Audi Q2 е стилен кросоувър с характеристики на по-голям автомобил, но вече е леко остарял и не е толкова добре завършен, колкото може да се очаква. Моделът се конкурира с BMW X2 и Mercedes GLA, но тъй като е лансиран през 2017 г., Audi Q2 вече показва възрастта си на фона на сравнително новите си съперници.
В някои аспекти това е предимство, тъй като интериорът предлага множество физически бутони и добра цялостна ергономия. Возията обаче е доста твърда, а технологиите в базовите нива на оборудване не отговарят напълно на очакванията за премиум SUV. Въпреки това Q2 има своите силни страни – приятен е за шофиране, просторен е и предлага разнообразни възможности за персонализация.
За модела Audi Q2
Audi впечатляващо бързо разшири гамата си от SUV автомобили, като създаде модели за почти всяка пазарна ниша. Компанията нямаше SUV преди появата на Q7 през 2005 г., а днес предлага атрактивни варианти в почти всеки сегмент от този сектор.
Моделът Q2 се позиционира под Q3 и Q5 в гамата, въпреки че от Audi потвърдиха, че ще спрат производството на този малък SUV в края на настоящия му жизнен цикъл. Като част от преминаването на марката към електрически автомобили, той ще бъде заменен от бъдещия Audi Q2 e-tron.
По размер Q2 е доста близък до Q3, тъй като и двата модела споделят платформа, свързана с тази на предишното поколение Audi A3. Интересно е, че докато успехът на SUV гамата на Audi до голяма степен се дължи на репутацията на системата за задвижване на четирите колела quattro, тя не е основен фактор за купувачите на Q2. Повечето версии са само с предно предаване, като единствено най-мощният вариант SQ2 е оборудван със задвижване quattro.
Цени и последни оферти
Началната цена на Q2 е около 30 600 британски лири и достига до 32 400 лири за най-високото ниво на оборудване Black Edition. Изборът на спортния SQ2 значително повишава цената до около 47 100 лири, като тя наближава 51 000 лири за върховия вариант Vorsprung.
Динамика и усещане зад волана
Под ламарините Audi Q2 е базиран на същата платформа, използвана при по-старото поколение на Audi A3 и Volkswagen Golf. Не е изненадващо, че въпреки повдигнатото окачване, Q2 се управлява по сходен начин със своите хечбек събратя. Автомобилът е стабилен в завоите, но на волана му липсва тежестта и обратната връзка, характерни за BMW X1. Управлението е бързо, което допринася за усещането за пъргавина, но Q2 разчита твърде много на електронни асистенти, като системата за векторно разпределение на въртящия момент се намесва твърде осезаемо.
Возията на Audi е твърда. Тя никога не става неприятна, но автомобилът следва неравностите по пътя, които по-комфортни конкуренти като Mercedes GLA успяват да филтрират. Освен това спирачният педал се усеща прекалено чувствителен, което понякога затруднява плавното спиране.
Двигатели, ускорение и максимална скорост
Базовият бензинов двигател 30 TFSI предлага 116 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 10.5 секунди, като максималната му скорост е около 196 км/ч. Този двигател обаче започва да се усеща натоварен при по-високи обороти, макар турбокомпресорът да осигурява добър въртящ момент в средния оборотен диапазон.
По-големият 1.5-литров TFSI със 150 к.с. е значително по-добър избор. Той е тих при движение по магистрала и има достатъчно мощност, за да отговори на спортния характер на автомобила. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8.6 секунди, а максималната скорост достига 217 км/ч. Този двигател се предлага с шестстепенна ръчна скоростна кутия или седемстепенен автоматик S tronic с двоен съединител. Автоматичната трансмисия е отличен избор, тъй като реагира бързо и работи плавно.
На върха на гамата стои Audi SQ2 със задвижване на четирите колела, което предлага предвидимо и достъпно представяне при всякакви условия. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 4.9 секунди, а максималната скорост е 250 км/ч. Автомобилът може да преразпределя мощността между четирите колела, но не е толкова игрив, колкото най-добрите модели тип „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Въпреки това, ако скоростта е по-важна от цялостното забавление, SQ2 е чудесен избор.
Градско шофиране, видимост и паркиране
Audi Q2 се предлага с джанти с размери от 17 до 19 инча. Заедно с опционалното спортно окачване, те оказват влияние върху возията, особено в градски условия. С по-малките джанти Q2 се справя добре с неравностите при ниска скорост, но с най-големите 19-инчови джанти возията става по-неспокойна.
Сравнително изправената позиция на седене допринася за много добрата видимост във всички посоки. Автомобилът е лесен за позициониране на пътя, а лекият волан го прави изключително удобен за маневриране в града. Тесните завои обаче изискват малко повече внимание, защото радиусът на завой на Q2 от 11.1 метра е по-голям от този на Audi A3 или Volkswagen Golf.
Управление извън града
Въпреки че е позициониран като най-малкия SUV на Audi, повдигнатото окачване на Q2 не означава, че той се затруднява в завоите. Управлението не предлага много комуникация с пътя, но автомобилът разполага с изобилие от сцепление.
Най-забавен на междуградски път е моделът SQ2. Той предлага усещане, подобно на много други продукти от групата на VW, които използват същото задвижване на четирите колела и турбокомпресорен четирицилиндров двигател. Във волана обаче има повече свободен ход от желаното и е лесно предните гуми да бъдат претоварени.
Шофиране по магистрала и комфорт при дълги пътувания
Въпреки че Audi Q2 може да се усеща леко неспокоен при преминаване през неравности с ниска скорост, особено когато е оборудван с по-големи джанти, при движение по магистрала возията е сравнително комфортна при всички версии. При спортния модел SQ2 обаче шумът от гумите и вятъра е по-осезаем в сравнение с Cupra Formentor, с който дели една и съща платформа. Четирицилиндровият 1,5-литров двигател може да бъде малко по-шумен при рязко ускорение, но при поддържане на постоянна скорост работи тихо и спокойно. Версиите с автоматична трансмисия S tronic предлагат плавна и навременна смяна на предавките.
Динамиката на SQ2 в права линия е впечатляваща, а автоматичната скоростна кутия сменя предавките в точния момент, стига автомобилът да е в най-спортния режим на шофиране. Някои мнения обаче сочат, че планките за ръчна смяна на скоростите зад волана се усещат пластмасови и не толкова качествени.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Базовият 1,0-литров трицилиндров TFSI двигател има заявен среден разход на гориво от около 4,9 л/100 км и емисии от 135 г/км CO2. По-големият 1,5-литров TFSI агрегат разполага със система за деактивиране на два от четирите цилиндъра при ниско натоварване, което спомага за намаляване на разхода. В резултат на това той е малко по-икономичен от по-малкия двигател, като постига разход до 4,8 л/100 км и емисии от 132 г/км. При избор на автоматична скоростна кутия тези стойности леко се повишават до 4,9 л/100 км и 134 г/км, което все още са отлични показатели.
При спортния вариант SQ2 обаче по-високата мощност идва на цената на по-висок разход. Двулитровият турбо двигател има официален разход от 6,8 л/100 км, а емисиите на CO2 достигат 186 г/км. За разлика от много от по-новите си конкуренти, Audi Q2 не се предлага в плъгин хибридна или изцяло електрическа версия.
Пространство за пътниците и багажника
Предните седалки предлагат множество възможности за регулиране, което позволява на водачи с всякакъв ръст да намерят удобна позиция. Воланът също се регулира както по височина, така и в дълбочина. Пространството за главите е добро, дори и на задните седалки, където дизайнерите са успели да запазят ниската линия на покрива за по-спортен вид. Пътник с ръст около 1,80 м може да седне комфортно зад водач със същия ръст, като коленете му леко ще докосват облегалката на предната седалка.
Пътниците със среден ръст няма да имат оплаквания отзад, освен ако не се наложи да седнат на средното място, което е по-тясно, по-твърдо и с по-малко място за краката. Големите странични прозорци и светлата тапицерия на тавана допринасят за усещането за простор, но достъпът до задния ред е леко затруднен от по-малките отвори на вратите.
Багажникът предлага обем от 405 литра, който нараства до 1050 литра при сгънати задни седалки. Подът на багажника може да се повдигне, за да се получи равна повърхност. Като опция се предлага и разделяне на задните седалки в съотношение 40/20/40 за лесно товарене на по-дълги предмети. Местата за съхранение в купето са достатъчни, с големи джобове във вратите, жабка и удобни ниши за чаши или телефони между седалките. Моделът разполага и със система за безключов достъп и стартиране.
По отношение на възможностите за теглене, 1,0-литровите версии могат да теглят прикачен товар със спирачки до 1300 кг, докато при 1,5-литровите тази стойност се увеличава до 1500 кг.
Надеждност и безопасност
Audi Q2 е оборудван с впечатляващ набор от системи за безопасност като стандартно оборудване, а много от по-модерните технологии се предлагат като опция. Моделът е тестван от Euro NCAP през 2016 г. и получава максимална оценка от пет звезди. Важно е да се отбележи обаче, че оттогава критериите за оценка на организацията са станали значително по-строги.
Стандартната система за безопасност Audi pre-sense включва функция за автономно аварийно спиране, която може да спре автомобила, ако засече пешеходец на пътя. Сред опционалните системи са адаптивен круиз контрол, предупреждение за напускане на лентата, асистент за поддържане на лентата, както и разпознаване на пътни знаци и предупреждение за напречен трафик при движение на заден ход.
Последвайте ни в Google News