Nissan изцяло преработи своя пионерен електрически модел Leaf за моделната 2026 г. Новият електрически кросоувър е впечатляващ – изглежда далеч по-добре от предходното поколение, предлага значително подобрен интериор и по-голям максимален пробег от всякога. Оказва се обаче, че този семеен автомобил е повлиян, поне в някои аспекти, от спортния Nissan Z.
Крисчън Спенсър, старши мениджър по пазарна стратегия в Nissan, отбеляза в интервю, че една от областите със сериозно припокриване е била в настройките на управлението. Като ветеран инженер в японската компания с 22-годишен опит, той е работил по разнообразни проекти – от Z и Leaf до Altima, Maxima и дори Rogue.
Но дали този електрически автомобил наистина се управлява като последния Z? Накратко – не съвсем, но спортното ДНК се усеща зад волана. Спенсър обясни, че управлението е област с много нюанси, поради което не може просто да се копират настройките от един автомобил в друг. Той добави, че ако настройките на кормилната уредба от NISMO Z се прехвърлят директно в Leaf, усещането няма да е същото, защото гумите, оста на накланяне и коефициентите на усилване са напълно различни.
Възможност за по-мощна версия
Спенсър поясни, че въпреки това е възможно да се вземе философията зад усещането при ниска скорост, прогресивното втвърдяване на волана и реакцията около централната позиция и тези характеристики да се приложат в Leaf. Въпреки че Leaf е много по-висок, използва различни гуми и е значително по-тежък от Z, основните атрибути на спортното управление могат да бъдат запазени, като просто се адаптират за различния тип автомобил.
Първоначално новият Leaf ще се предлага само с предно предаване. Макар на хартия това задвижване да не звучи вълнуващо, то е напълно адекватно за огромното мнозинство от клиенти. Тази конфигурация осигурява по-добро сцепление през зимата (в сравнение със задно предаване) и разполага с محترمة мощност от 217 к.с. и 354 Нм въртящ момент. Тези стойности позволяват на автомобила да ускорява пъргаво от място и да тегли с изненадваща енергия. Но какво да кажем за клиентите, които искат повече?
Спенсър обясни, че Leaf е базиран на платформата на Ariya и споделя задното му окачване. По-големият електрически модел на Nissan СЕ предлага със задвижване на четирите колела, което осигурява значително по-добра динамика с максимална мощност от 394 к.с. и 599 Нм въртящ момент. На теория за инженерите не би било особено трудно да добавят втори електромотор към Leaf, което значително би повишило мощността без драстично оскъпяване.
Макар и малко вероятно, не е невъзможно Nissan да представи и истински спортен NISMO модел, подобен на този при Z. Спенсър не потвърди, нито отрече тази възможност. Той обаче спомена, че в Япония вече има електрически NISMO автомобили и заяви, че компанията винаги обмисля подобни варианти, ако на пазара има значително клиентско търсене. Така че, ако някой иска по-мощен Leaf, трябва да го заяви пред Nissan.
Атрактивен дизайн със скрити детайли
Предишните версии на този електрически автомобил не бяха непривлекателни, но дизайнът им не предизвикваше особено вълнение. Модел 2026 г. изглежда отлично от почти всеки ъгъл, а дизайнът на кросоувъра крие няколко малки детайла, някои от които водят началото си от Z.
Една от най-очевидните препратки в дизайна на Leaf към легендарното спортно купе на марката е декоративният елемент по линията на покрива, наподобяващ меч. Този детайл, вдъхновен от меча катана, е и важен стилистичен елемент при най-новия Z, като добавя ярък акцент в профила на автомобила. Освен това Leaf се отличава с уникален стилистичен елемент, наречен „2-3“, който се състои от малки правоъгълници със заоблени ъгли. Вдъхновени от задните светлини на класическия 300ZX, тези форми могат да бъдат открити навсякъде в модела Leaf 2026 г. – от стоповете до джантите, фаровете, капачката на порта за зареждане и вентилационните отвори на таблото.
Любопитното е, че тази специална иконография е и скрита препратка към самата марка Nissan. На японски език цифрите две и три се произнасят съответно „ни“ и „сан“, което означава, че дизайнерите умело са „изписали“ името на производителя в детайлите на автомобила.
В търсене на същността на Nissan
Тъй като Z и Leaf се произвеждат от една и съща компания, инженерите са се постарали да осигурят обща нишка между двата автомобила, която да надхвърля емблемите. За да постигнат тази фундаментална „същност на Nissan“, всичко се свежда до комбинация от бърза реакция, предвидимост и комфорт, обясни Спенсър. Возията, управляемостта и динамиката на задвижването трябва да работят в хармония, като автомобилите на Nissan трябва да ускоряват и да се държат на пътя по начин, който е подходящ за съответния клас.
Комфортът е от решаващо значение, като според Спенсър това е един от основните стремежи на компанията. Той уточни, че не става дума за комфорт в буквалния смисъл на думата, като мек диван, а за комфорта, който идва от увереността зад волана. Това обхваща всичко – от поведението на NISMO Z на предела на възможностите до начина, по който кросоувър като Kicks се държи в натоварен градски трафик. Автомобилите на Nissan трябва да са предвидими и да отговарят на очакванията на своите водачи.
Спенсър поясни, че това са някои от основните характеристики, към които се стремят инженерите, като впоследствие те се настройват фино в зависимост от целите на конкретния модел и изискванията на клиента.
Усъвършенстване с всяко следващо поколение
Всяко ново поколение автомобили трябва да бъде по-добро от предишното – това е пътят напред. Следенето на конкуренцията е важно за създаването на възможно най-добрите продукти, но Спенсър отбеляза, че това не е единственият подход. Той посочи, че в Nissan са се отдалечили донякъде от практиката за сравнителен анализ с конкурентни модели. „Бяхме много по-фокусирани върху това да надминем собствения си отиващ модел, вместо да се водим от тенденциите при конкуренцията“, каза той. Тази стратегия е проработила изключително добре при новия Leaf, който е наистина отличен електромобил, особено за цената си.
„Така че сравнителният анализ е нож с две остриета“, предупреди Спенсър. Причината е, че макар да можеш да следиш тенденциите и посоката на индустрията, това няма да е от полза, ако клиентите ти очакват нещо различно. „Да вземем за пример замяната на физическите бутони със сензорни контроли“, добави той. „Това безспорно е тенденция, но също така е нещо, което виждаме, че клиентите не приемат особено добре. Затова трябва да се внимава много с прекаленото съпоставяне с конкуренцията.“ Повече невинаги означава по-добре.
Настройката на педала за ускорение е съвсем различна
Любопитно е да се отбележи, че една от сферите, в които Nissan Z и Leaf се различават коренно (освен очевидните като дизайн, задвижване и ефективност), е начинът, по който е настроен педалът на газта. Според Спенсър, при електромобилите целта е да се постигне силна първоначална реакция при потегляне и постоянна тяга с увеличаване на скоростта. В основата си това е едно много линейно усещане, лишено от резки тласъци. Неговите колеги сравняват това преживяване с пътуване на борда на „Шинкансен“ – прочутия и изключително плавно движещ се японски влак-стрела.
Различна философия при двигателите с вътрешно горене
„При автомобил с двигател с вътрешно горене, особено такъв с турбокомпресор, ситуацията е напълно противоположна“, добави Спенсър. По негови думи, тук всъщност се търси усещане за известна нелинейност. „Целта е да се усети как мощността нараства на вълни, създавайки чувство за устрем“, обясни той. Един двигател, чиято мощност се разгръща с устрем към червената зона на оборотомера, може да се усети много по-ангажиращо и да насърчи водача да превключи на следваща предавка и да започне процеса отначало.
Последвайте ни в Google News