Тествахме Ford Focus Electric

22 March 2014 17:30
Тествахме Ford Focus Electric
Прочетете повече за:
Ford

Текст: Христо Мишков

Ford за пръв път е направил елекрически автомобил точно преди сто години, гордо съобщи при представянето на новия Focus Electric вицепрезидентката на европейското подразделение Барб Самарджич. Това е една от любопитните историйки около Хенри Форд. Бил е личен приятел с гения на електричеството Томас Едисон и двамата по другарски решили да си направят електрическа каручка. Създали я с лекота – на тях в тогавашната техника им се е удавало почти всичко. После Хенри се отказал от идеята. И добре че го е направил, защото, ако тогава бе заложил на електромобилите, щеше да си остане просто един от многото технически ентусиасти на епохата. Той обаче заложи на бензина, създаде достъпен и лесен за употреба и ремонти автомобил, съчета го с конвейерното производство, качи Америка на колела и се превърна в един от индустриалните титани на човечеството.

Може би и затова Ford досега сякаш не влагаше особен ентусиазъм в новата електрическа вълна. Неговият Focus Electric идва със закъснение, но пък се включва в игра, която още не е започнала истински. Просто защото реален пазар на електромобили все още няма. Тече подготовка за него. Засега в Европа електричките се продават в символични размери, като по-голямата част от сделките са във всевъзможни спонсорирани общински и държавни програми. От друга страна – идването на електричеството изглежда неизбежно и сериозните фирми не могат да го чакат неподготвени. Един скок на цените на петрола, поевтиняване на батериите или нещо друго могат бързо да превърнат електричките в пазарни законодатели. Но и без революционни скокове електромобилите ще стават все повече – само че постепенно и в комплекс с развитие на други форми на мобилност.  

Focus Electric е отговорът на Ford на тази доста комплицирана ситуация. И основното му постижение е, че може много лесно да стигне до масово производство. Използва се каросерията на стандартния Focus, а производството е наложено на нормален конвейер в завода в Саарлуис (Германия). Електромобилите могат да се сглобяват успоредно с останалите версии, чакат се само поръчките. Сиреч – с Focus Electric фирмата може да реагира светкавично при промени в конюнктурата, едновременно с това с него се трупа опит, а и Ford не остава настрани от днешната битка на електричките. Focus Electric, заедно с хибрида C-MAX Energi, участва в проект за развитие на електрическа мобилност в Кьолн за 13,2 млн. евро. Опитът от този проект ще се използва и в други немски градове, а по-нататък може да намине и към нас.

Всъщност и без европейски проекти Focus Electric може да стигне скоро до нас. Продажбите му започват и при цена  около 40 000 евро той е конкурентен на останалите електрички. А дава и нещо доста повече от машини катоNissan Leaf и Mitsubishi MiEv. Те са градски по замисъл малки и неудобни за истинско пътуване, а Focus идва със стандартната си каросерия – на един от плеймейкърите в компактния сегмент. Естествено и мощността му е почти два пъти по-голяма от тази на малките електрички и той е добър не само за града, но и за магистралите.

Показа го и тестът, който се проведе във и около Франкфурт, като маршрутът включваше магистрален участък. По него можеше да се усети и разликата с малките конкуренти. Focus ускорява с лекота, на скорост е стабилен, комфортен и уверен. Вписваше се с лекота в напрегнатия трафик на Франкфурт, изпреварваше без колебание. Две неща правят впечатление при първите километри. Първо – при отпускане на педала на газта сработва регенеративната функция, двигателят започва да отнема енергия и да зарежда батерията, а колата започва да спира. На практика, ако няма аварийна ситуация, тя може да се управлява само с един педал и спирачката въобще да не се докосва. Поддържането на равномерно движение става с неподвижен педал на газта. Втората особеност е теглото. То идва най-вече от батерията, тя е поставена ниско и не накланя колата, но при завой увеличенето тегло се усеща като тенденция за недозавиване, която обаче се парира с волана. А ускорението е удоволствие – непрекъснато и безстепенно като на тролей.

Иначе трансформацията не се е отразила на простора и комфорта в купето. Стандартният Focus може да осигури комфорт и за дълъг път на 4-ма, че и на 5-има души. Електрическият – също, само че не може да пътува много дълго без зареждане и те не трябва да имат багаж. Батерията е обкръжена от охладителна система и отнема доста от мястото в багажника. За шофьора са осигурени и други игрички – дисплеят пред него показва постоянно нивото на заряд на батерията, изчислява останалия пробег, а екологичното каране се стимулира със зелени пеперудки, които се изобразяват като награда. И без тях обаче тестът на електромобил си има своята тръпка. Те все пак са стъпка в бъдещето. Въпросът е доколко това бъдеще е непосредствено.

Оценка

7/10

Присъдата

Този Focus е един от вариантите за по-бърза електрификация на пътищата. При това удобен и сравнително бърз.

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ