Toyota обясни странното решение за зареждане при новия RAV4 Plug-in Hybrid

Новият Toyota RAV4 модел 2026 г. е първият автомобил, оборудван с най-новата инфоразвлекателна система Toyota Audio Multimedia. Тя добавя забележителни функции като 5G свързаност, подобрен гласов асистент и дори вграден видеорегистратор. Тази идея е позната от моделите на Tesla, но може да не е единствената, която Toyota заема от американския производител на електрически автомобили.

За модел 2026 г. Toyota ще предлага четири версии на RAV4 Plug-in Hybrid: SE, XSE, Woodland и GR Sport. Моделите SE и GR Sport ще включват само стандартен порт за зареждане J1772, което означава, че могат да се зареждат на Level 2 станции, обикновено през нощта у дома. Версиите XSE и Woodland обаче ще се зареждат по-бързо на L2 станция и ще разполагат с CCS конектор. Това им позволява бързо DC зареждане с мощност до 50 кВт. Възниква въпросът защо само половината от нивата на оборудване на RAV4 PHEV имат тази функция.

Разлики в нивата на оборудване при PHEV

Макар Toyota все още да не е обявила цените за RAV4 модел 2026 г., разговор с главния инженер на модела, Йошинори Футонагане, дава представа за логиката зад оборудването. Според него добавянето на бързо DC зареждане значително оскъпява автомобила, затова от компанията не са сметнали за необходимо всяко ниво на оборудване да разполага с тази функция, особено SE и GR Sport. Футонагане обясни, че за клиентите, които изминават по-дълги разстояния, е предоставена допълнителна опция, за да могат да поддържат максимална мощност за по-дълги периоди. Той добави, че при GR Sport приоритет е било динамичното представяне.

Версията GR Sport получава някои ексклузивни детайли, които не се срещат при другите нива на оборудване на RAV4. Те включват заден спойлер, по-леки джанти, гуми с по-добро сцепление, с 15 мм по-ниско окачване, спортни амортисьори, по-тежки настройки на сервоуправлението и увеличена здравина на каросерията. Въпреки че това ниво на оборудване е доста сходно с SE по отношение на функциите, очаква се то да бъде по-скъпо дори от XSE или Woodland, тъй като акцентът е върху динамиката, а не върху лукса или бързото зареждане.

Обяснение на ситуацията със зареждането

Ситуацията със зареждането при RAV4 PHEV има и още една особеност. При версиите SE и GR Sport с конектор J1772 портът за зареждане се намира от страната на пътника. При XSE и Woodland с CCS конектор обаче, той е разположен от страната на шофьора. Интересното е, че на приборното табло липсва светлинен индикатор, който да напомня на водача от коя страна се намира портът.

Един от представителите на Toyota обясни глобалната стратегия на компанията относно разположението на портовете за зареждане. Той заяви, че това е глобален автомобил и за Toyota стандартът е AC зареждането да бъде отдясно, а DC – отляво. Като пример посочи Япония, където автомобилите се предлагат и с двата порта. Подобна конфигурация има и новият Nissan Leaf за 2026 г., който разполага с конектор J1772 отляво за AC зареждане и NACS порт отдясно само за DC зареждане.

Той добави, че всички компоненти за DC зареждане са монтирани от лявата страна на двигателния отсек, затова е логично портът да бъде в близост. В САЩ обаче се използва стандартът CCS за DC зареждане, което позволява и AC портът да бъде разположен отляво. Японската версия на RAV4 PHEV използва конектор CHAdeMO, но представителят на компанията намекна, че тази сложна конфигурация може да не се запази за дълго.

На въпрос дали RAV4 и другите PHEV модели ще преминат към северноамериканския стандарт за зареждане (NACS), той отговори, че компанията разглежда всички възможности. Toyota вече обяви преминаването към NACS за своите бъдещи електрически модели като bZ, bZ Woodland и C-HR, така че би било логично да направи същото и за plug-in хибридите.

Загубата на ключова функция

Начинът, по който RAV4 PHEV се зарежда, е от изключително значение, тъй като стандартните зарядни станции вече са единственият метод за възстановяване на енергията в батерията с капацитет 22,7 кВтч. За разлика от досегашния RAV4 Prime, новият RAV4 PHEV не разполага с режим „Charge Mode“, който използваше двигателя, за да зарежда батерията в движение. Този режим позволяваше и поддържане на текущия заряд за по-късна употреба.

Представителят на Toyota обясни, че начинът, по който петото поколение RAV4 е използвало бензин за генериране на електричество, не е бил много ефективен. Тъй като преминаването към електрическо задвижване е основна тема за шестото поколение на модела, компанията е сметнала този метод за недостатъчно ефикасен. Собствениците все още могат да превключват между режимите Hybrid, Automatic и EV, за да управляват енергията си оптимално. Важно е да се отбележи обаче, че при дълго пътуване батерията вероятно ще се изтощи и без опцията за бързо DC зареждане, налична при по-високите нива на оборудване, няма бърз начин за презареждането ѝ.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации