Това е 992, осмото поколение 911. От пионера насам имаме двигател зад задната ос, освободил място за малки седалки отзад, спускаща се линия отзад и голям преден капак с два кръгли фара. От 1964 г. насам идеята е една и съща, просто всеки път съдържанието се подобрява. И то много. Това логично е най-доброто 911 досега. Най-бързото и най-комфортното. С най-много аеропритискане. И най-безопасното. Крис Харис може да не харесва задницата, но аз я обожавам. Този дълъг по цялата широчина стоп е невероятен, обърнете внимание на детайлите в стоповете, подвижният спойлер, триизмерните букви Porsche и класическото лого на 911… Третият стоп е интегриран около въздушните отвори, които пък са продължение на задното стъкло в един общ панел. Кула може да не признава, но откривам много общо с педантичното внимание към детайлите на швейцарските ателиета за производство на часовници.
Шасито е с 44 мм по-широко, с 20 мм по-дълго, а за пръв път има асиметричен размер на гумите – 20 инча отпред и 21 отзад. Доставчик е Pirelli, а идеята идва от моторните спортове. Говорейки за това сме на правилното място. Рикардо Тормо е една от най-добрите писти за клубни събития, има технични завои и денивелация, което е определящо за широчината на усмивката, която получавате и броя на ударите на сърцето в минута. Предходното поколение бе чудесна за управление кола и 992 не е много далеч от това, което 991 предлагаше. Просто го прави по-интуитивно, по-бързо и по-забавно. За да се намали масата, инженерите са използвали алуминиеви странични панели, които до появата на 992 е било невъзможно да създадат поради множеството криви елементи. Това е осигурило по-ниска маса и якост на шасито, но пък и малко по-голям външен шум. Което не е недостатък, защото ви доближава до това, което изпитвате в една състезателна кола. Аудио? Да има – опция за Bose и Burmester, не съм го пускал, съжалявам. Единствените звуци, които искам да чувам, са от съприкосновението на гумите с настилката, карбоновите спирачки и новият 3,0-литров двигател. Мощността вече е 450 к.с. в Carrera S, максималният въртящ момент 530 Нм между 2300 и 5000 об/мин. Коляновият вал е същият като в 991, но всмукателният колектор и системата за впръскване са нови, както и турбините, които вече работят в симетричен режим. Изцяло нова е и 8-степенната предавателна кутия с два съединителя, работи още по-бързо и ефективно. Когато сте в средата на оборотите дори забравяте, че има турбини. Няма дупка, отзивчивостта и агресията е като в атмосферния GT3. Дори от средата на годината ще се има опция за механична кутия за пуристите, но аз лично предпочитам бързината на PDK. От 0 до 100 км/ч ускорявате за 3,4 сек във версията която карам на пистата – Carrera 4S със Sport Chrono Pack. На Нюрбургринг тази кола е с 5 сек по-бърза от 991, което за 20 км може да не ви се струва много, но не забравяйте, че досегашното поколение си бе фантастична кола и до последно най-добрата в класа си.
992 е изключително прощаваща грешки кола, не се налага много да мислите за центъра на тежестта когато спирате и ускорявате дори с махалото от двигателя зад вас. Системите и PASM (снижено шаси с 10 мм) за сигурност вършат всичко вместо вас. Задните колела завиват, помагайки ви всеки път в завоя. Carrera S има стандартно самоблокиращ диференциал, така че можете да дрифтите, ако желаете. В 922 се предлага приложението Porsche Track Precision, което в общи линии е телеметрия, която може да ползвате когато ходите да карате на писта. Има огромна база данни на трасетата, просто избирате това, на което карате и записвате видео, позиция на волана, спиране, ускоряване, странично натоварване, след което може да правите отделен анализ на секторите и да сравнявате кога сте бил бърз и бавен. Колко яко е това?!
За пръв път в 911 се предлага и режим Wet. Действието е подобно на EPS с огромната разлика, че тук има сензори, които следят приплъзването на гумите и дори сами ви предлагат да минете на режим за мокро, ако преценят, че настилката е достатъчно хлъзгава. Иначе действието й е фантастично. Постигате доста висока скорост без да се притеснявате и само насочвате волана там, където искате да отиде предницата, останалото е работа на 911. Опитах режима с Carrera S, задно предаване и редуване на режими Wet и Sport+, като при второто също получавате доста голяма намеса на системите за сигурност и с няколко идеи по-палава задница.
Харесва ми арматурното табло с 5 кръга и аналогов уред в средата. Воланът пречи да виждате информацията на крайните два, ако го настроите ниско както шофьорската позиция. А скоростният лост вече е просто висок бутон. Около него има много пиано лак, но ми липсват бутоните на него подобно на Panamera. Няма и слот за контактния ключ, който вече стои само в джоба ви, а стартирането е от роторен ключ от лявата страна на волана. Инфотейнмънт системата PCM оперира с 10,9-инчов сензорен дисплей, в салона има йонизатор, поставки за напитки и ниши за предмети. И сравнително голям за спортна кола багажник отпред. За по-голямо улеснение при неравности и легнали полицаи имате повдигане на предницата с 40 мм. Акумулаторът е направен от литиево-железен фосфат, което го прави двойно по-лек.
Както и можеше да се очаква 992 е фантастична кола, която обаче винаги има един и същи проблем. Която и версия да вземете, винаги знаете, че скоро след това ще има нещо малко по-бързо и по-добро. И е така от 70 години насам. АТАНАС МАРКОВ
Фотография: Porsche
Данни
Porsche 911 Carrera 4S
2981 куб. км, 6-цил боксер, 450 к.с., 530 Нм
8-степенна автоматична, 4х4
306 км/ч, 0-100 км/ч за 3,4 сек
9,0 л/100 км, 206 гр/км
1565 кг
Присъда: Най-доброто 911 до момента. Най-комфортната, прецизна и технологична кола, която Porsche са правили.