Текст и фотография: Атанас Марков
Нуждаеха се от кола в този сегмент. И Hyundai реши да стреля смело с радикално изглеждащата Kona. Компактният кросоувър е кръстен на област в Хавай, а идеята е да не се използват скучни цифри като се наблегне на приключенско място. Всъщност в Кона се провежда световният силов шампионат Айрънмен, също тук е лобното място на легендарния капитан Джеймс Кук.
Тесният отвор на предната решетка има заемки от Audi, а тесните фарове много напомнят на Jeep Cherokee, но каквито и заемки да намерите, без съмнение не може да сбъркате тази кола на пътя. Дизайнът има толкова много елементи, че в един момент се губите в тях.
Платформата е изцяло нова и не се базира на компактния Hyundai i20. Идеята е шасито да разполага с 4х4 и да има електрическа версия. Всъщност задвижването на четирите колела е истинско, а не само различна настройка на тракшън контрола. Различният цвят на арките, престилките и релсите на покрива му създава истински офроуд вид.
Двигателят е бензинов 1,6-литров със 180 к.с., но в гамата има 1,0 3-цилиндров турбо със 120 к.с. Ако искате да имате достатъчно ресурс, по-добре вземете големият мотор, който е чудесен за дълъг път, а идва и с автоматична кутия, която е с два съединителя. Също така 1,6 има мултилинк отзад, а 1,0 торсион. Окачването е сравнително меко, но доста стабилно в завоите, заради многоточковото захващане.
Салонът не изненадва с нищо, но и не губи в нито една област. Чудесна ергономия, добро качество на материалите, мигновено свързване с iPhone. Ако отговарях за интериора, вероятно бих поставил управлението на климатика на друго място, но бързо се свиква с разположението на бутоните. Екранът е 7,0-инчов, сензорен, поставен директно върху арматурното табло, като в Mercedes и BMW. Багажното пространство е 334 л, но може да го увеличите, като свалите задния ред облегалки.
Hyundai Kona влиза в много конкурентни води, но има всичко необходимо, за да повтори успеха на Nissan Juke.
Данни
1591 куб. см, 4-цил, редови, бензин, 180 к.с., 265 Нм
Трансмисия: 7-степенна автоматична, двоен съединител, 4х4
Динамика: 0-100 км/ч за 7,9 сек, 200 км/ч
Разход: 6,8 л/100 км, 155 гр/км
Маса: 1467 кг
Присъда: Доста нестандартен дизайн със стандартен интериор и чудесно шаси.