Mission E идва през 2019, това е бъдещето на компанията и тя не крие големите амбиции   Текст: Атанас Марков Фотография: Porsche [URIS id=7493] Шофьорът влиза в автомобила. Ретината му се сканира и е разпознат по име и предпочитания. Колата включва любимите му настройки на шасито, звук на мотора, музика. След това той подава гласова команда за мястото, за което е тръгнал, автомобилът му го води до там автономно, избира сам паркомястото, спира на него и батерията се зарежда индуктивно. Ако някъде има технически проблем, автомобилът сам си прави диагностика, открива мястото, записва сам час в сервиза. Не говорим за филм на Стивън Спилбърг, а бъдещето на автомобилите. Което ще се случи в следващите 10 години. Да, повече промени отколкото за последните 100 г. С тези кадри стартира видео в завода на Porsche в Цуфенхаузен в покрайнините на Щутгарт. Компанията ни покани, за да се похвали с огромното разширяване на фабриката, което трябва да приюти конвейерите за Mission E. Мястото не е избрано случайно и далеч по-лесно би било за Porsche да направи фабрика на зелено някъде в бившата ГДР. Но желанието е било бъдещето да се прави там, откъдето започва всичко. От офисите на Фердинанд Порше, до първата сграда с тухлена конструкция, която вече е паметник на културата. До 911 и спортните модели на Porsche, за да има синергия. Само 50 млн. евро струва разрушаването на съществуващите сгради, включително църква на Свидетелите на Йехова, които получават чисто нова обител на друго място. Строи се и допълнително три етажа надолу поради ограниченията във височината от общината в Щутгарт. Цялата инвестиция за електромобилност на Porsche до 2022 г. е над 6 млрд. евро. Строят се 5 нови колосални сгради, свързани с най-дългият подобен производствен конвейер – повече от 800 м. Или по специален тунел с автоматизирани линии и роботи автомобилите Mission E ще преминават от боядисването през различните точки на асемблиране и финално сглобяване. Очевидно е, че Porsche е в добро финансово състояние и има откъде да вземе парите. 2017 г. е рекордна, продадени са 246 375 коли, приходите са скочили с 5% до 23,5 млрд. евро, а оперативната печалба е 4,1 млн. евро. В момента Porsche осигурява работа на 29 777 души. Какво всъщност е Mission E? Седанът е отговорът на Porsche към Tesla. Компанията няма модел под Panamera и с интерес научавам, че много от собствениците на 911 имат и Model S… Причината е масовата истерия, че до няколко години няма да могат да влизат в центровете на големите европейски градове с конвенционални двигатели. А и да бъдат модерни. Всъщност Tesla Model S не е и лош автомобил. Знаем, че BMW е доста напреднал в разработката на i4, така че тук ще бъде първият фокус на европейците. Естествено седанът няма да е единственият вариант на модела. Новото бояджийно в Щутгарт има капацитет 20 000 коли годишно. А това е много и включва поне още един дериват. В Женева бе представена концепция на бъдещия кросоувър с име Mission E Cross Turismo, който има мощност също над 600 к.с. пробег над 500 км и време за ускорение от 0 до 100 км/ч под 3,5 сек. За пробег от 100 км се нуждаете от едва 4 мин зареждане. В момента Porsche заедно с други производители изгражда 400 бързозарядни станции из Европа с по най-малко 6 отделни колонки, които ще са готови до 2020 г. А Mission E идва през 2019 г., точно навреме за първата голяма вълна от електромобили. Веднага след посещението да фабриката имам възможност да карам две хибридни Panamera – стандартна 4 и Turbo S E-Hybrid. Вече сме представяли топ вариантът и не мога да скрия, че съм впечатлен. Не от екологията, а от динамиката. 4,0-литровият  V8 в съчетание с електрическата система има 680 к.с., 850 Нм, 0-100 км/ч за 3,4 сек, сякаш педалът на газта е бездънен. И ако батерията е пълна мога да се движа само на електричество. Което скоро ще стане задължително условия в големите европейски градове. Само 500 млн. евро струва разработването на Mission E и дериватите на модела. Членовете на екипа на Porsche подскачат когато ги питаш какво друго освен седан и кросоувър ще има, което означава, че ще има повече от два варианта. Защо не комби? Или купе? Само този проект е създал нови 1200 работни места. Mission E и Cross Turismo ползват 800-волтова архитектура, която позволява това бързо зареждане. И колите ще бъдат с максимална скорост 250 км/ч. Поради ниското разположение на батериите и центъра на тежестта ще бъде нисък. И със сигурен, че Porsche ще направят най-добрата електрическа кола за каране на писта. Но дали наистина искат да правят подобен тип коли? Дали биха направили Mission E, ако в следващите 5 години не трябва да редуцират с 30% нивата на вредни емисии? Вероятно да. Защото както вече казах част от клиентите на Porsche 911 явно имат нужда и от Tesla. За мен лично няма и секунда в моя живот, в който пред избор между електрическа кола и GTS RS да избера първото. Но светът се променя и със сигурни стъпки идва нещо, което лично аз не харесвам. Ще ми се наложи обаче да го приема. За 2017 са доставени 32 204 бройки 911 и 27 942 Panamera, от тях 60% хибридни. Това съотношение ще продължи да нараства. Хубавата новина за мен и хардкор феновете е, че поне в следващите 10 години основният бизнес на Porsche ще стъпва на 3 колони – двигатели с вътрешно горене, плъг-ин хибриди и чисто електрически коли. Какво ще стане след това ли? Спокойно мога да кажа, че електрическите коли ще изместят всичко. Но някак си не искам. И ще стъпя на историята. Преди 10 години никой не вярваше на хибридите, единствено Toyota. Нито на електрическите, единствено Renault. Останалите залагаха на водорода и горивните клетки като решение за бъдещето. Преди 20 г. пък най-големият проблем на света бе озоновите дупки и СО2… Сега на преден план излязоха азотните окиси и демонизираните дизели… Какво ще стане след 20 г. наистина не мога да прогнозирам. Но със сигурност няма да е това, което е в момента.
Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации