За какво да гледаме на тестовете

19 February 2020 10:46
За какво да гледаме на тестовете
Източник: Renault
Какво можем да научим от предсезонните тестове във Формула 1, които стартират днес в Барселона? Понякога много, друг път – почти нищо. А постиженията в тези изпитания могат да бъдат объркващи и дори заблуждаващи. Миналата година Ferrari си тръгнаха от Барселона като големите фаворити с оглед на резултатите, постигнати на тестовете, но в Мелбърн се оказа, че италианците изостават с около 0,7 секунди на обиколка.

Разбира се, невинаги става така. Понякога е пределно ясно кога един отбор има проблеми и не може да си изпълни програмата, а също така и лесно се вижда когато някой отбор има предимство спрямо останалите. Но е важно да знаем, че времената за обиколка на тестовете дават частичен изглед към представянето.

Да видим кои са ключовите фактори, от които зависят времената за обиколка:

Типовете гуми
По време на тестовете отборите могат да използват пълната гама сликове на Pirelli и най-общо – колкото са по-меки смеските на гумите, толкова по-бърза е колата. Гамата на Pirelli остава непроменена в сравнение с 2019, което прави сравнението между отделните типове гуми по-лесно. Типовете гуми са пет: от С1 до С5, като с увеличаването на номерацията, смеските на гумите стават по-меки. С1 са най-твърдите, а С5 – най-меките.

Миналата година разликата между отделните типове гуми беше 0,6-0,7 секунди на обиколка според Pirelli, но при отделните отбори се получаваха други разлики в зависимост от това колко добре работи шасито със сликовете и условията на пистата.

Количество гориво
Най-впечатляващите времена в хода на тестовете често биват скрити от факта, че пилотът е бил на пистата с няколко килограма повече гориво от необходимото. Това се използва за прикриване на истинското темпо, както и при търсенето на добра база за развитието на настройките на колата. 10 килограма гориво добавят около 0,4 секунди на обиколка на „Каталуня”, а данните за количеството гориво на борда се пазят много зорко от отборите и обикновено никой не коментира тази тема.

Симулации на квалификация
Симулацията на квалификационни обиколки се разпознава лесно – пилотът редува бърза обиколка с такава за „охлаждане”, за да могат гумите да си върнат по-доброто сцепление след натоварването и хибридната система да може да зареди батерията за следващата бърза обиколка. По време на тестовете обаче много рядко можем да видим класическа симулация на квалификационна обиколка, може би в края на предсезонните изпитания другата седмица. А и тук присъства нежеланието да се покаже реалното темпо на новата кола на съперниците.

Симулации на състезание
Това също се случва най-често във втората седмица от тестовете. Всеки пилот и инженерите му ще се опитат да направят поне по една цялостна симулация на състезателна дистанция преди екипът да поеме към Австралия. Това се забелязва лесно от табелите, които механиците показват на пилотите от стената на бокса – започва обратно броене от 66 до 1 (66 са обиколките в Гран при на Испания, която се провежда на това трасе).

За да изпълни симулация на цяло състезание пилотът трябва да излезе на пистата с почти максималното разрешено количество гориво – 110 кг, като това веднага дава отговор на въпроса доколко темпото му ще зависи от теглото на горивото.

Като се вгледаме в средните стойности на обиколките – махаме аномалиите, причинени от трафик или червени флагове в рамките на 66 тура – можем лесно да се ориентираме за това какво горе-долу ще е състезателното темпо на всеки един автомобил.

Кога пилотът е на пистата
През февруари атмосферните условия на пистата до Барселона могат да окажат голямо въздействие на резултатите. Сутрин е студено, температурата често е под 10 градуса, но до обед достига 20 градуса. Най-бързите обиколки най-често идват точно преди обедната пауза – тогава температурата на пистата е достатъчно висока и гумите най-бързо и лесно достигат оптимална работна температура.

В хода на тестовете се отлага все повече гума на трасето, така че в края на изпитанията пистата ще е в най-добро състояние за бързи обиколки.

GPS анализ
Най-полезният инструмент за откриване на бързите автомобили по време на тестовете обаче остава на разположение само на отборите. Те внимателно следят GPS данните за движението на болидите на пистата, като така събират информация за скоростта в завоите, както и скоростта на правите. Тези данни показват и дали болидът демонстрира някакви слабости в бързите или бавните завои, като това важи и за представянето на колата при ускорение и спиране, а това помага за разкриването с какво количество гориво на борда е пилотът и дали използва по-агресивни режими за работа на двигателя.

Предсезонните тестове често са интересно надлъгване между тимовете докато всеки един от тях се опитва да изчисти проблемите с новата си кола и да провери дали изчисленията и работата в аеродинамичния тунел ще се реализират на пистата.
Но по-важното е, че с тези изпитания сезонът във Формула 1 вече стартира.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ