2026 Toyota Prius Plug-in Hybrid: Първи впечатления и пътен тест

Електрическата батерия на автомобила се изтощи, докато бях на по-малко от пет километра от дома. Можех да изключа отоплението и да карам изключително внимателно, за да изцедя още малко пробег. Или пък да спра на обществена зарядна станция за бързо презареждане.

Но нищо от това не се наложи. Шофирах Toyota Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г. Когато батерията му се изтощи, бензиновият двигател е в готовност да поеме щафетата.

Prius Plug-in Hybrid (по-рано известен като Prius Prime) е стилен и приятен за шофиране компактен хечбек с начална цена от 33 775 долара. Това не е малко за икономичен автомобил и е с около 5000 долара повече от стандартния хибрид Prius, който се самозарежда, но има ограничен пробег изцяло на ток. Както ще обясним обаче, правилният купувач може да се наслади на ниските експлоатационни разходи и нулевите емисии на електрически автомобил в ежедневието, без да се налага да спира за зареждане или да изпитва притеснение за пробега при по-дълги пътувания.

За този преглед прекарахме една седмица в тестване на Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г. Продължете да четете, за да разгледаме плюсовете и минусите на този plug-in хибрид и да прецените дали е подходящият икономичен автомобил за вас.

Какъв е пробегът

Plug-in хибрид като Toyota Prius Plug-in Hybrid има най-голям смисъл, когато по-голямата част от ежедневното шофиране може да се осъществи в изцяло електрически режим. За повечето хора това означава зареждане през нощта. Дори в обикновен домашен контакт с напрежение 120 волта, Prius зарежда напълно батерията си за около 11 часа. Така, ако се приберете в 19:00 ч., колата ще бъде готова за път в 6:00 ч. сутринта. Разбира се, винаги може да я изключите по-рано, но с по-малък пробег. Ако разполагате със зарядно устройство за 240 волта, времето за зареждане намалява до 4 часа.

Според официалните тестове на EPA, напълно зареден Prius Plug-in Hybrid изминава 72 км в базовото си ниво на оборудване SE и 64 км при другите версии с по-големи и по-малко ефективни джанти, какъвто беше и нашият тестов автомобил Nightshade Edition. По време на нашата седмица с колата постигнахме точно този среден пробег след четири зареждания, макар три от тях да бяха малко над 60 км, а последното да достигна едва 53 км.

Подобно на чисто електрическите автомобили, електрическият режим на Prius PHEV е най-малко икономичен при много студено време и по магистрали. Въпреки това остава много ефективен. Според EPA, разходът на версията SE се равнява на 1,85 л/100 км, докато при другите модели е 2,06 л/100 км. С други думи, за всеки 160 км, изминати на ток, се използват между 26 и 29 киловатчаса енергия. При средна цена на електроенергията в САЩ от 17 цента за kWh, изминаването на това разстояние струва между 4,50 и 4,90 долара. За сравнение, разходът на компактен автомобил с бензинов двигател и среден разход 6,7 л/100 км би бил около 8,50 долара при цена на бензина 3 долара за галон, а на конвенционален Prius – около 5,70 долара.

Предлага се и опционален соларен покрив, който добавя пробег, докато автомобилът е паркиран – около 10 км на ден при пълна слънчева светлина. Това не е много, но всеки километър без използване на бензин е добре дошъл, особено когато електричеството е безплатно.

Когато се намеси бензинът

Когато изминавате по-голямо разстояние, отколкото позволява електрическият пробег, Prius Plug-in Hybrid работи като обикновен Prius. Това му осигурява по-добър разход на гориво в сравнение с други plug-in хибриди.

Според тестовете на EPA, след изчерпване на батерията, Prius Plug-in Hybrid SE постига среден разход от 4,5 л/100 км, докато другите нива на оборудване, като нашия тестов автомобил, имат разход от 4,9 л/100 км. По време на теста успяхме дори леко да подобрим официалните данни, постигайки средно около 4,7 л/100 км. Това е малко повече от стандартния Prius, но все още е по-икономично от повечето автомобили с бензинов двигател на пътя.

От друга страна, съществуват и чисто бензинови малки автомобили, които постигат разход под 5,9 л/100 км на магистрала. Prius Plug-in Hybrid е разумен избор, когато се налагат по-дълги пътувания от време на време, но не и ако се купува предимно за дълги магистрални преходи.

Изненадваща динамика

През годините Prius си спечели репутация на автомобил с мудно ускорение. Това обаче не важи за настоящото поколение, което се появи на пазара за модел 2023 г. То съчетава бензинов двигател със 150 к.с. и електрически мотор със 161 к.с., които заедно генерират максимална мощност от 220 к.с.

Според Toyota, Prius PHEV може да ускори от 0 до 100 км/ч (оригинално 0-60 мили/ч) само за 6,6 секунди, когато работи и бензиновият двигател.

Въпреки това, безшумното ускорение в изцяло електрически режим е по-приятно, дори и да не е толкова бързо. Мощността от 161 к.с. е сравнима с тази на Toyota Corolla, но Corolla е значително по-шумна от Prius PHEV в електрически режим. А ако наистина се наложи рязко ускорение, едно натискане на педала докрай събужда и бензиновия двигател.

Както споменахме, бензиновият двигател се включва и когато електрическият пробег е изчерпан. Той не е особено тих, което напомня, че все пак се намирате в икономичен автомобил. Но колата не е бавна. Оценихме и пъргавото управление на Prius Plug-in, макар да му липсва прецизността на волана и окачването, характерна за Honda Civic. Важно е да се отбележи, че за разлика от стандартния Prius, тук не се предлага опционална система за задвижване на четирите колела за по-добро сцепление при хлъзгави условия.

Спортна визия

Ако не сте обръщали внимание на Prius напоследък, може да сте пропуснали как последното поколение се превърна в един от най-добре изглеждащите „хотхеч“ автомобили (мощни спортни хечбеци) в Америка. С елегантен и изчистен дизайн, както и със скрити задни дръжки на вратите, които създават усещане за купе, това вече не е тромав или странен икономичен автомобил. Това е компактен автомобил с премиум излъчване, който просто е и много икономичен.

За модел 2026 г. е представено нивото на оборудване Nightshade Edition, каквото беше и на нашия тестов автомобил. То включва черни джанти и дръжки на вратите. Предлага се в три цвята – познатите бяло и черно, както и ексклузивният за Nightshade жълт цвят „Караши“. Ако досега не сте забелязали Prius от настоящото поколение, със сигурност ще го направите, когато е боядисан в този цвят. (Или може да го сбъркате с такси от Ню Йорк, особено с черните джанти.)

Визуално Prius Plug-in Hybrid е почти идентичен със стандартния хибриден Prius. Двете визуални разлики са, че plug-in хибридът има бели задни светлини вместо червени, както и два капака за зареждане на задните калници – за бензин от страната на шофьора и за електричество от страната на пътника.

По-скромен интериор

Интериорът на настоящото поколение Prius Plug-in Hybrid не е странен като при предишните модели. Въпреки това не е толкова елегантен и впечатляващ, колкото екстериора.

Повечето модели Prius Plug-in Hybrid са оборудвани със стандартна 8-инчова инфоразвлекателна система със сензорен екран. Нашият тестов автомобил разполагаше с по-големия 12,3-инчов екран, който е опция за средните нива на оборудване и стандартен за върховия XSE Premium. И двата екрана имат еднаква опростена графика, като по-големият просто разтяга същите изгледи върху по-голяма площ, без да добавя повече функционалност. Препоръчваме използването на стандартните Apple CarPlay и Android Auto, които са и безплатна алтернатива на навигационната система на Toyota, изискваща абонамент.

Една дизайнерска особеност на Prius е дигиталното приборно табло, разположено близо до предното стъкло. Погледът към него минава над волана, а не под него, както е при повечето автомобили. Изглежда малко необичайно, но така дисплеят остава по-близо до зрителното поле на водача. Както и при централния екран обаче, бихме искали да има повече възможности за персонализация и показване на повече информация едновременно. По-конкретно, очаквахме оставащият електрически пробег да бъде изобразен на по-видно място. Също така трябва да се има предвид, че интериорът е функционален и типичен за икономичен автомобил, а не с луксозната изработка, която може да се очаква от кола с цена над 40 000 долара.

Практичност и вътрешно пространство

Отвътре Prius Plug-in Hybrid създава усещане за компактен автомобил. Докато някои предишни поколения на модела бяха изключително просторни, този път Toyota се е фокусирала върху стила. На шофьорското място има достатъчно пространство с ниска, спортна позиция на седене. На задния ред могат да седнат възрастни, но ще трябва да наведат глави заради ниския покрив и няма да имат много място за краката си. За по-висока позиция на седене и повече пространство на задните седалки, Toyota предлага кросоувъра RAV4 Plug-in Hybrid, който е с нов дизайн за 2026 г. и пробег от 80 км на ток.

RAV4 е и по-добрият избор за повече товарно пространство. Prius Plug-in Hybrid не губи обем спрямо стандартния Prius, както беше при предишни поколения. Въпреки това, нито един Prius не е перфектен товарен автомобил. Хечбек каросерията го прави гъвкав – задните седалки могат да се сгънат, за да се създаде единна отворена площ, а зад тях има обем от 575 литра. Високият под на багажника и ниският покрив обаче ограничават практичността на Prius Plug-in Hybrid. Той е по-функционален от седан, но е доста малък за хечбек.

Цени и нива на оборудване

Базовата версия на Prius Plug-in Hybrid стартира от 33 775 долара, което е с 5 000 долара повече от стандартния хибриден модел. Началното ниво на оборудване SE е не само най-достъпният вариант, но и най-икономичният. То включва пълен пакет системи за асистиране на водача, сред които адаптивен круиз контрол, асистент за поддържане на лентата, следене на сляпата зона и автоматично аварийно спиране. В стандартното оборудване влизат и автоматичен климатроник, сензор за дъжд, безключово стартиране и отопляем волан, но не и отопляеми седалки.

Следващото ниво XSE струва 37 025 долара и добавя тапицерия от изкуствена кожа, предни седалки с подгряване и електрическо регулиране, по-големи 19-инчови джанти и безжично зарядно за смартфон. Това е и най-достъпната версия, която предлага опции като панорамен покрив (1000 долара), по-голям сензорен екран (610 долара) или възможност за използване на телефона като ключ (275 долара). Специалната серия Nightshade е с подобно оборудване, като за допълнителни 800 долара предлага черни декоративни елементи и ексклузивен жълт цвят.

Най-високото ниво XSE Premium е с цена от 40 470 долара. То включва всички опции на XSE, както и няколко ексклузивни добавки: електрическо отваряне на багажника, премиум аудиосистема JBL с осем високоговорителя, вентилирани предни седалки и памет за шофьорската седалка. Като допълнителни опции могат да се поръчат соларни панели на покрива (610 долара), система от камери с 360-градусов обзор и асистент за паркиране (1085 долара), както и отопление на задните седалки (350 долара).

Въпреки богатото оборудване на по-високите версии, базовият модел SE предлага най-добро съотношение между цена и ефективност. Независимо от избора обаче, Prius Plug-in Hybrid разполага с достатъчно варианти, които да отговорят на различни нужди и бюджети.

Prius Plug-in Hybrid срещу конкуренцията

В миналото Prius Plug-in Hybrid имаше няколко директни конкурента, но днес най-близкият му съперник е Kia Niro PHEV. Моделът на Kia е компактен автомобил с по-висока каросерия, наподобяваща кросоувър. Той предлага повече вътрешно пространство, но не е толкова бърз и икономичен. Пробегът му само на ток е около 53 км, а след това средният разход на гориво е 4.9 л/100 км.

Единственият друг плъгин хибрид на пазара с цена под 40 000 долара е Ford Escape PHEV. Този компактен кросоувър е по-голям от Niro и предлага повече комфорт и простор в сравнение със спортно ориентирания Prius. Неговият пробег на ток достига 60 км, но комбинираният разход след това е по-висок – около 5.9 л/100 км. На пазара има и други плъгин хибридни кросоувъри, включително Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, но всички те са значително по-скъпи.

Prius Plug-in Hybrid може да бъде сравнен и с някои изцяло електрически автомобили. На подобна цена се предлагат модели като седана Tesla Model 3, компактния Nissan Leaf или малко по-големия кросоувър Chevrolet Equinox EV. Всички те предлагат пробег между 400 и 480 км с едно зареждане и могат да използват бързи зарядни станции. При тях липсва бензинов двигател за резерва, но и необходимостта от често зареждане е по-малка.

Правилният хибрид за правилния човек

Основният конкурент на Prius Plug-in Hybrid всъщност е стандартният Prius. С 5 000 долара по-евтин, той предлага същия дизайн и мощност, комбинирани с разход на гориво под 4.7 л/100 км и опция за задвижване на всички колела. Ако плъгин хибридната версия не се зарежда редовно, стандартният хибрид дори се оказва по-икономичен.

Въпреки това, за водачи, които не са готови за изцяло електрически автомобил, но искат да намалят използването на бензин, Prius Plug-in Hybrid си заслужава. При ежедневно изминаване на разстояния под 50 км, нуждата от гориво ще бъде рядкост. При по-дълги пътувания автомобилът се държи като стандартен Prius, изразходвайки около 4.7 литра на 100 км и зареждайки се за минути на всяка бензиностанция. Независимо дали целта е намаляване на емисиите или спестяване от гориво, Prius Plug-in Hybrid е един наистина привлекателен автомобил.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации