Групов тест: F-Pace срещу Macan, SQ5 Plus и GLE350d Coupe

25 September 2016 13:10
Групов тест: F-Pace срещу Macan, SQ5 Plus и GLE350d Coupe
Прочетете повече за:
Jaguar F-PacePorsche MacanAudi SQ5GLE

Текст: Пол Хоръл

Фотограф: Джейми Липман



През 2013 Jaguar направи светлинно шоу, изсипа сух лед върху C-X17 и решително се опита да се преструва пред публиката, че това е само концепт. Ха ха. От тогава, в неофициалните разговори, хората от Jaguar настояват, че компанията ще се присъедини към кросоувър купона с нещо, което може и да е закъсняло, но е и страхотно. Нещо красиво и невероятно за каране. През тези три години TopGear повдига вежда и отговаря „ние ще преценим дали това е така“. Е, моментът настъпи.

Повечето хора ще изберат 4-цилиндров дизел за техния F-Pace (името е достатъчно глуповато и без да капитулираме пред настояването на Jaguar за използване на главни букви). Macan не предлага подобен двигател, но Jaguar твърди, че колата може да бъде сравнявана с този модел на Porsche. Чудесно... изведнъж, сравнението е и с дизелов V6. Това ни дава шанса да добавим и наскоро подсиленото Audi SQ5 Plus. Колата на Jag е по-просторна отвърте спрямо другите две, затова към групата добавихме и по-голям кросоувър, който се прицелва и към стилното изпълнение – Mercedes GLE350d Coupe.

Намираме се в Националния парк Пийк Дистрикт. Както обикновено е изпъстрен с разнообразните цветове на пролетта. На някои места в парка има повече камери за скорост отколкото овце, затова просто се возим напред, наслаждавайки се на панорамната гледка от високите седалки на кросоувърите, надявайки се, че ще намерим комфорт, тишина и прецизност в шофирането. Но наблизо има частни площи в които можем безопасно да проверим спортните твърдения на участниците.

Трилитровият V6 на Jaguar отдава 300 к.с. Държи се доста грубо при рязко напъване и няма желание да преминава 4000 оборота. Автоматичната 8-степенна кутия не харесва идеята за внезапно забързване и седи на висока предавка до момента в който надъните педала на газта. Тогава цялата кола паузира докато турбото се развърти и след това се изстрелва с пълна мощ. По-добре използвайте перата, макар и да са гадни, дребни пластмасови пластинки за сметка на по-приятните метални в Macan. Но алуминиевото тяло превръща тази кола в най-леката от всички в групата и затова се сбогаждаме добре.

Нещата са някак по-спокойни в Macan, въпреки че трябва да се работи по-здраво за да се компенсира по-малката мощност от 260 к.с. В сравнение с Jag работи по-тихо, по-гладко и има по-голяма готовност за високи обороти. С мъка изрежда седемте предавки на PDK кутията, която се отличава в сравнение с кутиите, конвертиращи въртящия момент при другите. Обикновено PDK кутиите сменят по-чевръсто, но не са толкова гладки в маневрирането. И двете твърдения не важат тук.

Но Porsche-то е надхитрено от братчето Audi. SQ5 използва същия V6 мотор, но изважда от него 360 к.с. Ако сте в режим за динамично каране, получавате и шикозно звуково усилване. Бързо действащата мощност е разпределена в широк оборотен диапазон, точно до 5000 оборота. За дизел, това е изключително приятен двигател. Всъщност, забравете за „дизеловата“ условност. Това просто си е супер двигател. За разлика от Porsche,  тук има  8-степенна автоматична кутия, защото двойният съединител не може да се справя с по-големия въртящ момент при колата на Audi.

Автоматичната кутия на Mercedes е с девет предавки, но това не може да компенсира наличието на мощност, равна с тази на Porsche-то, докато теглото е най-голямото от цялата група. Двигателят е леко недодялан и изостава от другите. Да видим дали шасито ще получи същата оценка.

Окачването на F-Pace дава усещане, напомнящо на новия XF, а това е комплимент. Автомобилът е голям, но лесно и прецизно се насочва в правилната посока, изящно следвайки избраната траектория на движение. Гладките и отворени пътища му пасват чудесно. Дори при заостряне на завоите успява да запази елегантност и гъвкавост. Но возенето е твърдо, почти неудобно през чувствителни неравности с 22-цоловите джанти. Допълнителната цена на тези джанти не си заслужава. Антиролбарът е адски твърд за да запази контрол над високата каросерия и той, заедно с кратковременното втвърдяване на адаптивните амортисьори, върши същата работа. Всичко това причинява страховито разтрисане на окачването при тежка компресия в неравени завои. А такива не се срещат рядко във Великобритания, където работят инженерите на Jaguar. Поне алуминиевото тяло остава твърдо и стабилно под натиск.

Macan беше динамичното мерило за Jaguar. По-малък и по-ниско разположен е в сравнение с F-Pace. Готов е да обгърне пътя. Тестовата кола има въздушно окачване и адаптивни амортисьори. Също като британския конкурент е с твърдо окачване, но с 20-цоловите си джани по-умело абзорбира бабуните. Тук също се наблюдават разтрисания в неравни виражи, но такива около Щутгарт няма. Водачът не усеща вибрациите, защото колата му грабва вниманието с игривото танцуване на задницата след призоваване на турбото. Вероятно това е благодарение на оборудването на тестовата версия с насочващ чрез въртящия монент диференциал.

Работещите в Porsche постоянно тръбят за това колко малко са запазили от Q5 – колата върху която е базиран Macan. Затова задаваме следния въпрос: как така подобренията са толкова малко? И като добавим допълнителната мощност на SQ5 Plus, предимството откъм динамика се връща при Audi. Това SQ5 е с пасивни амортисьори и при ниска скорост колата е твърда и безжизнена докато Jaguar се представя великолепно именно там. Но ако мотивирате шасито на Audi с малко повече скорост, то веднага ще отговори с ентусиазъм, предлагайки живо усещане, което ни кара да искаме още.

Лесно е да оставиш този Mercedes в паркирано положение. Возията при ограничена скорост е прекрасна, повдигайки надеждите ни, че немската компания е пригодила GLE Coupe към нуждите на обикновените шофьори, особено онези, които карат Mercedes и предпочитат спокоен комфорт, вместо обезумяло атакуване на завои. Но това по-скоро е опит да се скрие фактът, че GLE се намира върху стара SUV платформа, особено в сравнение с чисто новата платформа на Jaguar. Абсурдната пренадареност на 21-цоловите задни джанти с размери 315/40 добавя към обърканата самоличност на този Mercedes. Тежкото окачване танцува в завоите и поведението не е особено предсказуемо. Завъртете бутона за да втвърдите допълнително пружините и вибрациите започват да се прокрадват през цялата структура. И затова дори когато се движите лежерно през Националния Парк или предградията, разхвърленото возене дразни.

От друга страна, безпроблемно се справя с магистрали. Това важи за всички участници в теста. При темпо за разходка Jaguar е най-тих. Стереото с марка Harman е оскъдно към баса, но хваща вниманите при по-високите тонове. Стереото при Mercedes също е Herman и е по-добро. Тестовото Audi е с екстрата B&O стереро, което дава по-гладко звучене от еквивалента си в А8. Системата на Bose, използвана от Porsche, също е на ниво.

Кросоувърът на Mercedes също има предимства. Някои хора харесват неговия стил. Когато го видях за първи път, на мен също ми допадна. Все пак, това е SUV купе, което не прилича на BMW X6. Но постепенно неговият силует започна да ми напомня на клекнал булдог и впечатлението ми бе разбито на пух и прах. Външността ненужно напомня на нещо от анимационен филм – страничните стъпала са на неправилна височина за стъпване и можете единствено да си изцапате панталоните, а емблемата върху предната решетка е с диаметъра на пръстените на Сатурн. Вече достигнахме върховото ниво в размера на емблемите, нали?

Вътре просторът е голям, въпреки „купе“ формата на покрива. Дизайнът е на високо ниво, макар и малко бароков за нашия вкус. Но не можем да се оплакваме от неща като нагряващи или изстудяващи се държачи за чаши, които съответно са осветени в червено или синьо. Екранът разполага с приятна графика и интуитивно меню, а шофьорските асистенции работят както трябва. Жалко, че въпреки високата цена на колата, много от тях са в списъка на екстрите.

Новата инфотейнмънт система на Porsche е звездата в интериорра на Macan. Всичко, което ви е нужно е събрано в брилянтно оформен екран с бързо работеща тъч скрийн функция. Но тъй като това е Porsche, опциите са динамиката се контролират от отделен панел с бутони, който е до джоба на панталоните ви. Възможностите са толкова много, че да намерите желаната от вас е все едно да изсвирите произведение на Рахманинов с вързани очи. Информационният дисплей, намиращ се от дясната страна на трите основни роторни бутона, е също толкова претрупан. Изреждат се не по-малко от 11 страници с меню, всеки от които предлага няколко подменюта от които може да се избира. Въпреки това цялото купе е наистина красиво. Porsche не просто взаимства интериора на Audi, а и направи огромни стъпки в това да го превърне в свой. Стъпки като преместването на контрола на климатроника, вентилационните решетки и ключът за палене.

Моделът на Audi е с най-старото купе, което ясно се вижда, че е взаимствано от предишната генераця на А4. Но това не е негатив. Изпълнението е на ниво, лесно се използва, на критични неща като мултимедия функционалността са направени подобрения и всичко от което бихте се нуждаели или желали е стандартно или е екстра, предлагана на изненадващо разумна цена. Добро впечатление правят седалките с диамантени обшивки, които идват с пакет Plus. Това е по-малък автомобил от този на Jaguar. Такова е положението и при използващото същата архитектура Porsche. По-спретнато отпред и по-тясно отзад и в багажника. За разлика от Macan, стилът на Q5 вече е на годинки, а в тази компания, това има значение.

Този F-Pace изглежда на 100% като модерен Jaguar. Но би било катастрофа ако привлича единствено традиционните купувачи на Jaguar. Те просто не са достатъчно. Затова този модел трябва да навлезе в съзнанието на клиентите на германски коли. Екстериорът е близо до тоталния триумф.

Отвътре F-Pace е просторен и полезен. Задната седалка и багажникът с лекота побеждават ценовите конкуренти в лицето на моделите на Audi и Porsche. Но в малки части от купето на F-Pace – някои от бутоните и използваните материали – щеше да бъде хубаво да бяха похарчили малко повече. Навигацията на тестовата кола е стандартна, но и несръчна. Истинска модерна навигация, като за 2016, с мобилна свързаност и комуникация е в списъка на екстрите.

Лесно е да призовем към избягване на Mercedes-а дори без да споменаваме цената. Но тъй като е и по-скъп от другите, тогава решението ни е още по-лесно. По-добре почакайте за GLC Coupe. GLC е по-добър автомобил от GLE, така че същото важи и за купето. По-трудно е да наредим в определен ред останалите участници в теста.

Изпробваното Porsche си е Porsche и съответно е най-спортната кола през завоите. Но й пречи забележимата липса на мощност. И затова, честно казано по интересните отсечки ни беше по-приятно да караме модела на Audi. Но когато хората имат избор между застаряващо Audi и модерно Porsche, няма да им трябва дълго време за да вземат решение, независимо какви съвети им дават от TopGear.

На пук на цялата тригодишна шумотевица от Jaguar, че F-Pace е страхотен спортен кросоувър, той показва някои недостатъци при истински агресивно каране. Двигателят е грубоват и окачването е адски неудобно с 22-цоловите джанти. Но при нормално шофиране, особено със стандартните 20-ки, на яве излиза финес и невероятна плавност, която е силно привлекателна. Силната, здрава и лека структура дава гъвкавост и динамика на шофьора, но предоставя място и за пътниците. И така Jaguar печели, но не заради причините, които бихме очаквали след приказките през последните три  години. 


Текстът бе оригинално публикуван в брой 154 на списание TopGear България 

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ