коли, създадена за чистото удоволствие от шофирането. Освен роудстъра с мек покрив, от Mazda вече предлагат и MX-5 RF с автоматичен твърд таван. Отидохме до Сибиу за да я пробваме. По пътя Трансфагарашан истината излезе наяве.

 

„Това е най-добрият път в света. Румъния, благодарим ти, че сме тук. Можем ли да останем завинаги”, каза Джеръми Кларксън през 2009 година по време на снимките на едно от телевизионните предавания Top Gear, карайки по впечатляващите завои на пътя Трансфагарашан в Румъния. Осем години по-късно, пътуваме от София към Сибиу за да станем част от едно вълнуващо предизвикателство. Очакват ни над 300 км зад волана на новата Mazda MX-5 RF по пътя Трансфагарашан. Щастлив съм, че имам възможността да пришпоря точно тук тази играчка за възрастни, създадена за чисто удоволствие от шофирането.

 

Mazda MX-5 е просто перфектната кола за прекосяване на Трансфагарашан, тя сякаш е създадена за това. От тази година най-продаваният роудстър в света се предлага и с автоматичен твърд сгъваем покрив. Нарича се RF, което е абревиатура от Retractable Fastback. Новата Mazda MX-5 RF е оборудвана с една от най-бързите системи за управление на покрива. Той може да се отваря и затваря с натискане на бутон само за 13 секунди, дори по време на движение със скорост до 10 км/ч. На теория версията RF не е роудстър в традиционния смисъл на думата, а по-скоро нещо като Targa. Новата Mazda MX-5 RF има механизъм на сгъване на покрива, подобен на този в най-новото Porsche 911 Targa, но името Targa е регистрирана търговска марка от Porsche. Практичността и удобството на твърдия покрив допълват каросерията в стила на дизайнерския език KODO. След като натиснете и задържите бутона за отваряне на покрива на автомобила, започва процедурата, която привлича интереса на всички наоколо. Двете части на покрива бързо се отдръпват назад, като правят място на твърдия таван да се сгъне под тях. Конструкцията не отнема от обема на багажника с капацитет едва 130 литра, който е същия като при MX-5 с мек покрив. В салона няма жабка и джобове на вратите, а между седалките има кутия за предмети.

 

Именно с новата модификация Mazda MX-5 RF се отправяме към върховете на най-високите планински части на Карпатите в Румъния. Изненадващо за лятото вали пороен дъжд и предизвикателството обещава да е още по-голямо. Перфектно настроеното шаси с разпределение на теглото 50:50 спрямо осите позволява на Mazda MX-5 RF леко да врътва задницата в завоите, но не и да тревожи водача със своеволни занасяния. От време на време все пак ми се иска да я провокирам, но за това трябва да изключа електронния контрол на стабилността DSC. Много внимавам, тъй като на места пътят Трансфагарашан минава покрай големи пропасти. Изкачвайки се към високите части на планините, имам възможност да се наслаждавам на един от най-красивите пътища на света с неговите прекрасни алпийски гледки и серпентини. През лятото Трансфагарашан е пълен с много чуждестранни туристи, повечето от които карат любимите си „играчки” на две и четири колела. Мотоциклетистите културно си карат по пътя и често вдигат палец, вместо да се ядосват от внезапното появяване на рояка от роудстъри, които караме като откраднати.

 

Шофирайки по тези безкрайни завои се чувствам като едно цяло с Mazda MX-5 RF, осмисляйки същността на японската философия Jinba Ittai, което в превод означава единство между коня и ездача, а в случая между мен и автомобила. Това единство превръща колата в продължение на моите ръце и крака, и ми доставя неописуемо удоволствие зад волана. Двигателят е поставен ниско и е изтеглен леко назад, което позволява да се постигне равно разпределение на теглото по осите 50:50 и да се понижи центъра на тежестта. Лекият роудстър със задно предаване е много чувствителен и маневрен. Кормилното управление за първи път е с електрически сервоусилвател, но е все така остро, директно и с перфектна обратна връзка, като от край до край воланът прави по-малко от три оборота. Окачването на Mazda MX-5 RF е по-меко от това на предходния модел, което е допринесло за по-комфортната возия по лоши пътища. Управлението на RF не се отличава от тези на версията с мек сгъваем покрив. Новата Mazda MX-5 RF описва завоите с отлично сцепление и ми позволява незабавно да натисна газта, тъй като е оборудвана с диференциал с ограничено приплъзване на задната ос. Тънката рамка на предното стъкло почни не пречи на видимостта в острите завои. Настройките на шасито са чудесни и Mazda MX-5 RF реагира светкавично на действията на волана, а аз усещам всичко, което се случва с предните колела. Реакцията не се променя в зависимост от това дали твърдият покрив е свален или поставен. Педалът на спирачката е настроен перфектно, така че забавянето да се дозира безпогрешно. Ако усети и най-малко поднасяне, системата за стабилизация DSC държи колата в пътя. За щастие тя може напълно да се изключи, а това ви дава възможност да поемете контрола в собствени ръце. Влезте с повече газ в някои от обратните завои с пълна видимост без насрещно движение, плъзнете задницата и ще усетите как се пристрастявате към шофирането на Mazda MX-5 RF. В този момент ще ви се иска само да карате вълнуващия роудстър, без да пътувате за някъде, а просто да се наслаждавате на шофирането.

 

Спортната Mazda MX-5 RF привлича любителите на шофирането с приключенския си дух и за разлика от повечето спортни коли, създава чисто удоволствие от шофирането. Основна заслуга за тава има 2,0-литровият 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 160 конски сили, който е поставен зад предния мост така, че теглото от малко над 1 тон на колата е с разпределено поравно между осите. Перфектният скоростен лост е с къси ходове, което превръща превключването на предавките в неподражаемо удоволствие. Повече от 150 километра карам през Карпатите и сменям от втора на трета предавка и след това отново се връщам на втора, за да посрещна следващия завой, понякога с леко врътване на задницата. Едва на няколко прави успях да включа и на четвърта, но 2,0-литровият мотор така и никога не падна под 4000 об/мин. Съпътстващият звук е като перфектна симфония от стомана, бензин и масло. Ускорението от място до 100 км/ч отнема 7,3 секунди, но изглежда малко по-бързо, особено когато автомобилът е без покрив. Въпреки динамичното шофиране по завоите, бензиновият двигател се оказа много икономичен и средният разход от пътуването беше 7,7 литра на 100 км. В този момент се питам, кой се нуждае от дизел или хибриди. Всичко, от което имате нужда, е това перфектно настроено шаси и ниско тегло, което може да ви даде едновременно вълнуващо шофиране и съвсем приемлива консумация на гориво.

 

Новата Mazda MX-5 RF е перфектна кола не само за пътя Трансфагарашан, но и за ежедневно шофиране, с която можете да ходите на работа или да избягате от града след тежък ден и през уикенда. Това е кола, която напълно ви откъсва от скучния живот. Тя не е най-практичната кола, нито най-функционалният роудстър, но като играчка за пораснали деца си струва всеки лев, който ще ви поискат за нея. Независимо дали ще изберете Mazda MX-5 RF с твърд таван или с мек сгъваем покрив, тази кола ще промени живота ви и ще го изпълни с много усмивки.

 

Денислав Стоянов

 

Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 2.0 Revolution

Цена: 58 980 лева

Двигател: 1998 см3, 4 цилиндъра

Мощност 160 к.с. при 6000 об/мин

Въртящ момент: 200 Нм при 4600 об/мин

Динамика: 0-100 км/ч за 7,3 секунди, 214 км/ч

Трансмисия: 6-степенна ръчна, задно предаване

Разход: 6,6 л/100 км, 154 г/км СО2

Тегло: 1055 кг

 

 

Открийте Трансфагарашан – един от най-красивите пътища на света

 

Трансфагарашан е републикански път 7С в Румъния с дължина от 151 км. Той прекосява планините Фагараш от север до юг, като това са най-високите планини в страната (най-високият връх в Румъния Молдовяну – 2544 метра). Пътят е наричан от много от автомобилни и туристически сайтове „един от най-красивите пътища на света” заради прекрасните алпийски гледки и множеството живописни серпентини. Участъкът от пътя близо до езерото Балеа достига височина 2042 метра (вторият по височина алпийски път след Трансалпина, който достига 2145 м).

Пътят Трансфагарашан свързва двете румънски исторически провинции, наречени Монтения (намираща се на югоизток) и Трансилвания (в централния и северния регион), като преминава над 830 малки мостчета, 27 виадукта и минава през тунел с дължина 887 метра – най-дългият пътен тунел в Румъния. По пътя има 27 остри завои, повечето от които са като фиби, но това не го прави труден за шофиране, а му придава особен смисъл. Високата част на пътя Трансфагарашан е отворена за шофиране всяка година от 30 юни до 1 ноември, поради плътната снежна покривка по време на зимния сезон и също така има риск от падане на камъни и лавини. През зимата, когато Трансфагарашан е затворен за автомобили, може да се стигне до езерото Балеа с лифт от хижата „Водопада Балеа”.

Пътят е построен между 1970 и 1974 г. със стратегическа военна цел, по инициатива на Николае Чаушеску и първоначално е бил дълъг 91 км. За строежа му е било необходимо да се отстранят няколко милиона тона скала, от които 6520 тона са премахнати с взривове на динамит. По време на строежа много войници и работници са дали живота си за построяването му, като официалната цифра е 40 загинали, а неофициално са неколкостотин. Официалното откриване се състояло на 20 септември 1974 г., но работата продължила и през следващите години, като пътят в сегашния му вид е завършен през 1980 г.

Интересните туристически забележителности, които могат да се видят по пътя, включват езерото и водопада Балеа, което е най-голямото по вида с в Румъния, езерото Видраро и язовирната стена, водопада, скалата и езерото Капра, крепостта Поенари, леденият хотел на езерото Балеа, който е отворен само през зимата, също така с планинските пътеки около Трансфагарашан, подходящи за катерене.