Текст: Пол Хоръл
Фотография: Джон Учайчерли
Едва ли трябва да сте опитен професор по автомобилна семиотика за да разшифровате какво се случва тук. В тази Honda има нещо нощно. С изчистено черен цвят, тя жестикулира с остри като бръснач аеродинамични помощници и крещи с широко отворени въздухопроводи. Зашеметяващият перлен екстериор на VW е със синьо-белия отенък на свежата сутрин и чистотата на недокоснатия сняг, а повърхностите за намаляване на съпротивлението са меки и гладки като ново парче сапун, докато въздуховодите са въздържани. Добре дошли в битката между доброто и злото.
Поне ако си мислите, че потенциала за свобода от вредни емисии и безопасно автономно шофиране е нещо добро. Ако вкусовете ви са насочени към шумните бензинови двигатели и епични хотхечове, тогава може би Type R е добрият герой за вас. Няма значение, важното е, че поставени един до друг, двата модела здраво отричат твърденията, че всички модерни хотхечове за еднакви
Прототипът Civic Type R е с проста концепция. Идеята е взаимствана от настоящата Type R пистарка и е прехвърлена върху напълно новата Civic платформа. Затова колата, която за първи път видяхме на изложението в Париж е с „прототип“ в името си. Това не е сериен автомобил. Засега. Но след година ще бъде.
Новата генерация на Type R е по-ниска и по-широка от настоящата и разполага с многоточково задно окачване, което е на мястото на досегашната торсионна греда. А 19-цоловите джанти са сменени с 20-ки. И трите новости сочат към голяма вероятност за по-добри времена за обиколка. А те имат значение за Honda и са още по-важни за хорта, които са във форумите и клубовете, отдадени на тези коли. Настоящият Type R беше представен точно когато манията около времената на Нюрбургринг стигаше точката на кипене. Това трябваше да е най-бързият хотхеч с предно предаване. Но дебютираха новите коли на Seat, Renault, VW Golf и какво ли още не. Класирането стана претъпкано. Това е проблемът когато обвързваш всичките си претенции с една лесно измервана характеристика. Когато друга кола излезе на хоризонта и даде по-добър резултат, твоят продукт изглежда победен. Но от Honda не изглеждат притеснени. Напротив, ръководителите искат новият Type R да върне рекорда на Нюрбургринг в категорията.
На мен не ми пука. Най-важното е компанията да е концентрирана върху построяването на най-добрия възможен хотхеч, който да е страхотен откъм изживявания и данни. Ще видим дали това ще се случи.
Някои от подробностите все пак са ни известни. Колата използва същият двулитров турбо двигател и ръчна кутия като настоящата версия. Този мотор е почти ексклузивен за Type R, защото повечето компоненти нямат общо с другите продукти на Honda. Турбо, бутала, глава, колянов вал, инжектори, изпускателна система – всички те са проектирани за 7000 оборота и изобилие от мощност. Настоящата генерация развива 315 к.с., което си е множко за кола с предно, но трудно може да се противопостави на конкурента с двойно предаване в лицето на Ford Focus RS. Възможно е мощността да бъде увеличена, но за да има смисъл, инженерите трябва да намерят и допълнително сцепление.
Вероятно ще го направят. По-големите гуми върху по-широкия мост ще помогнат в комплект с диференциала с ограничено приплъзване, а задното многоточково окачване ще подсили цялостния контрол. То би трябвало да подобри возията без да отнеме от прецизността на управлението. Нищо не може да е по-позитивно от това, когато става дума за бързо Type R по неравни пътища. Новата R-ка е оборудвана и с управление с променлив ход на волана, което ще има стабилизиращ ефект по правите, но ще създаде и способност за бърза реакция при по-голямо навиване на волана.
Главният дизайнер ни обясни, че коефициентът за челно съпротивление е още по-нисък, въпреки наличието на повече аеро притискане. Значи ще бъде адски бърза на аутобана. Настоящата версия стига до 270 км/ч, така че вероятно ще бъдат добавени поне още 10 км/ч. Явно дизайнерите сериозно са се заели с нацелването на добро съотношение между ниско челно съпротивление и високо аеро притискане, заедно с добро охлаждане на спирачките и задвижващия агрегат. Е, затова и на външен вид колата напомня на детска играчка. Според компанията, всичко по този автомобил има важна аеродинамична функция.
Въпреки горното сравнение, според нас колата има вълнуващ външен вид, който възбужда първичните хотхеч инстинкти, но и иска от нас да го свържем с високотехнологичните състезателни завоевания на Honda.
Във VW I.D. също е закодирано по-широко послание от стандартното за един нов автомобил. VW Group имаше планове за еликтрификация преди „дизеловия“ скандал, но след него усилията в тази посока бяха ускорени драматично и още на следващия месец бе взето решение за допълнителни инвестиции в специалната платформа за електрически коли MEB. Именно върху нея е базиран и I.D. Така че, това не е просто нов модел на VW, а е продукт, който декларира едно ново начало за компанията.
Моделът I.D. ще се произвежда серийно, като засега предвижданията за първите продажби сочат към най-късно 2020 година. Това може да изглежда като закъсняла реакция като се има в предвид, че тогава ще се движат десетгодишни Nissan Leaf, но от компанията вярват, че този план е адекватен, защото по това време масовата аудитория вече ще е готова за електромобили. Тогава ще има и по-добра инфраструктура за зареждане и технологиите за изграждане на батерии ще са по-развити, което ще позволи пробег от 600 км в реални условия. Вероятно капацитетът след три-четири години ще е и още по-голям, щом още сега Chevy Bolt и Opel Ampera-е са способни на около 500 км.
Този автомобил наистина гледа към бъдещето. Направен е за минимално челно съпротивление, което е водещ фактор в битката на електромобилите. Един от дизайнерите обясни, че със замяната на страничните огледала с камери в стил XL1, пробегът се увеличава с 30 км. Отворите са охлаждане са стеснени до нужното за нормалната работа на батерията и когато е възможно се затварят активно. Подът е плосък, а гумите са тесни. Щеше да е интересно дизайнът да е във формата на капка като XL1. Но дизайнерският шеф Клаус Бишоф отговори, че „никой не иска да купува кола с формата на капка“. Ето, този автомобил наистина е предвиден за масова продажба.
Оформлението на платформата MEB не съдържа грандиозни изненади. Вместо това се придържа към настоящите електромобилни традиции: плоска батерия под пода на машината и цилиндричен мотор към моста (като казвам „настоящи“, всъщност имам предвид, че концепцията за електрически задвижван „скейтборд“ може да бъде открита в концептуалните модели на GM от 90-те, макар че по това време моторите бяха задвижвани от горивни клетки, а плоската част беше съставена от водородни резервоари).
Beetle бе първият хит на VW. Също като при него, в този модел, който трябва да рестартира компанията, двигателят е отново отзад. Мощността на мотора е 170 к.с., което според хора от VW е достатъчно за шофьорско наслаждение, макар че все още не разполагаме с точни данни за ускорението. Платформата е подготвена (макар, че не е готова) и за автономно шофиране. Би трябвало тя да е на 100% през 2025 година. В концепта I.D. процедурата е следната: натискате емблемата на VW, намираща се в средата на волана, и кормилната колона веднага се прибира. След това колата поема управлението, а вие дори имате възможност да обърнете седалката назад и да гледате филм или да си говорите с децата.
Моделът I.D. е по-къс от Golf, но е по-просторен от Passat. Премахването на двигател с вътрешно горене, скоростна кутия, изпускателна система, радиатор и други чаркове на настоящото задвижване освобождава повече място за обитателите на колата. Климатроникът е изместен напред и е там, където по принцип е двигателят, затова таблото е избутано с 200 мм напред. Предното стъкло се движи с него, затова и пропорциите са толкова отличителни. Предният капак е къс, докато междуосието е дълго за да има място за батерията и хората в автомобила.
Бишоф продължава: „Новият пакет е сбъдната мечта за дизайнерите. Може да издърпате колелата чак до ъглите, а тъй като няма двигател, изискването за охлаждане е минимално. Искаме всички да знаят, че нашите електрически модели няма да са с предна решетка. Лицевото изражение ще бъде излъчвано от светлините и емблемата.“ Предните светлини са направени така, че да разкриват намеренията на колата докато тя се движи автономно. Целта е да се постигне ефекта „гледане очи в очи“. „Ако сензорите идентифицират пешеходец, очите гледат директно към него“, разказва Бишоф. С други думи, фаровете на I.D. могат се движат в няколко различни посоки. А ако колата иска да даде път на пешаходеца, една зелена светлинна линийка минава през лицето на автомобила.
Една почтителна, прекрасно възпитана кола, без шофьор и вредни емисии. Става ли за забавление? Ще видим. Нека все пак си припомним какво беше отношението ни към електромобилите само преди пет години. Далеч от настоящото ни мнение, защото контекстът и колите са толкова различни от тогава. Настроенията ви към автономното шофиране също ще се променят през следващите години, защото изпълнението и компетентността на автономното придвижване драматично ще се подобри.
И все пак днешният фен на Type R иска нещо различно и тази Prototype версия дава точно това. Но вероятно от Honda също ще погледнат към колите с нулеви вредни емисии. А VW няма да прехвърли цялото си внимание към модели като I.D. Компанията винаги ще акцентира върху Golf и ще добавя нови версии на GTI. Като новия GTI Clubsport S без задни седалки, чиято основна задача е да преследва рекорди на Нюрбургринг. Затова колкото и упорито VW да сменя подхода си, няма да останем без модели, гарантиращи шофьорското забавление.
Платформена промяна
Вероятно познавате платформата MQB на VW. Тя представлява основата върху която компанията може да прави модели с всяка форма и размери, които си пожелае. Идеята при MEB е сходна, макар и да се използва единствено за електромобили. Възможните параметри варират от I.D. до коли с пълни размери. Моделът I.D. е със заден мотор и задно задвижване, но концептуалният микробус Budd-e (шасито е на снимката) е с два мотора и двойно предаване. Почти всички брандове във VW Group ще използват платформата MEB, като в това число влиза и дебютиращата скоро 13-а марка за „придвижващи услуги“.
Местна глобалност
Червената „H“ емблема на Type R често не обикаля света пълноценно. Ранните версии бяха почти изцяло за японския пазар, което ги превърна в още по-култови за Европа. В последствие получихме специален, европейски Civic Type R. Но сега моделът е с глобално разпространение, а производството на всички автомобили с пет врати ще става в Суиндън. От Honda обявиха, че новият Type R ще се предлага единствено във версия с пет врати, което означава, че на практика Суиндън ще захранва феновете на този модел по целия свят.