Карахме Tesla Model S с „автопилот“!

02 November 2015 15:21
Карахме Tesla Model S с „автопилот“!
Прочетете повече за:
TeslaModel S

Всъщност какво е новото при Tesla?

Това, дами и господа, е зората на автономните автомобили. Или поне първата идея как ще изглеждат. Ако притежавате Tesla, произведена през последната година, вече имате бета-версия на автопилота на калифорнийската компания. И може да го пробвате в реални пътния условия.

Звучи малко страшно. Наистина ли се управлява сама?

Да, въпреки че засега системата е доста недодялана. Представете си го като самозавиващо разширение на круиз контрола, който се предлага в почти всички луксозни модели в последните години. Пакетът е част от последното софтуерно обновяване на Tesla, в което влизат още автоматично паркиране, нов дизайн на дисплея и някои подобрения на ефективността на вентилационната система.

Остави това, кажи ми за автономното движение.

Всъщност всички говорят за него, но то на практика е просто ранна версия на автопилота, който Tesla подготвя. Системата работи така: излизате на магистрала, включвате круиз контрола и дръпвате лостчето му към себе си, за да активирате автоматичното завиване.

Благодарение на голям брой камери и сензори, стандартни за Model S от края на 2014, колата стои в лентата си автоматично. Вие си седите, без да използвате нито ръце, нито крака, докато не се наложи да напуснете магистралата.

Значи мога да чатя или да сърфирам във Facebook?

Не, съжалявам. Трябва да си стоите на мястото, при това с пълна концентрация. Има две причини за това: а) законодателството доста изостава от технологиите, така че няма шанс да обвините колата, ако нещо се случи. Отговорност носите вие; б) това е все още бета-версия на системата, доста далече от перфектното. Достатъчно е за кратко едната от двете странични линии да изчезне (на магистралите в България това не е рядкост), за да се обърка електронният мозък и да поиска да поемете контрола. По време на нашия тест това се случи няколко пъти.

Скука.

Не се тревожи, има причини за вълнение. Успяхме да пътуваме цели 15 минути по натоварената магистрала М4 (една от най-гъстонаселените във Великобритания), преди да се наложи да поемем управлението. Вярно, че се налага да следиш пътя, но не правиш нищо с крака или ръце, което превръща магистралата в много по-спокойно място. Все още в TG обичаме карането, но тази технология по безспорен начин доказва, че в бъдеще няма да се уморяваме от пътувания с дължина 300-400 км по магистрала.

А как става смяната на лента?

Системата го прави автоматично, след като включите съответния мигач. Но трябва ръката ви да е на волана. Само в този случай Tesla се подчинява и извършва маневрата. И все пак отговорен е шофьорът. Сензорите са си сензори, но Model S не може да засече идваща отдалече кола, която бихте могли да засечете. Така че поглеждането през рамо не отпада. И все пак системата работи доста по-ефективно, отколкото звучи.

А как се държи извън магистралите?

Не знаем. Tesla подчертава, че автопилотът на Model S засега е предназначен специално за магистрали. Разбира се, може да опитате системата и на нормален междуградски път, но няма да може да използвате автоматичното завиване и на практика ще разполагате с обикновен круиз контрол.

Това, което видяхме сами на магистралата, беше, че в някои завои колата не успява да изпише радиуса толкова меко, колкото реален шофьор. Определено има доста работаq преди да видим истински автопилот. Но като виждаме колко бързо Tesla стигна дотук, бихме заложили, че следващото обновяване на автопилотd няма да се забави. Особено като имате предвид, че всеки един автомобил автоматично праща данни, с които инженерите на Tesla да направят системата по-добра.

А как действа автоматичното паркиране?

Доста умно. Автоматичното паркиране вече е функция, която предлагат почти всички. Hyundai, VW и Ford отдавна я въведоха в масовите модели, но системата на Tesla прави крачка напред, защото поема управлението не само на волана, но и на педалите.

Колата ще ви помоли да изпълните няколко процедури, когато открие място за паркиране. Опитахме различни ситуации и всеки път колата беше безпогрешно впечатляваща.

И как да получа обновяването?

Като опция за нова кола ще ви струва 2300 евро, а като добавка към вече купен модел - 2700 евро. В цената са включени и всички бъдещи обновявания. Бъдещето днес, а!?





Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ