Тестваме А-класа, Audi A3, BMW Серия 1 и Volvo V40

21 December 2012 12:17
Тестваме А-класа, Audi A3, BMW Серия 1 и Volvo V40

Текст: Христо Мишков, Атанас Марков, Иван Монев, Ради Ангелов
Фотография: Тони Тончев и Ивелин Солаков
 
Събрахме на едно място новите А-класа, Audi A3 и Volvo V40, а към тях добавихме проверената BMW Серия 1. Две бензинови и 2 дизелови коли, 3 с предно и една със задно предаване. Някои по-скъпи, други по-евтини. Накратко само премиум хечбеци...
 
Aтанас Марков за Audi A3:
„Боже, откога А3 има хибридна версия”, това бе първото нещо, което ми дойде в главата, когато седнах зад волана. Тестовото Audi А3 1,4 TFSI бе запалено, но толкова тихо работещо на празен ход. Режимът „стелт” продължи и в движение. Нагласих бордовия компютър на моментен разход и мозъкът ми продължи да се обърква – 4-та предавка, 3000 оборота, 80 км/ч, 2,4 л/100 км...

Като начало нека си призная, че не бих определил A3 за моя избор за най-добър в комплексния премиум хечбек тест. Не че имам фаворит всъщност. Но разполага с няколко предимства, с които не блести, а унищожава останалите модели. Тихият 4-цилиндров бензинов двигател 1,4-литра е едно от тях, също и средния му разход. Другото е ниската маса – едва 1175 кг, което е с 80 кг под предходния модел със същия двигател. А това е 3 торби с цимент! Сложете ги в колата, след това ги извадете и ще видите разликата!

Няма нужда да казвам, че Audi A3 1,4 TFSI е най-лекият в класа, а това означава повече скорост, икономия и еластичност. Благодарение на оптимизираната работа на турбокомпресора и директното впръскване имате на разположение 122 к.с. и 200 Нм в диапазона от 1500 до 4000 об./мин. Бих казал, че е забавно и след 4000 об./мин. А3 продължава да ускорява, сякаш има резервен ресурс. Шасито е много стегнато, а двигателят въпреки на пръв поглед ниската мощност от 122 к.с. се развърта чудесно при настъпване на педала.

По отношение на дизайна А3 е запазило чертите на предходния модел и цялата гама. Ако не видите отстрани 4,2-метровия силует на А3 спокойно може да го сбъркате с А4. Фаровете са почти същите. Използват Full-LED технология за пръв път в премиум компактния сегмент.

Салонът е типичен за малките коли на Audi – опростен и изчистен. Кръгли въздушни отвори, конзола без много бутони, единствено огромният дисплей на MMI системата изглежда като суперекстра.  Като цяло новото поколение А3 не блести със специален дизайн и кардинални промени, както е в Merc A-клас и Volvo V40. Всеки един детайл е подобрен, изпипан, без крещящи послания.
 
Христо Мишков за BMW Серия 1:
Серия 1 е ветеран в групата. Сегашното поколение дойде преди година, като оттогава насам броят на версиите нараства методично и съм имал шанса да покарам повечето от тях. Така че сядам в кола, която добре познавам, харесвам, която се е вписала достойно в пазарните отчети и пътния пейзаж и около която отдавна няма спорове. А какви спорове имаше само! При раждането на 1-вата серия през 2004-та най-мекото подхвърляне към Крис Бенгъл бе да си изяде дипломата, а всеобщото желание на феновете на BMW бе да се пръждосва вдън Щатите и да не стъпва повече в Мюнхен. Ако около сегашната A-класа се развихрят такива страсти, мерцедесовите форуми ще са интересни поне година.

И накрая се оказа, че феновете не бяха прави, първата серия не само вдигна продажбите, но бе призната и за истинска баварка (даже сега пък някои я смятат за най-истинската). И тя е такава въпреки размерите и въпреки странния, опулен поглед на фаровете при новото поколение. Хм, честно казано, и силуетът изглежда тромав в задната си част, а и в интериора могат да се намерят дразнещи детайли. Но с потеглянето всички подобни съмнения отпадат. "Единичката" пази една от свещените крави на шофьорското удоволствие по баварски - задното предаване. Другата свещена крава – редовите шестаци, е редуцирана заради натиска на турбото. Шестцилиндров двигател има само на върховната M135i (320 к.с. 0-100 за 4,5 сек. Виж теста в брой 65), както и на още по-наточената 1М Coupe (340 к.с.). Между другото – наличието на тези допингирани „емки” също е част от баварското „премиум” очарование на модела. Като продажби те може и да са малко, но казано поетично, осветяват със сиянието си цялата 1-ва Серия и разбиват всяко съмнение в това, дали тя е достоен носител на емблемата.

А всъщност и тестовата машина е звезда, и няма защо да отразява чуждата светлина. Четирицилиндровият турбодвигател има 218 к.с. (0-100 за 6,4 сек) и е съчетан с перфектна автоматична скоростна кутия. И още нещо интересно. Моторът е по-скоро за спортна версия, но нивото на оборудване е Линия Urban – която, да кажем, е по-скоро спокойно-уравновесена, отколкото носеща спортни страсти. И това не дразни. Ето я една от особеностите на „премиум” – той не е в данните за мощност и динамика или в списъка с компоненти и опции, а в това, те да се съчетават в органична цялост. Заради тази цялост се прощават отделните недостатъци и проблеми. Това, от друга страна, си има цена. Най-евтината версия е със 102 к.с. и започва от 42 900 лв., а с мотора от 218 к.с. – от 59 130 лв. Но това са цифрите в началото на дългия процес на конфигурирането на вашата кола. В края му цената е доста по-висока. В случая тя стига до 76 268 лв., като някои неща липсват. И въпреки това дори и в кризата продажбите вървят. Ето и друг категоричен белег за „премиум” – клиентите са убедени, че получават достатъчно за парите, които влагат.  

И накрая – на пътя. Точно този тест бе кратък, но все пак напомни за типичното удоволствие на баварските коли. С малко повече газ задницата започва да се изнася в завоя, с леко движение на волана това се парира. Контролът над колата е непокътнат, но остава тръпката на „укротяване на зверчето”. А тя си върви със задното предаване. Иначе е добре известно, че при компактните коли то носи главно негативи - по-скъпо, по-сложно, отнема от комфорта на задните седалки. Но какво да се прави – това е баварският „премиум”.
 
Ради Ангелов за Volvo V40:
Последното поколение на V40 замества наведнъж седана S40 и комбито V50, като с гигантска ножица реже връзката си със стандартните праволинейни комбита, които сме свикнали да виждаме от шведската марка, и стъпва с четирите си гуми на недружелюбната хеч територия.

На мен се падна задачата да карам именно единствения негермански хеч в нашия премиум тест. Честно казано, бях карал новото Volvo V40 по-рано по живописния път от Пловдив към Девин и още тогава останах с повече от добри впечатления особено за дизеловите двигатели, така че не очаквах този път да се разочаровам.

Сега обаче трябваше да седна зад волана на най-мощната бензинова версия – Volvo T5 с 2,5-литров петцилиндров двигател, телепортиращ 254 к.с. към предните колела. Ура, ура, ура. После: уви, уви, уви. Оказа се, че такава модификация все още няма в България и надали някой ще си я поръча, затова на теста се появих с резервна версия T4. Тя се предлага едновременно с 1,6- и 2,0-литрови мотори, като и при двата „конете” са точно по 180, но при по-големия имате освен един цилиндър повече и по-голям въртящ момент.

На V40 е възложена мисията да атакува от всички страни прясно обновеното немско трио Mercedes A-класа, BMW Серия 1 и Audi A3. Трудна операция! Но дали шведът е достатъчно въоръжен, за да спре германската хегемония? Силите на V40 не са една или две. Първо, има симпатичен, динамичен и нахъсан дизайн. Второ – разполага с високо качество на материалите и безброй много готини технологии, като например изцяло дигитални уреди зад волана, сменящи визията си за всеки режим на каране (за 704 лв.); автоматична система за паркиране; системи за предупреждение и спиране на място при евентуален сблъсък при скорост до 50 км/ч; адаптивен круиз контрол; разпознаване на пътните знаци и куп други. Трето – изкушава с богата гама двигатели с мощности от 115 до 254 к.с. Четвърто, но не на последно място – рекордьор по отношение сигурност и безопасност.

На пътя V40 предлага високо ниво на комфорт и лекота на управление, като нищо не издава, че шасито и окачването могат да понесат едно по-екстремно шофиране. Но старата платформа на Ford (от 2003 г.), върху която лежи шведът, e силно модифицирана и модернизирана, така че 180-те к.с. на T4 могат да бъдат егоистично използвани за черпене на адреналин в завоите, без притеснението от разговор с оператор на тел. 112.  Що се отнася до интериора - скучен е, но от друга страна, е ергономично и липсват неизвестни и ненужни бутони. Стигнахме и момента с цените. За мен огледалните тарифи на V40 с тези на немската съпротива са най-голямото предизвикателство пред шведа в премиум битката. Тук той може да даде най-големи жертви…
 
Иван Монев за Mercedes-Benz А-класа:
Да подхвана A-класата отнякъде другаде, а не от дизайна, е като да тръгна да отварям кофичка кисело мляко с швейцарско ножче, изрязвайки дъното. Просто няма да е правилно. Докато при A3 и Серия 1 не виждаме нещо много по-различно като екстериор от предходните им версии – което в никакъв случай не е категоричен недостатък, справка - VW Golf- то при Volvo и особено при A-клас новостите са радикални. Разликата между стария и новия А-клас е толкова гигантска, че вероятно е вадила очите и на висящия от ръба на Космоса Феликс Баумгартнер.

Mercedes се е отказал от кутиестата архитектура на предходния модел в полза на по-ниската, по-елегантна и по-агресивна двуобемна визия, която виждате на снимките. В случая имаме 200 CDI  с 1,8-литровия 136-конен дизел в ниво на оборудване AMG Sport. Напълно достатъчен мотор, в комбинация с плавно работещата 7-степенна двойносъединителна трансмисия. Командният лост, на която седи горе на кормилната конзола, нещо познато от по-големите модели на марката, е още един белег, доближаващ бейби-Benz-а до седящите над него в йерархията. Казах „още един“, без да спомена друг, така че ето, правя го. Интериорът. Вътрешното пространство на този автомобил е може би най-доброто от всички тук присъстващи. Оформлението като цяло, червените шевове на волана и седалките - част от AMG Sport нивото, 4733 лв. - карбоподобната текстура на таблото и хромираните звездоподобни въздуховоди а ла SLS създават уют. Уют с привкус от онова нещо, което колегите наричат премиум. Така трябва да изглежда интериорът на един премиум хеч.

Каква е обаче за каране? С мултилинк задното си окачване и бързото, точно кормилно управление A-клас е един добре балансиран автомобил, с по-натурално усещане от A3. Дразнителите като аеродинамичен и „шосеен“ шум почти не съществуват. Кабината е стабилно изолирана и колата като цяло създава впечатление за солидност, като същевременно окачването е достатъчно комфортно. Дотук изглежда стилно отвън, премиум отвътре, кара се добре и вози комфортно. Практична ли е обаче? Да, може би не е толкова колкото предходния A-клас в някои отношения, но задните седалки качват 1,8-метрови индивиди без конфликти с тапицерията в областта на колената и скалпа. Пък и за всеки с по-обемни нужди си има B-клас. С новия A-клас Mercedes определено е успял да вкара модела в съзвездието на по-големите „звезди“, нещо, което липсваше осезаемо преди.

Скоро не ми се беше случвало да подходя с такова любопитство към нов автомобил. Любопитство, което бе задоволено с много положителни впечатления и които ми отвориха апетита към въпроса как ли се държи бензиновият 250 Sport. През 2011 г., когато бе представен Mercedes-Benz Concept A-Class, шефът на Daimler AG д-р Дитер Цетче каза: „А“ идва от „Атака“: A-клас е ясно свидетелство за новия динамизъм на марката Mercedes-Benz“. Вече определено съм съгласен.
 
 
 
ДАННИ


Audi A3 1,4 TFSI
Двигател/трансмисия: 1395 куб. см, 4-цил., редови, турбо, предно предаване, 6-ст. механична
Мощност: 122 к.с. при 5000 об/мин, 200 Нм при 1500-4000 об/мин
Динамика: 0-100 км/ч за 9,3 сек, 203 км/ч, 5,2 л/100 км, 120 г/км CO2
Маса: 1175 кг
Цена: 43 482 лв. (базова)
 
BMW 125i
Двигател/трансмисия: 1997 куб см, 4 цил., редови, задно предаване, 8-ст. aвтоматична
Мощност: 218 к.с при 5000 об/мин, 310 Нм при 1350 об/мин
Динамика: 0-100 за 6,4 сек, 245 км/ч, 6,6 л/100 км, 154 г/км СО2
Маса: 1420 кг
Цена: 59 130 лв. (базова)
 
Volvo V40 T4
Двигател/трансмисия: 1596 куб. см, 4-цил., редови, турбо, предно предаване, 6-ст. механична
Мощност: 180 к.с. при 5700 об/мин, 270 Нм при 1600 об/мин
Динамика: 0-100 км/ч за 7,7 сек, 225 км/ч, 5,5 л/100 км, 129 г/км CO2
Маса: 1352 кг
Цена: 43 570 лв. (базова)
 
Mercedes-Benz A200 CDI
Двигател/трансмисия: 1796 куб см, 4 цил., редови, предно предаване, 7-ст. DCT
Мощност: 136 к.с при 5000 об/мин, 300 Нм при 1600 об/мин
Динамика: 0-100 за 9,2 сек, 210 км/ч, 4,4 л/100 км, 116 г/км СО2
Маса: 1445 кг

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ