Тествахме Yamaha XT1200Z Super Tenere

23 June 2015 18:57
Тествахме Yamaha XT1200Z Super Tenere
Прочетете повече за:
YamahaSuper Tenereмотори

Текст и фотография: Иван Монев

Наистина, що за мотор е голямото Tenere?

Или Ténéré, както го изписват от Yamaha. Ами, първо, най-голямо, защото Yamaha предлага и 660-кубикова неSuper версия и с двойно по-малко кубици, брой цилиндри и двойно по-ниска цена. За под 15 хилки взимате 48-конният едноцилиндров XT660Z, но ние се интересуваме от топ версията с 1200 кубика, защото... ами защото е най-голямата. Super Tenere, oп, извинявам се, Ténéré е приключенски байк или иначе казано, моторетка с която може да орете пясъците около „Градина“ например, след което (а и преди) да ударите или магистралата или по-приятните вити пътчета. За офроуд способностите - освен цялостното „дакарско“ излъчване на мотора, говорят и колелата със спици и усилени алуминиеви шини. Предното е 19-инчово, а задното 17, като Bridgestone Battle Wing също подсказват, че Super Ténéré не се страхува от гората. Тези гуми са предназначени за 80% асфалтово и 20% офроуд приложение, като големите им канали означават, че се справят прилично с хвърлянето на почва.

Тежък ли е?

Зареден с масло и гориво моторът тежи 257 кг, което го прави малко по-тежък от R 1200 GS (238 кг.) Масата обаче е с относително (все пак говорим за машина висока 1140 метра, с огледала и т.н.) нисък център и моторът е достатъчно поврътлив.

Удобен ли е като туринг байк?

Тестовият мотор не бе снабден със задължителните за големи преходи куфари, но от Yamaha с удоволствие ще ви закичат три такива, срещу допълнително заплащане. Предното стъкло не е с голяма площ, но пази достатъчно, като предлага възможност за реглаж по височина. Последният е и един от малкото минуси, които срещнах - от Yamaha можеха да монтират малко по-лесна и бърза система за нагласяне, но пък затягащите врътки са достатъчно едри, за ползването им и с ръкавици (при спряло положение обаче). Иначе, позицията е очаквано изправена и висока - седалката се регулира по височина в диапазона 845-870 мм, което е на практика същия обхват, като при BMW R 1200 GS, един от конкурентите на Yamaha ST.

Как се усеща двигателят?

Достатъчно гъвкав със с своите 117 Нм, като акустиката на двата цилиндъра също е приятна. Не съм фен на визията на ауспуха, но наистина звуковата картина е адекватна и доставя удоволствие. Освен това моторът предлага два режима на работа, Sport и Touring, които се избират с десния палец и определят характера на поведението Ténéré.

Друга електроника?

Yamaha монтира нещо наречено YCC-T (Yamaha Chip-Controlled Throttle) контрол на сцеплението с три степени на ангажираност. Той може и да бъде напълно изключен, в случай че решите да размятате задната гума широка 150 мм, в чакъл, кал или пясък. Готина функция е и тази на Unified Brake System обединяваща предната спирачка със задната - при натискане на лостчето задействате и задния спирачен апарат. Това намалява шанса от... сещате се, изненадващи срещи с асфалта, поради подхлъзване на предното колело. За по-ефективното спиране се грижи и серийния ABS.

Окачването?

Ходът му е по 190 мм и в двата края, като задният елемент позволява предварителен реглаж на пружината. Предната обърната“ телескопична вилка също се регулира - „твърдост, компенсация и рикоширащо демпфиране“, казва сайта на Yamaha, като опционално се предлага електронна предница. Супер.

Контролните уреди.

Като цяло няма загадки. Не очаквайте от контролния дисплей PlatyStation графики - монохроматиката дава нужната информация в семпъл вид, което не изглежда супер хайтек, но не е лошо решение. Що се отнася до управлението, свикване изисква единствено бутонът за т.н. светлинен клаксон - обикновено копчето сочи посоката на движение и се задейства с левия показалец. В случая обаче този бутон командва менютата на дисплея, а самите дълги (плюс мигалката) са изкарани в непосредствена близост до палеца. А, и още една важна функция - круиз контролът. Докато допреди години цъках с уста и се чудех за какво ти е такова нещо на един мотор, то сега не мога да си помисля по-дълъг преход без темпомат. При Yamaha XT1200Z Super Ténéré скоростта се регулира чрез едър бутон +/-, който е удачно разположен, за да не ви разсейва.

Какво казват от Yamaha?

„Този мотор е създаден за приключения, за големи товари и дълги пътешествия, за отдалечени места, в стила на предходната Ténéré.“ Инженерите още допълват „Големият мотор трябва да бъде поврътлив. Стремяхме се да постигнем перфектно управление и комуникация на машината с ездача.“

Какво казваме ние?

Като заключение, приятен байк, еднакво пригоден за асфалтово и офроуд каране, без ясно видими сериозни слабости. Любопитно е да видим как ще се представи пазарно, спрямо конкуренцията в маските на Suzuki V-Strom 1000, BMW R 1200 GS и компания.

TT данни
1199 куб. см, 2-цил., редови, водно охлаждане, 112 к.с. при 7250 об. мин, 117 Нм при 6000, 5,2 л/100 км, n/a г/км CO2, 0-100 км/ч за n/a сек, над 200 км/ч, 257 кг, 28 360 лв. 

Оценка
7/10

Конкурент
BMW R 1200 GS

Присъдата
Приятен байк, еднакво пригоден за асфалтово и офроуд каране. Оказва се и доста икономичен

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ