40 години Audi Quattro (Част I)

15 March 2020 09:23
40 години Audi Quattro (Част I)
40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)40 години Audi Quattro (Част I)
Прочетете повече за:
AudiQuattroГрупа Б8090100200V8DTMTrans-AmРали

Точно преди 40 години, феноменът Quattro се появява и променя облика на рали състезанията, пърформанс автомобилите и имиджа на германската марка. Заедно ще разгледаме как революционната технология е променила автомобилния пейзаж в световен мащаб и как Audi са успели да продадат над 10 милиона quattro автомобили до момента.

Раждането на идеята

Историята на Quattro започва през зимата на 1976 г., когато инженерът на шасита на Audi Йорг Бензингер вижда как Volkswagen Iltis превъзхожда много по-мощните Audi-та с предно предаване на сняг и лед. Iltis е грубоват джип, който е разработен за военни цели и фактът, че се справя толкова добре, кара Бензингер да се замисли.

Нова порода

Желанието на Берзингер е било да създаде нов тип пърформанс автомобил, като най-подходящ за целта се е оказал петцилиндровият турбо агрегат. Задвижването на всички колела е трябвало да бъде по-леко и ефективно от всичко виждано досега. Създаден е прототип на базата на Audi 80 седан, оборудван с трансмисия от Iltis. През 1978 г, зад волана сяда Фердинанд Пиех, който демонстрира на какво е способна технологията, при това на заснежените планински пътища в Австрия. Автомобилът се справя с трудностите с лекота, като дори летните гуми не са пречка. Големите шефове в Audi са изключително впечатлени и дават зелена светлина за започване на серийно производство.

Откъде идва името?

Компанията е трябвало да измисли запомнящо се име за новата система за задвижване на четирите колела. Валтер Трезер, който е част от инженерния екип отговорен за разработката на новото задвижване, бива вдъхновен от Quadra-Trac системата на Jeep и предлага името “Quattro”, което на италиански означава „четири“.

Умни технологии

Quattro е замислен като шосеен автомобил, а не за офроуд, затова е трябвало модела да е доста по-изискан от това, което са свикнали да виждат потребителите. Идеята за отделна раздатъчна кутия е отпаднала и е трябвало всичко да бъде поставено в основния корпус на скоростната кутия. Как става това? Задвижващият вал е поставен в корпуса на трансмисията и задвижва едновременно предните и задните колела. Добавен е и централен заключващ се диференциал.

Quattro дебютира!

Официалното представяне на Audi quattro пред широка публика става на автомобилния салон в Женева през март 1980 г. Автомобилът е описан като сензация в пресата по целия свят, а скоро след това, буквално взривява рали света със своето представяне и издръжливост.

Цяла Quattro гама

Audi се възползват от потенциала за публичност на Quattro и решават, че колкото се може повече от основните им модели трябва да притежават блестящата технология. През 1982 г., марката изкарва първите си серийни модели оборудвани с quattro системата, като те се предлагат рамо до рамо с Ur Quattro („оригиналното“ Quattro с 200 к.с.). Скоро след това, потребителите имат избор между пет различни модела: Coupe, 80, 90, 100 и 200.

Quattro на пистата

Quattro (в различните си форми) е постоянно под светлините на прожекторите, заради огромния си брой рали победи. Това обаче, не означава, че марката не участва и в други различни състезания. През 1988 г., Audi се записват в американските Trans-Am серии, където участват с Quattro 200. Автомобилите разполагат с по 510 к.с. и са снабдени със същия петцилиндров турбо агрегат от Ur Quattro.

Quattro и лукса

BMW 7 Series и Mercedes S-Class вече са добре установени по времето, когато Audi избира да навлезе в зоната на луксозните седани със своя V8 през 1988 г. Моделът е задвижван от 3,6-литров агрегат с 250 к.с. (по-късно 4,2-литров с 280 к.с.) и разполага със система за задвижване на всички колела, както и със стандартна автоматична скоростна кутия.

Quattro и електричество

Точно 10 години след дебюта на UR Quattro в Женева, Audi представи хибриден 100 Avant, наречен Duo. Автомобилът е базиран на 2,2-литров 100 Avant quattro, а за движение с нулеви емисии се използва електромотор, който задвижва задните колела. Но тук има голяма уловка – колата е трябвало да бъде неподвижна, за да могат се превключват различните режими на задвижване. Немислимо в днешно време.

Quattro в DTM

Едва ли някой е очаквал точно Audi V8 седан да се състезава в DTM. Автомобилът е оборудван с 3,6-литров V8 агрегат с мощност 462 к.с. и започва своята състезателна кариера през 1990 година. Ханс-Йоахим Щук грабва титлата при пилотите през 1990 г. със своя V8, след което Франк Биела му я измъква през 1991 г. Година по-късно, Audi се оттеглят поради технически проблеми.

“Новото“ quattro

Последното Ur Quattro е произведено през 1991 г., но още преди модела да слезе от производствената линия, Audi представя неговия наследник – S2 Coupe. Вече почти забравен, S2 е бил първият автомобил от серията S на Audi, който е бил задвижван от същият 2,2-литров петцилиндров турбо мотор на Ur Quattro, настроен да произвежда до 227 к.с. През 1993 г. са представени седан и комби версии на модела, но те също днес са почти забравени.








Видео: Daytona43, 912fordgt и The Wheel Network в YouTube

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ