Колко състезания ще спаси Формула 1?

14 March 2020 14:33
Колко състезания ще спаси Формула 1?
Източник: TopGear
Сезонът във Формула 1 не стартира заради отмяната на Гран при на Австралия по-малко от 2 часа преди началото на първата свободна тренировка. По-късно стана ясно, че стартовете в Бахрейн и Виетнам се отлагат, като така паднаха първите 4 състезания за годината, тъй като Гран при на Китай беше отменена преди месец заради избухването на епидемията от коронавирус в страната. Сега и четирите старта станаха жертва на пандемията.

Много е вероятно световният шампионат да загуби и състезанията през май, когато трябва да има надпревари в Нидерландия, Испания и Монако. А това ще означава, че сезонът ще започне на 3 юни в Баку.

Може ли календарът от 22 състезания да понесе загуба от 7 старта, като зад този въпрос се крие питането дали Чейс Кери и Liberty Media могат да си позволят да загубят по 30 милиона долара такса, плащани от организатора на всеки старт и за колко от тях ще се намери място в календара по-късно през годината?

Евентуално начало на сезона в Баку в началото на юни се обсъждаше още в четвъртък вечерта в Мелбърн, но на тази среща участваха само представители на отборите и шефът на световния шампионат Рос Браун. С намесата на ФИА и Liberty в схемата, нещата започват да изглеждат доста по-различно, като точно ФИА и Чейс Кери трябва да представят новия календар за сезон 2020, при това съвсем скоро.

Едно от първите предложения беше да има поне едно състезание през август, когато е лятната пауза във Формула 1 – тя продължава три седмици, а базите на отборите са затворени за две седмици. Орязването на тази пауза ще се отрази зле на хората, които работят във Формула 1 – за мнозина от тях това е единствената възможност за почивка и те на практика ще загубят част или цялата си отпуска. Същото важи и за ФИА и медиите, които отразяват Формула 1, основно големите телевизии.

Предстои да видим колко смели ще са действията на Кери и екипът му и най-вече на Клоуи Таргет-Адамс, която отговаря за календара във Формула 1.

Но най-смелите очаквания включват това Монако да падне от календара и да не получи шанс да се върне, като същото важи и за Испания. Причините обаче са различни – Монако не плаща такса, за да присъства в календара, което улеснява махането му от страна на Кери, а договорът на Каталуня е само за един сезон и промоутърът е със сериозни финансови проблеми, така че ще понесе такова решение, стига то да дойде достатъчно рано.

Още малко за Монте Карло – там се провежда най-престижното състезание във Формула 1, но Княжеството едва ли ще иска отново да изгражда трасето за дата, която е по-далеч от традиционния слот в края на май. Подобно решение ще е супер за Кери.

Така от майските стартове остава Нидерландия и „Зандвоорт”. Единият вариант е 9 август, като с Унгария ще се оформят два старта в два поредни уикенда. Другата възможност е 23 август, но пък тогава ще имаме серия от три състезания в три уикенда със „Спа” и „Монца”, а два поредни старта на писти, които са „територия на Верстапен” ще дойдат като сериозно финансово натоварване и най-верните фенове на Макс. Август е отлично решение за „Зандвоорт”, тъй като през май времето там е по-лошо, а и организаторът получава три допълнителни месеца, за да довърши ремонтите по пистата.

В същото време „Зандвоорт” е на морето и хотелите там са вече резервирани, появата на 2000 човека от Формула 1 плюс десетки хиляди фенове ще създадат сериозно напрежение.

Другата възможна дата за Нидерландия е 26 юли, като така ще се запълни слота между „Силвърстоун” и Унгария и пак ще се оформи серия от три състезания в три поредни уикенда, но пък лятната пауза няма да се пипа.

Много е вероятно състезанията, които паднаха по-рано, да се появят отново в края на сезона. Шансовете на Австралия да се проведе през 2020 са много скромни – финансовото усилие за щата Виктория е огромно, а и изграждането на трасето също гълта много пари и време. Но тепърва предстои да разберем дали австралийците ще се борят за място в календара за 2020 или направо ще започнат да се готвят за 2021.

Какво ще стане с Бахрейн и Виетнам? Кери иска да спаси Виетнам, тъй като дебютното състезание в Ханой е много важно за Liberty, въпреки че състезание на улично трасе се организира и пренасрочва много по-трудно в сравнение с тези на традиционни писти. Затова и Бахрейн и Китай са много по-гъвкави в това отношение.

Сезонът трябваше да свърши на 29 ноември в Абу Даби, като е ясно, че Китай не може да е през ноември, защото времето там ще е много лошо. Абу Даби плаща допълнителна такса, за да е последен старт за сезона, което означава, че финалът може да е на 6 декември или дори 13, а в края на ноември да се намести някой измежду Бахрейн, Китай или Виетнам, в зависимост от времето. Сформирането на серия от три поредни състезания за три уикенда в края на сезона няма да се хареса на отборите, които по това време се предполага, че ще работят усилено за сезон 2021.

През октомври има две свободни дати – 4-и и 18-и, но ако се използва някоя от тя ще се оформи серия от 4 старта в 4 поредни уикенда, което също е малко вероятно.

Ако сезонът започне в Баку, а „Зандвоорт” получи дата през лятото, това ще означава, че календарът ще включва 17 състезания. В Австралия един от шефовете на отбори заяви, че ако бъдат спасени 18 състезания, това ще е страхотно постижение, да видим дали ще е възможно.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ