Електрическите автомобили изминаха дълъг път през последното десетилетие, а сега нов пробив в конструкцията на двигателите може да ги тласне още по-напред. Последната иновация при аксиално-поточните двигатели осигурява впечатляващите 750 к.с. в миниатюрен агрегат с тегло от едва 13 кг. Това не е просто демонстрация на инженерни възможности, а може би бъдещето на електрическото задвижване.
Компактният двигател с формата на поничка може да е малък по размер, но оказва огромно влияние в надпреварата за по-чист и по-ефективен транспорт.
Конструкция
Повечето съвременни електрически автомобили все още разчитат на радиално-поточни двигатели, при които магнитните полета се въртят навън от центъра. Това е ефективна и добре позната конструкция, но заема място и ограничава колко компактно може да бъде задвижването на един електромобил.
Тук се появява аксиално-поточният двигател, който променя правилата на играта. Вместо да се върти навън, магнитният поток тече успоредно на оста на двигателя. Резултатът е по-тънък, по-лек и по-мощен двигател, който се вписва по-добре в тесни пространства. Може да си го представим като кутия от пица, обърната настрани – все още е кутия, но вече може да се побере на места, където преди е било невъзможно.
Тази конструкция е особено полезна при приложения, където теглото, пространството и топлинната ефективност са от значение, какъвто е случаят при спортните автомобили с висока производителност. Това обаче започва да се променя.
Компанията YASA
Една от компаниите, водещи в разработката на аксиално-поточни двигатели, е YASA – британски производител, който не е новак в света на високите технологии. Макар технологията на YASA да е задвижвала хибридни хиперавтомобили на Ferrari и Lamborghini, сега компанията се стреми към навлизане в масовите електрически автомобили. Със своя нов прототип, който разполага със 750 к.с. и тежи само 13 килограма, те може би са създали електрическия двигател с най-висока плътност на мощността в своя клас.
Според Тим Улмър, технологичен директор на YASA, това постижение може да се окаже неофициален рекорд по отношение на плътността на мощността, достигайки удивителните 42 кВт/кг.
Още по-вълнуващото е, че двигателите на YASA няма да останат само на пазара на екзотични суперавтомобили. След като беше придобита от Mercedes-Benz през 2021 г., технологията на YASA започна да намира място в бъдещите планове на германския производител, включително в концептуалния Mercedes-AMG GT XX, който разполага с обща мощност над 1380 к.с.
Предимства
Тази иновация е важна, защото по-малките и по-леки двигатели с висок въртящ момент и мощност означават по-ефективни автомобили. В сравнение с традиционните радиално-поточни двигатели, аксиално-поточните предлагат по-висока плътност на мощността, по-ниско тегло, по-голяма компактност и по-висок въртящ момент. Освен това те се нуждаят от по-малко охлаждане, което допълнително подобрява ефективността. Това отваря врати за нова гъвкавост в дизайна и улеснява производителите да експериментират с оформлението на автомобилите и да подобрят цялостната им производителност.
Развитие в сектора
Колкото и впечатляващи да са аксиално-поточните двигатели, те са само една част от по-големия пъзел на електрическите превозни средства. Автомобилните производители по света продължават да усъвършенстват електрическите задвижвания, батерийните системи и мрежите за зареждане, за да подобрят производителността и надеждността. Преходът към електрическо задвижване е повече от тенденция – това е промяна в начина, по който мислим за транспорта.
BMW, например, продължава да разширява своята гама от електрически скутери и леки автомобили. Макар наскоро да заявиха, че скоро няма да навлизат в сферата на електрическите мотоциклети, те не забавят темпото. Сътрудничеството им с Toyota за разработване на превозни средства с водородно задвижване е сигнал за по-широка стратегия, която включва множество пътища за чиста енергия, а не само решения, базирани на батерии.
Бъдещето на технологията
Прототипът на YASA със 750 к.с. показва какво е възможно, когато иновациите срещнат инженерната прецизност. Тези изключително компактни двигатели не са създадени само за висока скорост – те целят да осигурят повече ефективност в по-малки и по-интелигентни превозни средства. Ако аксиално-поточните двигатели продължат да навлизат в масовите електромобили, може да станем свидетели на повратна точка в начина, по който се проектират и произвеждат електрическите автомобили.
С участието на големи играчи като Mercedes-Benz и усилията на други като Toyota и BMW в разработването на алтернативни технологии, светът на електрическите автомобили се развива с изключително бързи темпове. И макар не всеки шофьор да се нуждае от 750 к.с., ползите от по-високата енергийна ефективност, спестяването на пространство и устойчивостта са предимства, които всеки купувач на автомобил може да оцени.
Колкото и впечатляващи да са аксиално-поточните двигатели, те са само част от по-големия пъзел на електрическия транспорт. Производителите на автомобили по целия свят продължават да усъвършенстват електрическите задвижвания, батерийните системи и мрежите за зареждане, за да подобрят производителността и надеждността. Преминаването към електрически автомобили е повече от тенденция – това е фундаментална промяна в начина, по който възприемаме транспорта.
BMW, например, продължава да разширява своята гама от електрически скутери и леки автомобили. Въпреки че наскоро от компанията заявиха, че скоро няма да навлизат в света на електрическите мотоциклети, те не забавят темпото. Сътрудничеството им с Toyota за разработване на автомобили с водородно задвижване е сигнал за по-широка стратегия, която включва множество пътища към чиста енергия, а не само решения с батерии.
Набираща се инерция
Прототипът на YASA с мощност 737 к.с. показва какво е възможно, когато иновациите срещнат инженерната прецизност. Тези ултракомпактни двигатели не са създадени само за висока скорост – те позволяват интегрирането на повече ефективност в по-малки и интелигентни превозни средства. Ако аксиално-поточните двигатели продължат да навлизат в масовите електрически автомобили, може да станем свидетели на повратна точка в начина, по който се проектират и произвеждат.
С ключови играчи като Mercedes-Benz, които вече използват технологията, и други като Toyota и BMW, които разработват алтернативни решения, светът на електрическите автомобили се развива със светкавична скорост. И макар не всеки шофьор да се нуждае от 737 к.с. под капака, ползите от по-високата енергийна ефективност, спестяването на пространство и устойчивостта са предимства, които всеки купувач на автомобил може да оцени.
Последвайте ни в Google News