Kia EV5: Първи впечатления зад волана

Kia EV5 е интригуваща алтернатива на утвърдени модели в класа като Skoda Enyaq и Tesla Model Y, но не успява да вдигне летвата достатъчно високо.

Сам по себе си новият Kia EV5 е добър автомобил, но се затруднява да изпъкне в един все по-пренаселен клас. Клиентите, които преминават от хибридния Sportage, ще се насладят на познатото усещане, но остава впечатлението, че лидер в електрическите автомобили като Kia можеше да предложи нещо по-уникално. Истинският тест ще дойде скоро, когато моделът стъпи на европейските пътища редом до основните си конкуренти.

Какво представлява Kia EV5?

Сегментът на средноразмерните електрически SUV автомобили се превърна в една от най-наситените зони на пазара за нови коли. Почти всеки масов производител вече има свой представител, като много от тях отчитат силен интерес от собственици на бензинови, дизелови или хибридни алтернативи.

Въпреки това, Kia – марка, смятана за лидер в преминаването към електрически автомобили – се забави повече от останалите, преди да заяви своята позиция. Едва сега компанията представя дългоочаквания EV5. Той се изправя срещу модели като Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 и Tesla Model Y, но остава въпросът дали не идва твърде късно.

За да добием представа какво могат да очакват клиентите, пътувахме до Корея, за да тестваме върхова версия с предно задвижване. През 2026 г. към този модел с един двигател ще се присъедини и вариант със задвижване на четирите колела, както и флагманска GT версия с 306 к.с.

Цени и пазарен дебют

Във Великобритания Kia EV5 стартира от 39 295 паунда, което позволява на базовите модели да избегнат допълнителния данък за автомобили на стойност над 40 000 паунда. Въпреки това, тези, които искат повече оборудване или опционална термопомпа за пестене на енергия, ще трябва да платят по-висока цена.

Макар цените да са обявени, първите доставки за Европа се очакват в самия край на 2025 г., а клиентите ще получат автомобилите си в началото на следващата година.

Представяне и усещане зад волана

На пътя, дебютът на Kia в класа на средноразмерните електрически SUV-та е сигурен, предвидим и почти лишен от забележителни черти. Това може да звучи като критика, прикрита зад слаба похвала, но подобни характеристики никога не са спирали Sportage да оглавява класациите по продажби и едва ли ще навредят на EV5.

Управлението е леко, но прецизно, като предава достатъчно мощност към предните колела, които никога не се усещат претоварени. Мощността може да бъде ограничена, за да се увеличи пробегът, като се избере някой от по-икономичните режими на шофиране, без това да прави колата мудна.

При преминаване в режим Sport, базовата версия на EV5 ускорява от 0 до 100 км/ч за 8.5 секунди, като процесът е съпроводен от фин футуристичен звук. Това няма да превърне семейния SUV в „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), който да съперничи на Hyundai Ioniq 5 N, но добавя известна доза ангажираност и не е толкова натрапчиво, че да се налага да го изключвате.

Автомобилът се справя с накланянето в завой точно както се очаква и се оказа тих и комфортен на почти всички пътни настилки, които срещнахме в Корея. Отново, познатото усещане е това, което изпъква – без неприятни изненади, но и без ярък характер.

Специално внимание заслужава експертно настроената система за регенеративно спиране на Kia, която е сред най-добрите в индустрията. Тя предлага широк спектър от настройки – от пълно движение по инерция до силно спиране с един педал, както и интуитивен адаптивен режим. Всички те могат да се сменят в движение чрез пера на волана. Подобно на спирането с двигател, това позволява по-ефективно намаляване на скоростта, докато същевременно връща ценна енергия обратно в батерията.

Технически характеристики и динамика

Единственият модел, който ще се предлага при пазарния дебют, ще бъде версията с голям пробег и един електромотор, монтиран на предната ос. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8.5 секунди, а максималната скорост е 164 км/ч.

Лекото управление на EV5 и големите прозорци го правят един от по-лесните за маневриране средноразмерни SUV автомобили в града. Множеството сензори и камери също помагат за избягване на неприятности.

Най-големият комплимент за EV5 е, че се усеща познат. Преходът от бензинов или хибриден Kia Sportage към този електрически модел би трябвало да е лесен, включително и по отношение на усещането зад волана. Управляемостта е спретната и предвидима, сцеплението е достатъчно, а комфортното окачване не позволява неочаквани отклонения от траекторията в завой.

Освен с приятното си поведение в града, EV5 се представя отлично и на магистрала, където предлага висок комфорт при дълги пътувания.

Kia EV5 е комфортен и особено рафиниран автомобил, а високата му ефективност означава, че спиранията за зареждане не са твърде чести. Управлението му обаче е предвидимо и лишено от вълнение, което е едновременно най-привлекателната му черта и причината да не се откроява в натоварения сегмент на средноразмерните SUV автомобили.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Моделът EV5 не използва 800-волтовата електрическа архитектура на EV6, което се отразява на времето за зареждане. Силните страни на модела включват добра ефективност, солиден пробег в реални условия и наличието на технологията Vehicle-to-load (V2L) за захранване на външни устройства. Като недостатъци се отчитат липсата на ултрабързото зареждане, познато от EV6, и фактът, че на някои пазари ще се предлага само една версия на батерията.

По отношение на техническите характеристики, EV5 се изравнява с много от конкурентите си, без да предлага нещо революционно. Той е базиран на платформата E-GMP на Kia, но споделя повече с по-малкия EV3, отколкото с високотехнологичните EV6 или EV9. Това означава, че използва по-достъпната 400-волтова архитектура, лишавайки се от върховите скорости на зареждане над 200 кВт, предлагани от по-големите електрически модели на Kia.

Въпреки това EV5 достига мощност на зареждане от 150 кВт на съвместима станция, като батерията се пълни от 10 до 80 процента за около 30 минути, което е сравнимо с основните му конкуренти. Предлага се само една батерия с капацитет 81,4 кВтч, която обещава пробег до 530 км. По-големите джанти на тестовия автомобил от ниво на оборудване GT-Line S вероятно ще намалят леко тази стойност.

Застрахователните групи за Kia EV5 все още не са обявени. Очаква се те да станат ясни по-близо до пазарния дебют на автомобила в края на 2025 г. или началото на 2026 г. По отношение на данъците, само най-достъпната версия „Air“ е с цена под 40 000 британски лири, но дори тя е добре оборудвана. Избягването на по-високите нива на оборудване GT-Line или GT-Line S би спестило 425 лири годишно от пътен данък във Великобритания.

Все още няма официални данни за това каква част от стойността си ще запази Kia EV5 през първите три години или 58 000 км. Като общо правило обаче, моделите на Kia леко изостават от европейските си конкуренти, така че може да се очаква EV5 да загуби около 50 процента от първоначалната си цена през този период.

Интериор, дизайн и технологии

Интериорът на Kia EV5 създава усещане за добре обмислен продукт, но липсват отличителни дизайнерски акценти или естетически усет. Въпреки това, базовият модел е добре оборудван, инфоразвлекателната система е интуитивна, а цялостното усещане е за здравина и качество.

Стандартно всяка версия, включително базовата „Air“, разполага с поне 18-инчови джанти, автоматични LED светлини и затъмнени стъкла. В купето има отопляеми седалки, автоматичен климатик и инфоразвлекателна система с три екрана – два 12,3-инчови дисплея за приборното табло и централния екран, плюс още един пет-инчов панел за управление на климатика. Налични са безжични Apple CarPlay и Android Auto, а физическите бутони на конзолата позволяват лесно регулиране на температурата и скоростта на вентилатора.

Ниво на оборудване GT-Line (с начална цена от 42 595 лири) добавя различен дизайн на 19-инчовите джанти, специфични екстериорни елементи, електрическа задна врата, тапицерия от изкуствена кожа, отопляеми задни седалки и V2L функционалност. Тази версия предлага най-добрия баланс между цена и стандартно оборудване.

Най-високото ниво, GT-Line S, е значително по-скъпо с начална цена от 47 095 лири. То включва премиум екстри като отваряем панорамен покрив, вентилирани предни седалки с функция за масаж, аудиосистема Harman Kardon, head-up дисплей и 360-градусови камери. Въпреки това повечето купувачи вероятно ще бъдат най-доволни от една от двете по-достъпни версии.

Интериорът се усеща като създаден да издържи дълго, макар и да не поставя нови стандарти за възприемано качество в класа. Седалките са удобни, а повърхностите, с които се взаимодейства, са приятни на допир и изглеждат издръжливи. В задната част няма компромиси, като качеството на материалите е наравно с останалата част от кабината.

Основният екран на инфоразвлекателната система е лесен за навигация и предлага цялата очаквана функционалност. Напълно дигиталното приборно табло е друг плюс, с ясни и лесни за четене шрифтове. Единственият недостатък е малкият дисплей за климатика, който понякога се скрива от волана, но веднъж настроен, рядко се налага повторна намеса.

Багажник и практичност

Кубичната форма на EV5 го превръща в практична алтернатива на утвърдени модели в сегмента като Volkswagen ID.4 или Tesla Model Y. Благодарение на интелигентен сгъваем механизъм, задната седалка се сгъва до напълно равна повърхност, разкривайки голямо и непрекъснато товарно пространство. Това позволява багажникът с обем 566 литра да се разшири до 1650 литра. Освен това EV5 разполага и с преден багажник от 44 литра, идеален за съхранение на кабели за зареждане.

По отношение на размерите, Kia EV5 е малко по-къс от Skoda Enyaq, но по-дълъг от Volkswagen ID.4. Tesla Model Y го превъзхожда във всяко отношение освен по височина. Специализираната електрическа платформа на Kia осигурява изобилие от пространство в интериора, както за пътниците отпред, така и за тези на задните седалки.

Вътрешно пространство и багажник

Между предните седалки има огромно пространство за съхранение на вещи. Отзад подът е напълно равен, което осигурява достатъчно място за краката дори на пътника в средата.

Багажникът на Kia с обем 566 литра отстъпва на този на Skoda Enyaq само на хартия. В действителност формата и размерът му са отлични, а почти вертикалната задна част позволява безпроблемното товарене на по-обемни предмети. Задните седалки се сгъват интелигентно до напълно равна повърхност, разкривайки товарно пространство от 1650 литра.

По време на тестовете беше постигната ефективност от 6,1 км/кВтч, което се равнява на реален пробег от около 480 км с едно зареждане.

Възможности за теглене

Дори във версията си с един двигател, EV5 може да тегли ремарке с тегло до 1200 кг. Очаква се моделите със задвижване на всички колела (AWD) и AWD GT, които трябва да се появят през 2026 г., да предложат още по-висок капацитет.

Надеждност и безопасност

EV5 е изцяло нов автомобил, което затруднява оценката на неговата надеждност в дългосрочен план. Очаква се обаче нивото на безопасност да бъде високо, благодарение на изпитаната платформа и множеството стандартни системи за сигурност.

Тъй като моделът е съвсем нов, той все още не е преминал тестовете на независимата организация Euro NCAP. Вероятно това ще се случи скоро, може би дори преди края на годината. Като цяло Kia има добра репутация сред собствениците, въпреки че марката се класира на 18-о място (от общо 31 производители) в проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power за 2025 г.

Силно предимство, както при всеки модел на Kia, е стандартната седемгодишна гаранция, която покрива пробег до 160 000 км – значително повече от това, което предлагат много от европейските конкуренти.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации