Тествахме Volvo XC90 Twin Engine

29 April 2016 13:30
Тествахме Volvo XC90 Twin Engine
Прочетете повече за:
VolvoXC90

Текст: Иван Войков

Това е най-мощният и чист SUV в света, казват от Volvo. По въпроса с първото изявление - мощността, то тя е 407 к.с., което в сравнение с някой от динозаврите на отделите AMG или М е доста скромно число (вярваме, че Polestar ще поправи тази неточност). Когато обаче добавите втората част от уравнението - чистотата, XC90 вече има право на сериозни претенции. Всъщност доста сериозни - шведите обещават 2,1 л/100 км. Решихме да проверим!

За целта пристигаме в централата на Volvo в София и изчакваме батерията да се напълни до ръба, преди да откачим кабела. Голямото XC90 не прави впечатление на икономична кола, а последният път, когато карах 2,3-тонен кросоувър средният ми разход беше над 8 л/100 км.

Интериорът не е спартански или олекотен - напротив скъпа кожа на седалките (но носеща следи от безмилостна експлоатация при тестовата кола) със симпатични детайли като малките етикетчета с шведския флаг. Впечатление правят също големият чувствителен на допир дисплей, четиризоновият климатик и панорамният покрив. Всичко това не е типичното оборудване на евтина малка икономична кола. Вероятно защото XC90 T8 не е нито едно от трите. Неговата икономия се осъществява по съвсем различен начин: с кабел за зареждане от контакта. Благодарение на него колата може да измине до 43 км (официални данни) изцяло на ток. В нашия случай батерията се изчерпа след по-малко от 30, когато започнахме да катерим извит планински път.

Чувствителният на допир екран реагира бързо и дава усещане за високо качество. Мазните следи от пръсти на слънчева светлина са неизбежни. Който измисли докосващ се екран, който не ги задържа, ще получи Нобелова награда. Стъкленият скоростен лост безспорно е интересен детайл, но аз лично бих предпочел такъв от хладен метал или тапициран с кожа. Въпрос на вкус.

Връщаме се към управлението. За разлика от хибридите без кабел за зареждане, новото поколение плъгин хибриди предлагат истинско шофиране изцяло на ток - не се нуждаят от бензинов помощник дори при по-агресивно потегляне и поддържат извънградски стойности на скоростта изцяло на ток. Двулитровият агрегат се включи само веднъж в града, когато заизкачвахме много стръмен наклон. Това се случва не защото електромоторът (всъщност са два, един с 46 и друг с 82 к.с.) няма да се справи, а за да се спести от енергията на батериите. Хората се обръщат след колата и са доста изненадани от съчетанието между символа на неикономичното шофиране - големият кросоувър - и електрическата тишина при движение.

По-малкият електромотор всъщност е монтиран в коляновия вал стартер генератор, разположен между двигателя и скоростната кутия. Той изпълнява три важни задачи. На първо място е мощен стартер с 46 к.с., който позволява на колата да премине от изцяло електрическо движение към комбинация (от електрическо и бензиново) съвсем гладко. По този начин шофьорът усеща източниците на мощност като един, а не като разпилени из цялата кола. Втората важна функция е като електрогенератор, а третата - да работи като електрически бууст в сътрудничество с компресора и турбото. В този случай добавя до 150 Нм, което е доста. Задният електромотор осигурява 82 к.с. и 240 Нм и задвижва задните колела.

Извън града е по-разумно да използвате режима Hybrid. При него колата сама преценява кога е най-добре да използвате само задния електромотор или да го подпомогне с двулитровия бензинов двигател. Преходът се случва толкова тихо и така често, че в повечето случаи шофьорът остава в неведение. Електронна игра. От XC90 нататък Volvo няма да прави и използва 6-цилиндрови мотори. Топ моделите ще бъдат оборудвани с хибридни системи, за да се постигне висока мощност. При спокойно пътуване и наличие на заряд в батерията, само изпреварванията или сериозните изкачвания биха се оказали изпитание. Когато батерията се изпразни, електромоторът отпред започва да действа като генератор и да я зарежда. Така в края на краткия ни тест от около 150 км бяхме изразходвали 20 кВтч/100 км, което е далеч над капацитета на батерията от 9,2 кВтч - разликата е произведена от нас при спусканията.

Средният разход на бензин пък беше 4,7 л/100 км, но предупреждаваме, че това е стойност, постигната с много внимателно отношение към педала на газта и подчертано ниска скорост. В реалния условия стойността би била по-висока, а тази на киловатите – по-ниска.

Любопитното е, че подобно на други плъгин хибриди, XC90 T8 Twin Engine не предразполага към динамично каране. 407-те му конски сили разбира се дават възможност за това, но високата позиция на седене, скандинавският дизайн на интериора и мекотата на окачването предразполагат към спокойно круизване. А новият XC90 е много добър в това. Сериозен конкурент в комфорта му е Merc GLE, който във версията 500е също ще идва с кабел за зареждане от контакта. Неговите 333 к.с. не са така впечатляващи. Истинският конкурент и на двамата обаче са съответните дизелови версии. Особено в страни като нашата, където мрежата от зарядни станции не е развита. Докато се създаде остава да решите - ще направите ли компромис с личния си комфорт като обикаляте в търсене на контакти, за да бъдете по-еко или ще изберете D5 за 30 хил. лв. по-малко (и почти двойно по-малка мощност), за да доизцедите фосилните горива от недрата на планетата...

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ