BMW X5 срещу R 1200 RT. В Алпите (Галерия)

31 July 2015 19:27
BMW X5 срещу R 1200 RT. В Алпите (Галерия)
Прочетете повече за:
X5BMWF15R 1200 RT

Текст и фотография: Иван Монев

Причините поради които условно сравняваме тези две толкова различни като тип машинки са прости. Първо, и двете превозни средства са с туринг характер или казано по-автомобилно (общо), направени за покриване на големи разстояния, с максималната възможна лекота. И с повечко багаж. Второ - за добирането ни до тазгодишното издание на магическия Concorso d’Eleganza Villa d’Este, ползвахме именно X5 и R 1200 RT. Какъв по-добър случай за опъване на няколко бързи паралела между мотора и SUV-то, от не дотам бързия ни трансалпийски преход и карането ни през няколко държави. И трето, наистина може би нямате представа колко общи неща може да бъдат открити между двата баварски модела.

Общо три дни с тези две машини (плюс втори мотор, BMW K 1600 GTL, каран от румънския ми колега Кристи) и над 1000 км магистрали, второстепенни пътища и алпийски серпентини. Беше епично, както може би ще ви подскажат снимките, въпреки че те не могат да предадат скоростта на страничния вятър и болезнените температури при прохода Джово, на над 2000 м височина. Както и усещането в поройния дъжд тип „сива стена“, който едва не ни удави на влизане в Италия.

Но, към X5 F15 и също последното поколение на R 1200 RT. Писах „мотор, който повечето от вас не познават“ защото - особено на фона на F15 -, двуколесното далеч не е толкова популярно у нас. Поради тази причина на снимките присъства предимно на RT, за което се извинявам на феновете на X5.

Първата ми изненада бе, че при скорости от над 30 км/ч и дъжд с интензивност от много-литра-на-квадрат-за-час, мотористът (тоест аз) остана почти 100% сух. И това не са бичи тор приказки, а истински факт, в който се уверих. Предното стъкло се регулира по височина (електрически, с бутон), като в най-горната позиция създава нещо като аеро щит, отклоняващ водата. Колегите в X5 xDrvie30d оставаха сухи и при под 30 км/ч, но наистина, най-добрият начин да усетите истински красотата на Алпите е на мотор. Така че не съжалих нито за миг, че не съм в колата. Що се отнася до сцеплението, може би е излишно да казвам, че асфалтът в Швейцария например, няма нищо общо с този у нас – грапав без да бъде абразивен за гумите, прекрасно маркиран и с подобаващ наклон за оттичане на водата. Ден по-рано в района бе валял сериозен сняг (действието се разви в края на месец май), който „домакините“ бяха заличили от пътната настилка без следи. Единствено ивицата с ширина от по метър в непосредствена близост до магистралната мантинела (ивица отцепена с конуси!) доказваха, че такъв действително е валял. От снимките също може да видите ситуацията в Италия, на споменатия проход в Южен Тирол, свързващ градчетата Мерано и Випитено. Бяла пелена, с като метната сива връзка за обувки серпентина, качваща ни на почти 2100 метра. Отново чист асфалт, като - освен адския и студен вятър – ме притесняваха единствено тъмните жилки по асфалта, които нямаше как да знам дали са просто тъмни жилки или замръзнала вода. За щастие повечето не бяха лед.

Иначе R 1200 RT предлага Rain режим на движение, именно за условия с понижено сцепление, каквито - споменах за дъжда - ни посрещнаха в по-ниските части на Италия. Rain съобразява начина на отдаване на тягата на 1200-кубиковия боксер към задната гума, така че моторът става по-кротък и по-сигурен. Добро настроение, когато имате 125 Нм и около 360 кг (с мен) за удържане. Rain, Road и Dynamic (последният част от Dynamic пакета) на практика определят рязкостта на характера на мотора, говорейки си с Active Stability Program и Dynamic ESA активното окачване. Ето ви още няколко електронни паралела между мотора и колата.

Друг такъв е Keyless системата за безключово опериране. Знаете как действа при колите - при моторите ситуацията е сходна. Паленето и заключването на кормилото се извършват от един бутон, разположен там където обикновено седи патронът, като ключът-дистанционно седи в джоба. Капачката на резервоара също се отключва от „електронната аура“ на моториста, само с близкото му присъствие. Това е много удобно, особено когато не ви се иска да сваляте ръкавиците и да дърпате ципове. Багажът? Да, тук RT разбира се губи от X5, но с централната кутия от 49 литра (побира два пълноразмерни шлема) и двете странични, може да съберете достатъчно инвентар за един по-сериозен преход. Що се отнася до масите, максималният допустим товар на мотора е 211 кг, докато този на X5 e 710. В случай, че ви интересува. Динамиката? X5 ускорява масата си от 2,1 тона до 100 км/ч за 6,7 сек, докато RT (274 кг, с гориво) за добрите 3,8. И като започнах с числата, разходът на гориво: колегите с xDrive40d споделиха реалната цифра от 8 литра нафта на сто, докато моторът показа средни 4,9, за целия преход от над хиляда километра.

Но, ясно е че цифровите сравнения са излишни, или поне тези с очевидния резултат. Важното е как се усещат двете превозни средства, при дълго каране. И пак, тук изводите за X5 са предвидими - 8-ст. автоматична трансмисия, 560 Нм и активно окачване, колата е добър начин за преодоляване на дълги разстояния. Особено в студено и лошо време. Тестовият RT обаче също можеше да се похвали с „автомобилни“ функции, като круиз контрол - задължителна опция не само за подобен тип мотор, а и като цяло! -, навигация, MP3 плейър с USB вход (музиката се чува чудесно от двата говорителя до около 130 км/ч) и споменатото активно окачване с три режима на твърдост. Да, моторът няма опция за автоматична трансмисия, но има такава за т.н. Gear Shift Assistant Pro, позволяващ смяна на предавките без ползването на лостчето на съединителя. Последното натискате само за избиране на първа и неутрална, след което редите нагоре и надолу само с левия крак. Функция която се оказа доста полезна в Алпите бе Hill Start помощникът за потегляне от наклон. Колите имат подобни от години, а X5, с неговия ZF автоматик, няма проблеми при тръгване от наклон.

Що се отнася до лошото време, нагреваемата седалка буквално ми спаси натискащите я телесни части, заедно с ръцете и нагреваемите дръжки. Десетината снимки на върха на прохода Джово наложиха сваляне на ръкавиците, което за пет минути резултира в меко казано сериозен дискомфорт. Ако не бяха тези ръкохватки, щях да остана без съединител и предна спирачка. Това може би бе и единственият момент в който леко завидях на колегите в X5. Както и по време на непрогледния дъжд в Италия. Но наистина, ако трябва да избирам с какво да взема разстоянието от Мюнхен до Чернобио и езерото Комо, бих предпочел автомобилния уют само ако пътят е покрит с лед. Защото начина по който попиваш свят и природа на две гуми, е доста различен от този чрез изолиращия „телевизионно-зрителски“ ефект зад предното стъкло на колата. Ситуацията е сходна с тази при секса - преживяването с Durex определено е по-безопасно, но и доста по-постно откъм усещания; без предпазното средство рискът нараства значително, но правопропорционално с удоволствието.

Съвременните мотори обаче не са това което бяха. Оборудването и мощния боксер на RT значително свалят нивата на умора и стрес от дългите рейдове, правят ги много по-комфортни, а сигурността е на друго ниво. Та, BMW X5 или BMW R 1200 RT? Коя е по-добрата машина? Доста глупав въпрос. Много различни, еднакво добри обаче в яденето на семейни порции километри, по различни начини. Аз лично много рядко гледам телевизия. Избирам премерения риск.


ДАННИТЕ:

BMW R 1200 RT
1170 куб. см, 2-цил., бoксерен, въздушно/водно охлаждане, 125 к.с. при 7750 об/мин, 112 Нм при 6500 об/мин, 5,3 л/100 км, 0-100 км/ч за 3,8 сек, >200 км/ч, 274 кг, 33 900 лв. (базова)

BMW X5 xDrive30d
2993 куб. см, 6-цил., редови, 258 к.с. при 4000 об/мин, 560 Нм при 1500 об/мин, 5,9 л/100 км, 156 г/км CO2, 0-100 км/ч за 6,7 сек, 230 км/ч, 2145 кг, 121 450 лв. (базова)

 

 

 

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ