Volvo XC60: Преглед на обновения модел

Volvo XC60 продължава да следва неотлъчно своята философия за изчистен, минималистичен дизайн, висококачествена изработка на интериора и цялостен комфорт. Това гарантира, че най-продаваният SUV на марката предлага различна алтернатива на своите германски конкуренти. Моделът не се стреми да бъде подчертано спортен, а вместо това залага на солидно качество и данъчно ефективни хибридни варианти. Въпреки това, след близо десетилетие на пазара, автомобилът започва да показва възрастта си, а багажникът е по-малък в сравнение с основните конкуренти.

За Volvo XC60

Бъдещето на Volvo може и да е изцяло електрическо, но компанията все още инвестира в настоящата си гама от бензинови модели. Популярният XC60 е последният, който беше обновен с фейслифт в средата на 2025 г. През юни 2025 г. този средноразмерен SUV се превърна в най-продавания модел на Volvo в историята с 2,7 милиона реализирани бройки, надминавайки легендарния модел 240.

Промените следват линията на новото XC90, като XC60 получава по-изтънчен външен вид, по-голям сензорен екран и значително подобрени технологии. Въпреки че XC60 е един от предпочитаните премиум семейни SUV автомобили през последните години, той трябва да се бори с множество нови и сериозни конкуренти като четвъртото поколение на BMW X3 и третото поколение на Audi Q5, които бяха представени миналата година.

Външните промени по последния XC60 не са многобройни. Отпред се забелязва нова предна решетка с диагонални ламели, подобни на тези при последното XC90, както и новото лого на Volvo в центъра. В задната част светлините са получили по-тъмен нюанс.

Предлагат се три нови цвята – Forest Lake, Aurora Silver и Mulberry Red, с което общият избор достига осем. Наличен е и нов асортимент от алуминиеви джанти с размери от 18 до 22 инча. Тестовият автомобил беше оборудван с 21-инчови джанти и боядисан в цвят металик Forest Lake, като разполагаше и с множество черни декоративни елементи.

Големи промени има в интериора, където старият екран е заменен с елегантен 11,2-инчов таблет, използващ най-новия софтуер на Google. Системата работи добре и допринася за премиум усещането в XC60.

Volvo прекрати производството на дизелови двигатели, което означава, че купувачите могат да избират между бензинов „мек“ хибрид (B5) и два plug-in хибрида (T6 и T8). И трите версии използват 2,0-литров четирицилиндров двигател, като PHEV моделите разполагат и с електромотор и батерия с капацитет 18,8 кВтч.

Компанията предлага три основни нива на оборудване за XC60 – базовото Core, следвано от Plus и върховото Ultra. Те заменят предишните нива Momentum, R-Design, Inscription и Ultimate. Цените започват от малко под 48 500 паунда за базов автомобил Core и достигат почти 70 000 паунда за plug-in хибрид с най-високо оборудване.

Динамика и усещане зад волана

Volvo XC60 е създаден на платформата Scalable Product Architecture (SPA), което означава, че споделя много компоненти с по-големия SUV XC90. Двата модела използват и еднакъв набор от четирицилиндрови двигатели. Динамиката е на добро ниво, но моделът е ориентиран повече към спокойно пътуване, отколкото към спортна управляемост.

Предлаган само със задвижване на четирите колела, XC60 все още се предлага с двигател B5, който комбинира 2,0-литров бензинов двигател със система „мек“ хибрид за обща мощност от 250 к.с. и 350 Нм въртящ момент. Версията T6 също използва 2,0-литров четирицилиндров бензинов двигател, но е plug-in хибрид с батерия от 18,8 кВтч, която захранва електромотор за обща мощност от 350 к.с. Моделът T8 има същата PHEV конфигурация, но с увеличена мощност до 455 к.с.

В типичен за Volvo стил, няма голям избор от режими на шофиране. При plug-in хибридите може да се превключва между Pure (който разчита само на електромотора), Power (който осигурява максимална мощност) и Hybrid, който се опитва да балансира най-добре двата източника на енергия.

Именно в хибриден режим XC60 T6 и T8 се представят най-добре. Електрическата мощност е напълно достатъчна за спокойно градско и извънградско шофиране, а когато се наложи включването на бензиновия двигател, преходът е почти безпроблемен, с изключение на далечен шум. Тихото движение на ток подхожда много добре на спокойния характер на XC60.

Налични са и три режима за управление на батерията: Auto, Charge и Hold. В режим Charge, XC60 презарежда батерията чрез енергия, генерирана при спиране. След 15 минути в този режим, тестовият автомобил добави впечатляващите близо 10 км електрически пробег.

Версията B5 е само „мек“ хибрид и се усеща предимно като бензинов автомобил дори при ниски скорости. Той е доста рафиниран на магистрала, но подобно на T6 и T8, това е автомобил, който подхожда на по-спокоен стил на шофиране, въпреки че е достатъчно пъргав при ускорение в права линия.

Воланът е по-лек в сравнение с конкурентите, но е добре премерен и дава увереност при позициониране на автомобила. По отношение на динамиката и удоволствието от шофирането, той изостава от съперници като BMW X3, но в този клас това не е такъв проблем, тъй като собствениците ще се интересуват повече от комфорта на возене.

Въпреки че е създаден с фокус върху комфорта, Volvo XC60 може да се усеща малко по-твърдо от конкуренти като BMW X3 по неравни пътища, особено със стандартното пружинно окачване.

Динамика и ускорение

Макар да е премиум семеен SUV от среден клас, XC60 предлага изненадващо добра динамика. Всички версии разполагат със задвижване на всички колела, а максималната им скорост е електронно ограничена до 180 км/ч. Дори базовият бензинов модел B5 с технология „мек хибрид“ ускорява от 0 до 100 км/ч за 6.9 секунди. Неговият четирицилиндров турбо двигател развива мощност от 247 к.с. и въртящ момент от 350 Нм.

Гамата от плъгин хибриди на Volvo включва версиите T6 с 345 к.с. и T8 с 449 к.с. Техният въртящ момент е съответно 659 Нм и 709 Нм. Моделът T6 достига 100 км/ч за 5.7 секунди, докато по-мощният T8 се нуждае от едва 4.9 секунди за същото упражнение.

При плъгин хибридните варианти електрическият мотор осигурява повече от достатъчно мощност за движение с ниска скорост в града. Когато бензиновият двигател се включи, преходът е почти безпроблемен и се усеща само леко приглушено бръмчене.

Поведение на пътя и комфорт

Видимостта във всички посоки е добра, което улеснява управлението на автомобила в градски условия, а множество сензори и камери допълнително подпомагат водача. Лекият волан също допринася за маневреността, но возията на версията B5 със стандартни амортисьори може да се усеща твърде директна. Експертите препоръчват опционалното въздушно окачване за значително по-меко и комфортно пътуване.

XC60 не е автомобил, който предразполага към спортно шофиране по любимия ви извънградски път. BMW X3 е не само по-комфортен, но и далеч по-добър по отношение на динамичните си възможности. Задвижването на всички колела при XC60 осигурява добро сцепление, но лекият волан и мекото окачване го правят по-подходящ за спокойно и умерено темпо.

Магистралата се усеща като естествената среда на XC60. Доброто обезшумяване и комфортът го превръщат в солиден избор за дълги пътувания. Макар двигателите понякога да звучат малко грубо, всички версии ускоряват бързо и поддържат скоростта с лекота. Скоростната кутия обаче невинаги превключва на по-ниска предавка толкова бързо, колкото би било желателно, а липсата на пера на волана не позволява ръчна намеса.

Двигатели и експлоатационни разходи

Volvo вече не предлага XC60 с дизелов двигател. Напълно електрически EX60 е напът, но засега купувачите могат да избират между бензинов двигател тип „мек хибрид“ и два плъгин хибрида. Версията B5 използва 48-волтова система, която събира енергия при спиране и я използва за подпомагане на двигателя при ускорение, с цел подобряване на икономичността.

Според Volvo, този вариант има среден разход от около 6.2 л/100 км, а емисиите на CO2 са 170 г/км. Ако имате възможност да зареждате автомобила си, плъгин хибридите T6 и T8 са отлично решение. Те комбинират 2.0-литров бензинов двигател с електромотор и батерия с капацитет 18.8 кВтч. Разходът им е впечатляващо нисък – между 0.75 и 0.83 л/100 км, а емисиите на CO2 са едва 23 г/км.

На пазара на употребявани автомобили може да се намери XC60 с дизелов двигател B4, който има среден разход между 5.3 и 6.0 л/100 км. Друга спряна от производство опция е бензиновият B6, чийто разход е около 6.9 л/100 км.

Интериор и инфоразвлекателна система

Първоначално настоящият модел XC60 се предлагаше със 7-инчов сензорен екран, който скоро беше заменен от 9-инчов. Сега на таблото е поставен нов 11.2-инчов дисплей с портретна ориентация. За разлика от по-старите, които бяха вградени в таблото, новият екран изпъква значително.

Новата инфоразвлекателна система, базирана на софтуер от Google, е идентична с тази в обновения XC90 и работи бързо благодарение на мощен процесор. За разлика от сложните системи на Mercedes или BMW, Volvo залага на минималистичен дизайн. Идеята е да се изискват по-малко докосвания за достигане на желаното меню, което е важно предвид липсата на физически бутони за бърз достъп.

На основния екран приоритет е навигацията, базирана на Google Maps. Системата включва и гласов асистент Google Assistant и поддържа Apple CarPlay. От Volvo твърдят, че са подобрили и подложката за безжично зареждане, като тестовете потвърждават, че смартфоните не прегряват по време на зареждане. Според анализатори, голямото интериорно обновление, планирано за модел 2025 г., е точно това, от което Volvo XC60 се нуждае, за да остане конкурентен.

Практичност и багажно пространство

XC60 предлага просторен интериор, който го прави лесен за ежедневна употреба от цялото семейство. Багажникът обаче не е сред най-големите в класа. Седалките се сгъват в съотношение 60:40, а специален отвор улеснява товаренето на дълги предмети. Под пода на багажника има място за резервна гума.

Интериор и практичност

За разлика от XC90, моделът XC60 не се предлага със седем места. Това обаче е характерно за повечето директни конкуренти в този клас, с изключение на Land Rover Discovery Sport и по-масови алтернативи като Hyundai Santa Fe.

Въпреки това, автомобилът предлага достатъчно пространство за комфортно пътуване на цялото семейство и превоз на значително количество багаж. Модерният дизайн на купето е и практичен – жабката и джобовете на предните врати са огромни, а дълъг плъзгащ се капак на централната конзола прикрива две поставки за чаши и допълнително място за съхранение.

Някои недостатъци обаче също правят впечатление. Джобовете на задните врати са малко тесни, а достъпът до контролите на климатичната система е неудобен. Освен това, както и при други съвременни модели на Volvo, веднъж включени, вентилаторите на системата са дразнещо шумни дори на най-ниската си степен.

Пространството за пътниците на втория ред е добро по отношение на място за коленете, раменете и главата. Наличието на висок и широк централен тунел обаче прави седенето на средното място доста неудобно.

Подглавниците на задните седалки са добре позиционирани и комфортни, като могат да се сгънат с натискането на бутон на сензорния екран. В задната част има и два комплекта ISOFIX точки за монтаж, които са лесно достъпни зад сгъваеми капаци.

Размери

Volvo XC60 е с дължина 4708 мм, широчина 1902 мм и височина 1658 мм. Това го прави малко по-малък от BMW X3, но с разлика от няколко милиметра е почти идентичен по размери с последното поколение на Audi Q5.

Въпреки че е голям автомобил, XC60 умело прикрива размерите си на пътя, подпомогнат от голямата остъклена площ, която осигурява отлична видимост във всички посоки. Големите странични огледала също допринасят за това, а традиционно квадратната форма на Volvo, макар и по-заоблена при XC60, улеснява преценката за позицията на четирите ъгъла на автомобила в сравнение с някои конкуренти.

Багажник

Стандартният XC60 разполага с багажник с обем 483 литра, докато при плъгин хибридните версии той е до 468 литра при изправени задни седалки. Това е приличен обем, но е по-малко от пространството, което предлагат Lexus NX или версиите на BMW X3 без електрическо задвижване.

Стандартният електрически капак на багажника се отваря високо, освобождавайки удобен и широк отвор. При моделите с най-високо ниво на оборудване, въздушното окачване може да свали задната част на автомобила с 40 мм чрез натискане на бутон.

Задните седалки се сгъват лесно до напълно равна повърхност в съотношение 60:40. Наличен е и отвор за ски, който позволява товаренето на по-дълги предмети, без да се налага сгъване на някоя от външните задни седалки. Като опция под пода на багажника може да се поръча резервна гума, както и удобна двулицева постелка – с мокет от едната страна и гума от другата.

При сгънати задни седалки товарният обем нараства до 1410 литра при базовия модел и 1395 литра при плъгин хибридния XC60.

Възможности за теглене

Volvo XC60 предлага солидни възможности за теглене, които варират в зависимост от избрания двигател. Максималният прикачен товар, който XC60 може да тегли, е 2400 кг и тази възможност е налична при базовия мек хибрид B5. Плъгин хибридните модели Recharge T6 и T8 Recharge имат ограничение за теглене от 2250 кг.

Надеждност и безопасност

Моделът XC60 се представя много впечатляващо по време на краш тестовете на Euro NCAP през 2017 г., когато получава максималната обща оценка от пет звезди. Той е отличен с 98% за защита на възрастни пътници и 95% за асистиращи системи за безопасност. Разочароващо е, че оттогава моделът не е тестван отново.

В проучванията за удовлетвореност на клиентите Driver Power, марката Volvo се класира на 13-о място (от 31) сред производителите. Самият модел XC60 не попада в класацията, но по-малкият XC40 заема 37-о място.

Всички нови автомобили Volvo се предлагат с гаранция от три години или 96 000 км. Това е същото покритие, което предлага и Audi, но отстъпва на гаранцията с неограничен пробег за същия период, предлагана от BMW и Mercedes.

Покупка и собственост

Най-добрият избор е Volvo XC60 T6 в базовото ниво на оборудване Core. То разполага с достатъчно богато стандартно оборудване, така че освен ако спортният вид на по-високите версии не е приоритет, е по-добре да се заложи на началния вариант. Преминаването към plug-in хибрида T6 обаче си заслужава, тъй като в дългосрочен план може да спести средства и предлага по-приятно усещане зад волана.

Поддръжката на XC60 изисква сервизно обслужване веднъж годишно или на всеки 16 000 км, като се предлагат и планове с фиксирана цена.

Алтернативи на Volvo XC60

В този клас има множество автомобили и макар XC60 да не е най-лошият избор, много от конкурентите са по-модерни или предлагат по-добър баланс между динамика и комфорт. Последното поколение на BMW X3 е отличен пример за това, а талантливият Audi Q5 е по-добър от всякога. Lexus NX, който се предлага само с хибридно задвижване, предлага различен поглед върху концепцията, докато Mercedes GLC също заслужава внимание.

Безопасност, гаранция и данъци

Volvo XC60 е безопасен автомобил, който през 2017 г. получи максимална оценка от пет звезди на тестовете на Euro NCAP. Резултатите му са 98% за защита на възрастни пътници, 87% за защита на деца, 76% за уязвими участници в движението и 95% за асистиращи системи. Трябва да се отбележи обаче, че оттогава процедурите за оценка са станали значително по-строги.

Производителят предлага гаранция от три години или 97 000 км, което по съвременните стандарти не е особено щедро предложение.

Всяка версия на XC60 струва над 40 000 британски паунда, което във Великобритания означава, че автомобилът попада в по-висока данъчна категория за луксозни автомобили.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации