Jeep представи Grand Cherokee модел 2026 г., който въвежда изцяло нов 2,0-литров четирицилиндров турбо двигател. Той е по-мощен и икономичен от досегашния 3,6-литров V6 Pentastar и се очаква постепенно да намери място и в други модели на концерна.
Официално наречен Hurricane 4 Turbo, двигателят развива 324 к.с. и 450 Нм въртящ момент. Това е значително подобрение спрямо атмосферния V6, който предлагаше 293 к.с. и 352 Нм. Новият агрегат превъзхожда и 2,0-литровия турбо двигател в модела Wrangler, който разполага с 270 к.с. и 400 Нм.
Впечатляващите характеристики позволяват на двигателя да задвижва уверено автомобили с различни размери – от компактни до пълноразмерни. От компанията отбелязват също, че задвижването е гъвкаво и може да се използва в конвенционални, хибридни и plug-in хибридни конфигурации. Всичко това е важна стъпка и се очаква двигателят да бъде внедрен в широка гама продукти на Stellantis в световен мащаб.
Технически характеристики на Hurricane 4 Turbo
Експертът по задвижващи системи на Stellantis, Мики Блай, го описва като изцяло нова разработка, която използва технология на горене с турбулентно струйно запалване (TJI). От компанията обясниха, че Hurricane 4 Turbo използва запалителна свещ за възпламеняване на малко количество гориво в специална предкамера над всеки цилиндър. Горящото гориво се разширява и се впръсква в горивната камера, предизвиквайки по-бързо и по-пълно изгаряне на гориво-въздушната смес, което води до по-добра производителност и по-висока горивна ефективност.
Двигателят работи по цикъла на Милър и разполага с турбокомпресор с променлива геометрия, както и със степен на сгъстяване 12:1. Всеки цилиндър има по две запалителни свещи – една за TJI камерата и една за основната горивна камера.
Прецизност с двойно впръскване
Като допълнение към сложната си конструкция, двигателят комбинира системи за директно и порт-впръскване. Контролер решава коя система да използва или активира и двете, когато е необходима максимална мощност. Този баланс между ефективност и отзивчивост придава на новия четирицилиндров двигател неговия адаптивен характер.
Сред останалите акценти са алуминиев блок и алуминиева цилиндрова глава, както и подобрени вътрешни компоненти в сравнение със сегашния 2,0-литров турбо двигател. Освен това, подобно на 3,0-литровия редови шестцилиндров двигател Hurricane, новият агрегат има специално покритие на цилиндровите стени (Plasma Transfer Wire Arc), което осигурява 10 пъти по-голяма устойчивост на износване от конвенционалните чугунени втулки. Към тях са добавени електрическа водна помпа и маслена помпа с променлив обем за намаляване на паразитните загуби.
Ефективност и мощност в едно
Благодарение на новия си дизайн, Hurricane 4 Turbo обещава да бъде плавно работещ двигател, който използва 10% по-малко гориво, за да достави 20% повече мощност в сравнение със сегашния 2,0-литров DOHC I-4 агрегат.
Това предполага, че в Wrangler двигателят би могъл да постигне леко подобрение на разхода на гориво спрямо настоящите стойности на модела.
Очаква се да научим повече подробности през следващите месеци. Двигателят се произвежда в Дънди, Мичиган, като производството ще бъде разширено и в Кокомо, Индиана, като част от предварително обявена инвестиция.
Последвайте ни в Google News