Tatra, Галерии
По земното кълбо с Tatra
В края на 40-е двама луди чехи навъртат 65 000 км по пътищата на един различен свят

През април 1947 г. двама щури и откачени чехи тръгват от Прага с Tatra 87  и изминават над 64 000 км в Африка и Южна Америка. Прекосявайки Земята те минават през най-високите тогава пътища – тези от Буенос Айрес до Лима.

Жири Ханзелка и Мирослав Зикмунд са приятелите от университета в Прага. Двамата решават да се отдадат на едно дръзко пътуване. Техният старт обаче е провален, заради нахлуването на германската армия в Чехословакия, заради който прекарват годините на Втората световна война в планиране на пътуването, коментирайки всяка подробност.

Когато войната свърша Ханзелка и Зикмунд представят своя план пред Tatra, които остават толкова впечатлени, че предоставят на двамата любимата играчка на нацистките окупатори в Чехословакия – Tatra 87.

Ханзелка и Зикмунд прекарват три месеца в завода на Tatra в Копривнице, за да се научат да ремонтират модела 87. Те знаят, че в пустинята, планината и джунглата, единствените механици са самите те.

Kнигата, която пишат – „Přes Kordillery” разказва за премеждията им през 1949 г., когато пътуват от Буенос Айрес през аржентинските Анди. Тръгват на север от боливийската граница, минават през дълбоки и плоски долини, през слабото на кислород плато Алтиплано, след което слизат надолу по планината към Лима и тихоокеанското крайбрежие на Перу.

Забележителна е работата им как поддържат техническото състояние на своята „извънземна подводница” през териториите от Третия свят. Те бродят през ледени потоци, преминават през Yungas Road и в един момент спират на 4700 м височина, за да ремонтират предното окачване по техния път към Тиклио, Перу, което тогава е бил най-високият път в света.

Пътувайки по света Ханзелка и Зикмунд срещат спиращи дъха природни красоти и ужасяваща бедност. Това е света на босите деца в постоянен студ от Ел Алто, света на миньорите, които живеят кратко и мизерно над Потоси, света на земеделците, които се опитват да обработят тънката почва по вертикалните склонове на Перу. Това са част от същите пътища, по които няколко години по-късно Ернесто Че Гевара ще кара мотора си надолу. Те срещат същото население, което му помага да се превърне от аржентински лекар в комунистически революционер.

След като се връщат в Чехословакия двамата ентусиасти публикуват няколко илюстрирани книги за своето пътешествие. Високо над главите ни днес с тяхното име обикаля астероида 10173 Hanzelkazikmund и на всеки 1971 години прави цяла обиколка около Слънцето.

След първия си голям преход Ханзелка и Зикмунд се пускат в ново предизвикателство – пет години (1959-1964) по пътищата на Азия с два прототипа Tatra 805.
Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации