Финалната версия на A110 разполага с 340 к.с. и е създадена за пистата, но как се представя на пътя?
Рядко се случва един автомобил да се превърне в икона още докато е в производство, но точно това се случи с Alpine A110. От момента на появата си през 2017 г. стана ясно, че това е спортен автомобил, създаден по правилната формула – ниско тегло, простота и постигане на повече с по-малко. Усещането зад волана беше глътка свеж въздух. Моделът беше и истински съперник на вече спрения от производство Porsche Cayman. С появата на по-мощни и екстремни версии през годините, A110 се превърна в спортен автомобил, който може да се справи с всичко – от предизвикателни пътища до състезателни писти. Производството му предстои да бъде прекратено през следващата година, за да отстъпи място на електрически наследник, но преди това на сцената излиза A110 R Ultime – ултрафокусиран финал с мощност от 340 к.с.
Както подсказва името, тази версия на A110 е както последната, така и най-екстремната разработка на основната концепция. В сравнение с A110 R, промените са следните: 340 к.с. и 420 Нм въртящ момент, което означава полезно увеличение съответно с 44 к.с. и 80 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч е подобрено с една десета от секундата до 3.8 секунди, а максималната скорост остава непроменена – 285 км/ч. Но тук идва шокиращата част: цената на Ultime започва от 265 000 евро (около 230 000 паунда), което е с около 150 000 евро повече от R. Да, наистина.
Както цената предполага, този автомобил предлага много повече от промяна в софтуера на двигателя и по-впечатляващо крило. Много повече. Това се усеща в момента, в който се седне зад волана. (Между другото, макар снимките тук да са направени на писта, тестовият автомобил е каран по обществени пътища, за да се подчертае, че това не е просто играчка за пистата.) Ъгловатите седалки тип „корито“ може да са същите като в R, но при натискане на стартовия бутон цялата кола оживява с нетърпелив, забързан празен ход.
Това се дължи на компонентите, заимствани от състезателния автомобил GT4, с нови ковани бутала и мотовилки, както и нов турбокомпресор, титаниева изпускателна система Akrapovic и втулки Powerflex със състезателни спецификации.
За да достигне максималните 340 к.с., двигателят, разработен съвместно с Oreca, е проектиран да работи със 102-октанов бензин (мощността е ограничена до 321 к.с. при използване на 98-октанов). Усещането е за нещо изключително напрегнато и готово за действие, дори когато стои на място, заради вибрациите и шума. Освен това, за да се справи с допълнителния въртящ момент, скоростната кутия е заменена с по-здрава шестстепенна трансмисия с двоен съединител, което от своя страна е наложило нова задна подрама и ново официално одобрение, включително краш тестове.
При потегляне, макар вибрациите да намаляват с повишаване на оборотите, двигателят си остава сърдит. Въпреки новите си компоненти, грубоватият 1.8-литров четирицилиндров двигател не е нещо, което да накара сърцето да запее, но е агресивен както по звук, така и по динамика. Смяната на предавките също е много по-агресивна, а перата зад волана са значително удължени, което е приятна тактилна промяна.
Напрегнатият характер продължава с остротата на управлението. Цялата кола веднага се усеща по-стегната, по-упорита и по-остра при влизане в първите завои. Возията все още е добра, но е забележимо по-твърда и автомобилът се вкопчва в пътя там, където R просто се държеше стабилно. Подобно на задвижването, шасито също е претърпяло сериозна преработка. Специално изработените ковани джанти от Fondmetal са с 10 мм по-широки отпред, а гумите Michelin Pilot Sport Cup 2 са създадени специално за модела.
Амортисьорите Ohlins TTX с 20 степени на регулиране на сгъването и разгъването са заменили стандартните ZF компоненти, а освен това са монтирани и нови, по-твърди стабилизиращи щанги.
Първоначалното усещане е, че Ultime сякаш укорява водача всеки път, когато влезе в завой с нещо по-малко от пълна решителност. Дори при значително странично ускорение, което притиска тялото встрани на седалката, е ясно, че в гумите Cup 2 има още потенциал. Предницата се усеща абсолютно залепена за асфалта в по-бързите криви, а на излизане от по-тесните завои автомобилът може да се управлява с газта. Намирането на добра, добре видима поредица от завои води до задържане на дъха, докато се поддържа огромна скорост в първия завой и след това просто се запазва инерцията при слалома наляво и надясно. Опияняващо е.
Аеродинамиката несъмнено помага с увеличаването на скоростта. Благодарение на допълнения като огромните въздуховоди на мястото на предния багажник и двуелементното задно крило, Ultime не само генерира 160 кг повече притискаща сила, но е и първият A110 с перфектен аеродинамичен баланс между предната и задната ос.
И ако завиването е хипнотизиращо, то спирането е почти главозамайващо. Спирачките Brembo от R са заменени с по-големи, 330-милиметрови AP Racing компоненти с високопроизводителни накладки. В комбинация с прочутото ниско тегло на A110 (този модел тежи колкото R – 1082 кг), резултатите са феноменални. Ultime се залепва за пътя и губи скорост с брутална ефективност.
Това е от типа автомобили, при които пълният шестточков колан се оказва повече от добре дошъл. Първоначално може да изглежда като преструвка или просто неудобство, но скоро водачът започва да затяга широките ленти Sabelt колкото е възможно повече, за да се слее с автомобила и да се движат като едно цяло, вместо да има дори минимално забавяне заради движението в седалката.
В този смисъл, автомобилът кара човек да копнее за писта или, още по-добре, за асфалтов рали етап, тъй като се усеща като машина, която иска да търси десети от секундата. Един R позволява да се намали темпото и пак да се изпита удоволствие, докато Ultime никога не се отпуска и винаги изисква повече отдаденост. Той е безсрамно екстремен и е разбираемо, ако много хора, карали и R (или дори стандартния A110), и Ultime, предпочетат първия. Въпреки това е абсолютно прекрасно, че този автомобил съществува.
Предвид колко много неща са променени, не е чудно, че инженерите постоянно е трябвало да се връщат при Филип Криф (изпълнителен директор на Alpine), за да искат още бюджет. Усеща се страстта, вложена в проекта. Като такъв, той наистина е достоен завършек за прекрасния A110 – автомобил, роден от такъв инженерен ентусиазъм и експертиза. Ultime оправдава и двете значения на името си – последен и върховен.
Цена и конкуренти
Изглежда невъзможно да се разбере Ultime в рационални рамки. Цената от около 230 000 паунда е абсурдна сума за A110 и го поставя на мушката на върховите GT модели на Porsche, но в същото време това е един от най-завладяващите и безсрамно сурови спортни автомобили на пазара. Подобна комбинация от шосеен автомобил с характер на състезателен такъв няма да бъде намерена никъде другаде.
Porsche все още не е представил своето поколение 992.2 на GT3 RS, но за сума, подобна на тази за Ultime, може да се намери екземпляр от модела преди фейслифта с минимален пробег.
По-конвенционални и по-малко фокусирани върху пистата суперавтомобили като McLaren Artura и Maserati MC20 също се предлагат на това ценово ниво, както и малко употребявани Ferrari 296 GTB.
Dallara Stradale е дори по-лек и по-мощен от Alpine и също е подходящ за писта, а за нещо ексклузивно за състезателни дни, специализирани машини от производители като Revolution или Radical също влизат в бюджета.
Последвайте ни в Google News