Тествахме BMW X5 40e

15 April 2016 17:53
Тествахме BMW X5 40e
Прочетете повече за:
BMWX5X5 xDrive40e

Текст: Иван Войков

Май бъркаш, означението не е ли 40d?
Не, няма грешка. Буквичката “е” идва от електрическото сърце, което тупти в това X5. Като изключим i3 и i8, това е първото серийно BMW с кабел за зареждане.

Хибрид или изцяло електрически модел?
Баварците са преценили, че още им е рано за изцяло електрически кросоувър, така че засега е хибрид между бензинов и електрически. На борда ще откриете най-мощният четирицилиндров бензинов мотор на марката - двулитровия с 245 к.с. Партнират му 113 к.с. от електрическа машина в корпуса на 8-цилиндровата скоростна кутия на ZF.

И как е на пътя?
Като съвсем нормално X5. Като изключим, че е много тих. И че, за разлика от всяко друго X5 под път и над път, хората се обръщат след това. Много им е странно, че толкова голяма и дебела кола не издава никакъв звук при преминаване.

Значи може да се движи изцяло на ток?
О, да, при това с неочаквано висока за хибриди скорост - до 120 км/ч. Забележителното е, че дори да се изстреляте първи на светофара и да ускорите до максимално позволените в града с подчертана агресия, четирицилиндровият двигател няма да се намеси. Това е едно от нещата, които ми харесват най-много в този хибрид. Бензиновият мотор оставя електрическата система да покаже какво може, не се меси постоянно...

И какъв е пробегът на ток?
30 км. Или около 30, в зависимост от старанието и маршрута ви. Рекордът ми беше да измина 40 в градски условия, но при две изкачвания четирицилиндровият двигател ми помогна, признавам. Тези 30 км на ток се осигуряват от батерията под багажника, която има капацитет от 9 кВтч. Това е доста малко в сравнение с една Tesla, например (там най-голямата батерия побира точно десет пъти повече), но всъщност са достатъчни да отидете до работа и да се върнете с нулеви локални вредни емисии.

Какво, какво?
Нулевите локални вредни емисии означават, че колата не отделя вредни газове, докато се движи. За да сте напълно безвредни за белите мечки обаче, трябва да си осигурите и зелена енергия за зареждане. У нас това поне засега не е възможно, защото като цяло токът в мрежата е съставен от горенето на въглища, атомна енергия и т.н. Така че дори с електрическото движение има известно косвено замърсяване. В случай, че къщата ви има слънчеви панели, може да намалите това, но пак косвено.

Аха, значи все едно карам някой стар мръсен дизел?
Съвсем не. X5 40e е брилянтно доказателство за напредъка на технологиите през последните години. Движението изцяло на ток не само привлича завистливи погледи, но е и много забавно. Не е типичното BMW удоволствие - от рязкото натискане и дръзкото поведение в завой. Има друг чар и ако сте почитател на екологичния начин на живот, тази кола ще ви допадне много, защото не се прави на спартанец, а предлага свръх комфорт в еко опаковка.

Кажи ми повече числа.
Двете задвижващи системи общо правят 313 к.с., което по една случайност е същата мощност, като на X5 40d. Ускорението до 100 км/ч отнема 6,8 секунди, а максималната скорост е 210 км/ч. Присъствието на батерии си личи най-вече от данните за теглото: X5 40e тежи цели 2305 кг, а с максимален товар достига апокалиптичните 2980 кг. Това са три тона!

Доста голямо тегло. Има ли други недостатъци?
Наличието на батерията отзад е наложило изхвърлянето на третия ред седалки, което вероятно няма да се отрази положително на продажбите у нас. Багажният обем е незначително намален.

Сигурно интериорът е много футуристичен?
Всъщност отвътре 40е не се различава от всяко друго X5. Единственият нов бутон е този за системата eDrive. С него сменяте между три режима: Auto, Max и Save. При автоматичния очевидно системата сама избира кога колата да се движи изцяло на ток и кога да си помага с четирицилиндровия мотор. През по-голямата част от времето карахме в този режим. Max осигурява максимално движение на ток, освен в случаите, когато ви трябва рязко ускорение или се движите по сериозен наклон с висока скорост. Бензиновият двигател се включва и на магистрала. Save пък съхранява енергията в батерията за по-късно използване. Например ако карате извън града и предпочитате да се движите на ток, когато стигнете до населено място.

Значи X5 40e е много пестелив автомобил?
Всъщност не е. В нашия тест от малко под 900 км средният разход на бензин беше 8,4 л/100 км. За периода, в който колата беше в гаража на TopGear, заредихме батерията три пъти и средният разход на ток беше 8,4 кВтч/100 км. Първата стойност би могла да се постигне и с дизеловия 40d, а втората зависи до голяма степен от това колко често успявате да заредите. И точно тук става ясно каква точно е идеята на 40e. Това не е кола за спестовници. Базовият модел струва 130 хил. лв. (тестовата е пълна догоре с екстри и излиза 197 хил. лв.). Не, X5 40e е кола за тези от вас, които не биха се разделили с комфорта на голямото семейно BMW, но имат този тип мислене, който ги кара да се усмихват, когато стрелката за разхода се завърти в отрицателната половина към надписа Charge. За тези, които смятат, че модерното BMW не просто трябва “да дърпа яко, баце”, а да може да предложи решения за по-чисти и по-тихи градове. За тези, които смятат, че еко и cool вървят ръка за ръка. За останалите има M4...

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ