Тествахме BMW R 1200 R. Рапсодия в синьо

08 August 2015 10:28
Тествахме BMW R 1200 R. Рапсодия в синьо
Прочетете повече за:
BMW MotorradR 1200 Rмотори

Текст и фотография: Иван Монев

Не съм музикален специалист, но доколкото разбирам, рапсодията се базира на фолклорни мотиви. Определено фолклорен мотив от историята на BMW е и мотоциклетната концепция с боксерен двигател и карданно предаване. Мелодията на двуцилиндровия „плосък“ мотор е несравнимо сладка, а самата реализация на идеята датира от 1923 г., когато баварците пускат първия си мотор R32. И докато през 80-те мотоциклетите с боксер и кардан вече се считали за отживелица, то днес тази комбинация е по-жива от всякога.

BMW го доказва с R 1200 R, категоричен роудстър, в който бие 1200-кубиковото сърце на GS (също и RT, и RS). И който, също както оригиналната „рапсодия в синьо“, може да бъде както спокоен, така и буен. На живо моторът е по-голям, отколкото изглежда на снимки, а масата му от 231 кг означава, че е с едва 7 кг по-лек от авантюристичния бестселър R 1200 GS. Тези килограми обаче спират да се усещат в момента, в който вкарате първа предавка и оставите мощния като локомотив боксер да превръща бензина в блажени звуци, конски сили и въртящ момент. Направих експеримент. Фиксирах скоростта на 80 км/ч с круиз контрола, на шеста скорост, след което ускорих до 100, без да свалям. Две секунди. Еластичността на R 1200 R действа суперуверяващо и успокояващо, като максималните 125 Нм идват при 6500 об/мин. Dymamic ESA активното окачване (опция, част от Touring пакета, 2820 лв.) попива умело неравностите, а съединителят с хидравлично управление изисква минимално усилие при работа.

Подобно на други мотори от гамата на BMW, и тук може да поръчате Gear Shift Assistant Pro системата, при която ползвате лявото лостче единствено за първа и неутрална, останалите скорости вкарвате само с крака. Списъкът с опции е дълъг, като динамичният контрол на сцеплението е силно препоръчителен. Той е част от Dynamic пакета (1469 лв.), включващ и светлинния подпис на този мотор – дневните LED светлини. Готин детайл.

R 1200 R e прекрасна компания както за леко неделно каране по вити пътища, така и за дълги преходи. Мощността, позицията на седене и икономичността го правят идеален турър (стига да го поръчате със стъкло; предлагат се два размера), докато ниският център на тежестта, поради двата ниско седящи 600-кубикови цилиндъра, вдъхва доверие в завой. За което помага и разпределението на масите в съотношение 50/50, както и наборът от модерна електроника, като интегралния ABS и различните режими на управление Rain, Dynamic и т.н. Разходът при тестовия пробег от малко над 1000 км бе 5 на сто, което значи, че с един 18-литров резервоар и спокойно каране може да покриете близо 400 км. Не е зле за роудстър, нали? Колкото до концепцията боксер и кардан... остаряла? Остарял е по-скоро начинът на мислене на някои хора. R 1200 R има всички качества да се превърне в новия бестселър на BMW.


ТТ данни
1170 куб. см, 2-цил., боксерен, въздушно/водно охлаждане, 125 к.с. при 7700 об/мин, 112 Нм при 6500 об/мин, 5,4 л/100 км, 0-100 км/ч за 3,3 сек, >200 км/ч, 231 кг, 25 550 лв. (31 130 лв. на тестовия)

Оценка
9/10

Присъдата
Страхотен, икономичен и теглещ, като локомотив двигател. Истински роудстър, който обаче е удобен и за туризъм. Заслужава си всеки лев

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ