Завоят, който уби „Група Б”

20 May 2013 16:18
Завоят, който уби „Група Б”

На 2 май 1986 г. Хенри Тойвонен, неговият навигатор Серджо Кресто и „Група Б” умират на този завой. Това е коварен ляв завой, в дъното на който лъчите на слънцето не могат да си направят път през дърветата. Но за „Тур дьо Корс” – ралито на 10-те хиляди завоя (всъщност са по-близо до 20 000), този завой не е толкова рисков. Преминаването през него не е толкова агресивно, а настилката е сравнително по-добра от тази преди три десетилетия.

Нещата са се променили драстично от онази фатална катастрофа. Намиращащ се на 7 км от селцето Корт на о-в Корсика, днес завоят е обезопасен с ниска стена и има паметна плоча, която може да видите на снимките по-горе. Въпреки мекия си профил, може да забележите 90-градусовия ъгъл, надвиснал над скалите, който отне толкова много от моторните спортове.

Но как и защо Lancia Delta S4 на Тойвонен напуска пътя остава мистерия. Там не е имало маршали или зрители наблизо, като само един видео материал свидетелства за катастрофата, но той е заснет от много далечно място, че да могат да се направят смислени заключения. Знаем, че Тойвонен се оттегля от Рали Швеция, заради повреда в двигателя, а на ралито в Португалия отказва да стартира след като Йоаким Сантош губи контрол над своя Ford RS200 и се забива в публиката, като загиват трима зрители, а повече от 30 са ранени.

Колеги пилоти и съотборници на Тойвонен твърдят, че се е чувствал зле, но това не се отразило на карането му в първия ден на Корсика. За неговата Delta S4 се е говорело, че е била опасна и зла кола. Подобно на Lancia 037, тя има тръбна рама с напълно разглобяемо композитно боди от две части, както и дълги двойни А-раменни носачи отпред и отзад. Нейният 1,8-литров двигател, екипиран едновременно с разработени от Abarth компресор и турбо (за избягване на турбо лага), генерира 500 к.с., като може да ускори от 0-100 км/ч за малко над две секунди.

Но подсиленото с кевлар пластмасово боди е изключително уязвимо на запалване. И както при останалите коли в онзи фатален ден кората, предпазваща алуминиевия бензинов резервоар върху неасфалтираните участъци е била премахната, за да се намали теглото. Когато колата на Тойвонен излиза от пътя резервоарът е пробит от дърветата и автомобилът избухва в пламъци. Тойвонен и Кресто умират в своите седалки.

Само часове след инцидента FISA забранява на колите от „Група Б” да се състезават през сезон 1987. Audi и Ford се оттеглят веднага, а останалите производители „замразяват” автомобилите си в края на сезона. По-късно разследването на FISA показва, че реакциите на пилотите са твърде бавни, за да се справят с автомобилите от „Група Б”, а очите на пилотите не могат да се фокусират напълно между бързите завои, което е причина за т.нар. „tunnel vision”.

Тойвонен умира тук, на 29-годишна възраст, след като се състезава в 40 световни ралит и на негово име са записани три победи, девет подиума и 185 етапни победи. Шефът на тима на Lancia Чезаре Фиорио по-късно заявява, че той е единственият пилот, който наистина е можел да контролира Delta S4.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ