Toyota FT-Me: Концепция за споделена мобилност със сериозен потенциал

Когато Toyota представи своя концептуален модел FT-Me, някои медии го определиха като „автомобил за тийнейджъри“. По-внимателният поглед към дизайна, партньорите в разработката и предвидената употреба обаче разкрива нещо много по-амбициозно: пилотна платформа за мобилност, изградена около идеите за споделена употреба, достъпност и устойчивост, а не просто нискоскоростен автомобил за начинаещи шофьори.

Концепция, създадена за споделена употреба

Името FT-Me е съкращение от Future Toyota Micro EV. Това е лек, двуместен електрически автомобил, който се предвижда да попадне в категория L6e за квадрицикли, с максимална скорост от около 45 км/ч. Данните сочат, че ще разполага с батерия със скромен капацитет и пробег (около 60–80 км), олекотено купе и соларен покрив за удължаване на дневния пробег.

Основен индикатор за ролята на модела е моделът на финансиране. Toyota Manufacturing UK оглавява консорциум, който е осигурил безвъзмездно финансиране в размер на 15 милиона британски лири от правителството на Великобритания. Средствата са предоставени чрез програмата DRIVE35 и Центъра за усъвършенствани задвижвания (APC) за провеждане на проучване за осъществимост. Очаква се Toyota да добави същата сума, с което общата стойност на проекта ще достигне около 30,3 милиона лири.

Проучването ще се проведе в завода на Toyota в Бърнастън, а резултатите ще бъдат тествани в университета в Дарби. Консорциумът включва партньори като Savcor (за дизайна на соларния покрив), ELM Mobility и академични експерти, които ще анализират потребителското изживяване, устойчивите материали и уеднаквяването на компонентите с други леки превозни средства за транспорт в рамките на града.

Достъпност, автономност и управление

Една от най-отличителните характеристики е системата „Neo Steer“ – интерфейс за управление само с ръце, който премахва педалите и обединява волана, ускорението и спирането в един модул. Първоначално замислен да подобри достъпността за хора с увреждания, този дизайн също така опростява експлоатацията на споделени автопаркове и е в съответствие с технологията „steer-by-wire“, която в бъдеще може да позволи функции за подпомагане на водача или ограничена автономност в контролирана градска среда.

Toyota не е потвърдила пълна автономност за FT-Me, но ниската му скорост, ограниченият пробег и планираната употреба в споделени или градски мрежи го правят подходящ кандидат за асистенти за водача от ниво 2-3 (автоматизирано паркиране, предупреждение за сблъсък, поддържане на лентата), а не за пълно самоуправление при пазарния му дебют.

Поуки от пазара на споделена мобилност във Великобритания

Споделената мобилност (автомобили под наем за кратко време, общностни автопаркове) вече е добре установена във Великобритания чрез оператори като Enterprise Car Club, Zipcar, Co-Wheels и по-малки регионални доставчици. Обикновено потребителите плащат годишни членски такси плюс почасови или дневни тарифи, като застраховката, поддръжката, а понякога и зареждането или горивото са включени. Почасовите такси за малки споделени електромобили често варират от 5 до 10 британски лири, а таксите за пробег са около 0,12–0,19 лири на километър.

Тези услуги предлагат спестявания в сравнение с притежаването на личен автомобил. Проучвания показват, че домакинствата могат да спестят между 1500 и 2000 лири годишно, като използват споделени автомобили вместо да притежават малък личен автомобил. Споделените електрически автопаркове обаче са изправени пред по-високи разходи за инфраструктура, енергия, застраховки и регулаторни такси. Някои анализи сочат, че допълнителните разходи за експлоатация на споделен електромобил могат да достигнат 6000 лири годишно в сравнение със съпоставим бензинов автомобил.

Хипотетичен модел на разходите за експлоатация

Според един хипотетичен модел, такъв автомобил би могъл да бъде икономически изгоден. При прогнозна цена от около 12 000 британски лири за бройка и батерия с капацитет около 8 kWh, разходите за електроенергия биха били минимални. Ако автомобилът се използва активно, например по 6 часа на ден, при часова ставка от 5,50 лири, той би могъл да генерира годишни приходи от около 12 000 лири. Това означава, че инвестицията би се изплатила за приблизително една година, без да се включват административни разходи и амортизация.

Споделена мобилност, декарбонизация и градски транспорт

Превозни средства като FT-Me имат потенциала да намалят градските емисии, задръстванията и нуждата от паркоместа. Споделените автопаркове намаляват общия брой на необходимите автомобили, докато нискоскоростните електромобили за кратки разстояния, частично захранвани от слънчева енергия, намаляват както емисиите от ауспуха, така и тези, свързани с производството на енергия.

За придвижване на кратки разстояния или за достъп до общностен автомобил, тези микроелектромобили могат да предоставят чиста, достъпна и удобна алтернатива. С обществена подкрепа, добре проектирани пилотни проекти за споделена мобилност и благоприятни регулации (специални зони, ниски ограничения на скоростта, стимули за паркиране и зареждане), FT-Me може да се превърне от концепция в неизменна част от транспортните мрежи на Великобритания.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации