Основана като „Toyo Cork Kogyo Co., Ltd“ през януари 1920 г, японската фирма се стреми да „поставя под въпрос общоприетите практики и да измисля нови пътища в инженеринга и дизайна, които другите считат за невъзможни”. Пътешествието на Mazda започва с производството на машинни инструменти, но след това през 1931 г. пристига първото превозно средство на компанията – триколесният „камион“ Mazda-Go – DA. Принципът е примитивен, но ефективен – мотоциклет (обем на мотора 482 куб.см) и ремарке, които са съчетани в едно.
През 1960 г. е разкрит първият лек автомобил на компанията – R360, който разполага с 365-кубиков двигател с въздушно охлаждане и 16 к.с. Но истинската сензация се случва година по-късно, когато Mazda подписва споразумение за разработване на ванкелов двигател, заедно с германската фирма NSU.
През 1967, Cosmo Sport става първия в света сериен спортен автомобил, който е задвижван от роторен двигател. Дебютът му е на автомобилното шоу в Токио, като шестте години брутална и болезнена разработка, най-после се отплащат.
В следващите години, Mazda Motor Company (както беше официално преименувана през 1984 г.) става първата японска марка, спечелила 24 часа на Льо Ман през 1991 г. Заслугите за това са на 787B – чудовищен автомобил с четири-роторен 2,6-литров агрегат, ниско тегло и невероятен звук, който трудно се забравя. RX-7 (един от най-популярните спортни автомобили до ден днешен) спомага за популяризирането и повечето продажби на автомобили с този тип задвижване.
Дойде време и за легендата – MX-5/Miata, която излиза на бял свят през 1989 г. Лекият двуместен автомобил, остава най-продаваният роудстър досега, като през 2016 г. (вече в четвъртата си генерация) надминава летвата от 1 милион произведени броя.
Източник: Mazda Motor Company/ VisioRacer в Youtube