Да си спомним за Айртон

21 March 2020 10:17
Да си спомним за Айртон
Източник: TopGear
Да си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за АйртонДа си спомним за Айртон
Айртон Сена е сред легендите на Формула 1 и най-верните му фенове и до днес разказват с вълнение за състезанията, в които са го гледали. Бразилецът загина на 1 май 1994 на „Имола”, а на рождения му ден TopGear ви припомня някои от най-важните моменти в кариерата му във Формула 1.

Сена записа 162 старта, 41 победи, 65 спечелени квалификации, 80 подиума и три световни титли с McLaren.

Да не се бавим със спомените.

Гран при на Монако 1984
1984 е дебютният сезон на Айртон във Формула 1 с опашкаря Toleman, като бразилецът успява да постигне силни резултати. Гран при на Монако е едва 6-ото състезание на Сена във Формула 1, той стартира 13-и и става все по-бърз в хода на надпреварата, ударена от силен дъжд. Бразилецът успява да догони лидерите и излиза начело, но при спирането на състезанието са взети резултатите от малко по-рано и така победата отива у Ален Прост, а директорът на състезанието Джеки Икс влиза в списъка с най-мразените от Сена хора.

Гран при на Португалия 1985
Сена печели първата си победа във Формула 1 в едва 17-я си старт в шампионата и във второто му състезание за Lotus. Дъждът на „Ещорил” е по-силен и от този в Монако преди година, но този път Сена не допуска изненади – в 10-ата обиколка авансът му е над 17 секунди, а в 31-ата – 55 секунди.

Гран при на Монако 1988
„Квалификациите бяха като религиозно изживяване за Сена”, признава бившият тим мениджър на McLaren Джо Рамирес. Това е първият сезон на Сена в McLaren и Айртон е изключително мотивиран да се справи с Ален Прост – разликата между двамата в квалификацията е 2 секунди. В състезанието Сена е начело до 67 обиколка, когато катастрофира на „Портие” и подарява победата на Прост. След това се скрива в апартамента си в Монте Карло и оставя чистачката да се разправя с колегите му от McLaren, които се опитват да стигнат до него.

Гран при на Япония 1989
В 46 обиколка съотборниците Сена и Прост се удрят на влизането в последния шикан, а отношенията им вече няма как да бъдат възстановени. Сена успява да се върне на пистата, продължава състезанието с нов нос на колата, после е дисквалифициран, получава глоба и наказание за 6 месеца. Прост става шампион, Сена е на крачка от това да напусне Формула 1, но остава.

Гран при на Испания 1990
Сена печели на „Херес” 50-я си полпозишън във Формула 1, като го прави по впечатляващ начин. След катастрофата на Мартин Донъли с Lotus, който се удря със скорост почти 300 км/ч заради повреда в окачването и остава да лежи на пистата в безсъзнание до разцепения на две автомобил, Сена се връща на трасето, за да подобри времето, с което вече е заел първото място.

Гран при на Япония 1990
Сена и Прост отново се удрят, но Прост вече е пилот на Ferrari. Сена печели квалификацията и се оплаква, че полът е на прашната част на пистата, като иска да бъде преместен на чистата траектория. Директорът на състезанието се съгласява, но решението му е отменено от президента на ФИСА Жан-Мари Балестър.
Просто коментира, че Сена „винаги е имал свои правила”, като Айртон държи да е начело още в първия завой и двамата с Ален се удрят. След отпадането на Прост, втората световна титла на Сена е гарантирана.

Гран при на Бразилия 1991
7 обиколки преди края на състезанието скоростната кутия на Сена остава само на 6-а предавка, той обаче успява да стигне до финала и най-после печели домашното си състезание, като на финала е догонен от Рикардо Патрезе и Герхард Бергер. Айртон няма сили да излезе от колата, а малко по-късно едва не припада на подиума от изтощение.

Гран при на Европа 1993
Дъждовното състезание на „Донингтън парк” е идеалното доказателство за превъзходството на Сена в трудни атмосферни условия. През този сезон неговият McLaren отстъпва сериозно на болидите на Williams, но не винаги. В първата обиколка Айртон изостава до 6-ата позиция, но след това до края на същата тази първа обиколка успява да излезе начело, като изпреварва Прост, Деймън Хил и Михаел Шумахер.

Гран при на Сан Марино 1994
Черният Великден – 1 май, когато идва страшната катастрофа на завоя „Тамбурело” в едва третия старт на Сена като пилот на Williams, а преди това той е записал две отпадания от началото на сезона.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ