Автомобилната индустрия и превозните средства, които тя създава, непрекъснато се развиват – от дизайна и технологиите до системите за безопасност и комфорт. Понякога обаче се появяват личности, които вярват, че могат да подобрят установените норми. За да се изправиш срещу гигантите в бранша, се изисква увереността и находчивостта на истински пионер. Малкълм Бриклин прави точно такъв опит в началото на 70-те години, когато започва разработката на автомобил, който смята за революционен. Подобно на Илон Мъск и Tesla Model S, SV-1 на Бриклин е реализация на една напредничава идея.
Bricklin SV-1: Малко познатият спортен автомобил с врати тип „чайка“
През 1968 г. Малкълм Бриклин започва да внася Subaru 360 в САЩ. За съжаление, продажбите на модела се оказват пълен провал, като някои екземпляри остават в дилърствата до три години. Фактът, че моделът получава ужасни оценки за безопасност, със сигурност не помага за популярността му. Този неуспех оказва огромно влияние върху Бриклин и го вдъхновява да създаде революционен спортен автомобил, който да бъде едновременно забавен за шофиране и сигурен, с ясен акцент върху безопасността.
Първоначално моделът от 1974 г. се предлага с V8 двигател на AMC с работен обем 360 кубични инча (5.9 литра), който генерира 220 к.с. и въртящ момент от 427 Нм. Той е бил достъпен с четиристепенна ръчна или тристепенна автоматична трансмисия. По-късно, за модел 1975 г., автомобилът е оборудван с V8 двигател на Ford – 351 Windsor (5.8 литра), чиято мощност е 175 к.с. и 388 Нм въртящ момент, като се предлага само с автоматична скоростна кутия. И в двата случая задвижването е задно.
SV-1: Проект с фокус върху безопасността
Финалната версия на Bricklin SV-1 е проектирана от дизайнерското студио на Хърб Грас, а производството се осъществява в канадската провинция Ню Брънзуик. Абревиатурата SV-1 означава „Safety Vehicle One“ (Безопасен автомобил №1). Моделът представлява авангарден за времето си двуместен автомобил с врати тип „чайка“ и уникална конструкция на купето. Панелите са изработени от акрилна смола, свързана със стъклопласт. Те не са боядисани, а материалът е оцветен в един от петте цвята: „Безопасно бяло“, „Безопасно зелено“, „Безопасно червено“, „Безопасно оранжево“ и „Безопасен слънчев загар“.
Купето е монтирано върху здрава рама с интегрирана предпазна клетка (ролкейдж). SV-1 разполага и с енергопоглъщащи брони, които могат да издържат на удар със скорост до 8 км/ч без никакви повреди. Като ясен знак за фокуса върху сигурността, автомобилът се е предлагал без запалка за цигари или пепелник.
Проблемите на автомобила от фибростъкло
Колкото и напредничав и амбициозен да е бил Bricklin SV-1, той не бил лишен от недостатъци. Цялостният дизайн не бил лош, но изпълнението в някои аспекти било незадоволително. Електро-хидравличните врати тип „крило на чайка“ били изключително проблематични. На първо място, те били много тежки, като според различни данни отварянето им отнемало между 6 и 12 секунди. Електро-хидравличната система разчитала на превключватели, които били силно чувствителни към състоянието и напрежението на акумулатора. Това често правело вратите неизползваеми и оставяло пътниците заключени в автомобила. Системата използвала и само една хидравлична помпа без блокировка за управление на натоварването. В резултат на това тя лесно се претоварвала, ако двете врати се отваряли едновременно, което често водело до изгаряне на предпазители или повреди в хидравликата.
Слепването на акрилните панели към купето от фибростъкло също се оказало изключително проблематично. Процесът водел до образуването на мехури по панелите. Освен това те били силно уязвими на ултравиолетова светлина, което причинявало разграждане на смолата под тях. Това водело до огромни загуби на материал в началото на производствения процес, тъй като панелите не залепвали правилно. В допълнение към всичко това, те често се изкривявали или напуквали. Повдигащите се фарове с вакуумно задвижване били друг известен проблемен компонент, който бил толкова често срещан дефект, че собствениците избягвали да шофират автомобила през нощта.
Конкурент на Corvette, който не успя да се наложи
Първоначалният замисъл за SV-1 е бил да се превърне в пряк конкурент на третото поколение Chevrolet Corvette. Автомобилът обаче така и не успява да достигне стандартите по отношение на сглобката, качеството на изработка и цената. Въпреки това, дори с анемичната си динамика, SV-1 е бил изненадващо съпоставим с моделите Corvette от онази епоха, чиято мощност е била силно ограничена от новите екологични норми.
Проблемите на SV-1 обаче водят до драстично покачване на цената му. Проектиран като безопасен и забавен спортен автомобил с планирана цена от около 4000 долара, Bricklin SV-1 вече струва двойно повече в момента на пазарния си дебют. Цялостното качество на автомобила е било на много ниско ниво и тази репутация го предшества в шоурумите. В комбинация с разочароващата динамика, това предвещава мрачна съдба за компанията.
Финансовият крах
За да подпомогне стартирането на Bricklin и да стимулира собствената си икономика, правителството на Ню Брънзуик, Канада, инвестира общо около 23 милиона долара в проекта. След по-малко от три години производство, множество оплаквания от клиенти, пропуснати срокове и тежки финансови загуби, компанията е поставена под синдик. Активите са иззети и разпродадени в опит да се покрият загубите. Bricklin официално обявява фалит в края на 1975 г., а производството спира в началото на 1976 г. Общо са произведени едва 2854 автомобила.
Колко струва Bricklin днес?
Ценовият диапазон за Bricklin SV-1 е широк. Цените започват от едва 10 000 долара за автомобил, който се нуждае от козметична или механична работа, и могат да надхвърлят 100 000 долара за перфектно реставриран екземпляр в състояние, достойно за шоурум.
Защо проектът се проваля?
Провалът на Brickin SV-1 се дължи на няколко основни фактора. Сред главните причини са лошото качество, високата цена и слабата динамика. Това води до ниски продажби и неизпълнение на целите, поставени от канадското правителство, което прави голяма инвестиция в компанията в опит да подкрепи западащата икономика на Ню Брънзуик.
Bricklin срещу DeLorean
Макар да не са един и същ автомобил, DeLorean и Bricklin SV-1 споделят някои общи характеристики като врати тип „чайка“, две седалки и задно задвижване. Сходство се открива и в уникалната им конструкция – DeLorean е с каросерия от неръждаема стомана, докато тази на Bricklin е изработена от акрилна смола и фибростъкло. Тъй като не съществува официален регистър на Bricklin, е трудно да се определи колко автомобила SV-1 са оцелели до днес.
Години по-късно основателят на компанията Малкълм Бриклин заявява, че създаването на автомобил е било вълнуващо преживяване и най-забавното нещо, което е правил в живота си.
Последвайте ни в Google News