Тествахме Jaguar F-Pace

06 April 2016 15:05
Тествахме Jaguar F-Pace
Прочетете повече за:
JaguarF-Pace

Текст: Джак Рикс

Какво е това?
Първият SUV на Jaguar. F-Pace може и да идва цяло десетилетие след конкурентите си от BMW, Porsche и Audi, но честно, на кого му пука, при положение, че продажбите на кросоувъри растат главоломно. Само в родината си (Великобритания, не Индия), големият Jag е получил 2500 поръчки още преди някой да го е карал.

Но всъдеходите не са ли запазена територия за Land Rover?
Напълно вярно, ето защо инженерите са решили нещата в съвсем различна посока. Частично двойно предаване означава, че в нормални условия F-Pace се задвижва от задните си колела и може да изпрати до 50% от въртящия момент към предните, в случай на необходимост.

Просветът е 213 мм – същият като на Discovery Sport. Дълбочината на газене от 525 мм обаче отстъпва на тази на Disco, която е 700 мм. Това значи, че без проблем F-Pace ще стигне до уединената ви вила в планината, но не го избирайте за полярни експедиции.

Значи е повече спортна кола, отколкото всъдеход?
Това е единият начин да гледате на нещата. Във всеки случай F-Pace е доста голямо парче метал. Дълъг е 4,7 метра, така че застава някъде между седаните XE и XF, които охотно му отстъпват олекотената си алуминиева платформа. С широчина от 1,90 метра и височина от 1,70 метра обаче е значително по-голям и от двата. По какъвто и начин да го мерим, е по-голям от Porsche Macan и по-малък от Cayenne. Благодарение на алуминиевата структура трилитровият компресорен V6 модел тежи 1861 кг – с 80 кг по-малко от еквивалентния Macan.
Предимствата на дългото междуосие и късите надвеси (освен това, което дизайнерите наричат „хубави пропорции”) е голямото пространство в интериора. Широчината означава, че отзад комфортно сядат трима, а в багажника се побират 650 литра. Срещу 500 в Macan.

А какво ще кажеш за нещата, които не се виждат?
Окачването отпред е двойно А-раменно, а отзад – на многораменно. Също като в F-Type, както Jaguar любезно ни напомня, но с по-голям ход. Електромеханичното серво е с променливо отношение в зависимост от ъгъла на завъртане. Като опция може да поръчате двустепенни амортисьори. Колелата са в широк диапазон – от 18-инчови до гигантските 22-ки на тествания от нас First Edition.
Динамичният режим осигурява по-рязка реакция на педала на газта, по-тежък волан и по-агресивни настройки на 8-степенната автоматична скоростна кутия. Системата за разпределение на въртящия момент пък активира спирачката на вътрешното за завоя колело, за да завивате по-ефективно.

Предполагам, че има и двигатели?
Разбира се, и би следвало да са ви познати. За бизнес клиентите и всички, които ценят спестяванията си, правилният избор ще бъде 4-цилиндровият двулитров дизел със 180 к.с. Той може да се поръча с 6-степенна механична и 8-степенна автоматична скоростна кутия, със задно или двойно предаване.

В най-скромната си форма той струва 85 хил. лв. и харчи само 4,9 л/100 км. (129 г/км въглероден диоксид), което е чудесно. Ако имате по-дълбоки джобове обаче, бихме препоръчали още малко сексапил. Вземете шестцилиндровия дизел с обем три литра. Той идва само в комплект с автоматик и двойно предаване и предлага 300 к.с., ускорение до 100 км/ч за 6,2 секунди и все още харчи само 6 л/100 км (159 г/км).

Ние карахме трилитровия бензинов компресорен V6 с 380 к.с., който е истинско зверче в F-Type, но доста по-укротен тук. Ускорението до 100 км/ч отнема 5,5 секунди, което не е много. Ако сте карали този двигател в F-Type и познавате хапещия му характер, тук ще ви се види облечен в овча кожа.

Реакцията на педала на газта е бърза, но можеше да е по-остра. Смените на скоростната кутия също са мигновени, но можеха да са малко по-дръзки. Освен ако наистина не вдигнете обороти, звукът е приглушен.

Но всичко това няма значение, защото точно така трябва да бъде в един кросоувър и преценката на Jaguar е отлична. Проблемът е, че този двигател просто не е идеалният избор за колата. Подозираме, че шестцилиндровият дизел ще бъде най-подходящото решение.

Стига позьорство, наистина ли е спортен?
И да, и не. Както казахме и по-рано, въпреки алуминиевата конструкция, това е голяма и тежка кола. Накланянето на каросерията е по-малко от това в който и да е модел на Land Rover, това е сигурно, но е по-значително, отколкото в останалите модерни Jag-ове. Просто физика.


Не очаквайте да се движи като хотхеч, това би бил погрешен подход. В крайна сметка не е толкова динамичен, колкото Macan: Jaguar знае, че е обречена кауза да се опитва да победи Porsche в поведение на писта. Това, което клиентите търсят тук, е комфорт, пространство и секси кола, с която да се приберете от залата след тренировка.

Воланът е по-бърз, отколкото на повечето кросоувъри, но му липсва обратна връзка. Все пак тежестта му позволява прецизно да избирате линията си в завой и вдъхва увереност. Завъртете го рязко и бързо ще си припомните размерите и теглото на колата. Ако обаче го въртите внимателно, вместо маниакално, той ще отговори с балансирани движения. Идеалната му среда са второстепенни пътища с широки завои и бързи първокласни шосета, по които ще изминете стотици километри в отпускащ комфорт.

Да, дори върху 22-инчови колела и ужасяващия асфалт на черногорските пътища, където беше международният тест, комфортът е впечатляващ. Съветът ни е все пак да се ограничите до 20-ките, които изглеждат чудесно, но ще позволят да излезете от пътя за някой лек офроуд.

Още нещо ново?
Да, инфоразвлекателната система е истински триумф. Базовите версии идват с 8-инчова система InControl Touch, но ние препоръчваме направо 10,2-инчовата InControl Touch Pro със супер добра графика, която работи също толкова интуитивно, колкото iPad. Жалко, че Jag не я слага във всеки един F-Pace. Има и още – зад волана се намира 12,3-инчов дигитален дисплей, който може да се настрои с различни теми, или да бъде изцяло зает от навигацията (подобно на Audi). Има и приложение за телефон, с което може да запалите двигателя от разстояние, да загреете или охладите интериора и да проверите основните параметри. Още по-готина джвъчка е водоустойчива гривна, с която колата се отключва. Тя стои на ръката ви, докато сте на ски или се плацикате на плажа. Истинският ключ ви чака сигурно заключен и деактивиран до появата ви в колата.

Значи F-Pace ще бъде успешен?
Абсолютно. F-Pace е продукт на компания, която е проучила пазара, вслушала се е в желанията на клиентите си и осигурява автомобил, за който хората мечтаят. Бърз е, но не неудобен. Достатъчно висок е, за да се извисява над трафика и да се справи с бордюри и лек офроуд. Просторен е, но се отличава и с нещо, което досега не споменах – изглежда фантастично. Според мен това е най-красивият кросоувър на пазара. Ако F-Pace не се превърне в най-продавания Jaguar в историята на марката, бих бил много учуден.

 

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ