Hyundai i20 предлага приятно за управление шаси, пъргав трицилиндров двигател, впечатляваща практичност и високо ниво на стандартно оборудване. Макар и да не е без недостатъци, това е най-конкурентният модел на компанията в сегмента на малките градски автомобили досега.
Двигател и усещане зад волана
След скорошния си фейслифт, Hyundai i20 се предлага с драстично опростена гама от двигатели. Единствената налична опция е 1.0-литров трицилиндров турбо бензинов агрегат с мощност 100 к.с. Той може да бъде съчетан с шестстепенна ръчна или седемстепенна автоматична трансмисия с двоен съединител. При автоматика максималният въртящ момент е по-висок – 200 Нм срещу 172 Нм за версията с ръчни скорости.
Нивото на шум е добро – макар трицилиндровият агрегат да е малко по-шумен при стартиране в сравнение с еквивалентните двигатели на други производители, той бързо утихва в движение. За съжаление, изборът на скоростна кутия се оказва проблем.
Версията с ръчна скоростна кутия е изключително трудна за плавно управление, тъй като софтуерът на двигателя прекъсва и подава мощността рязко при натискане на съединителя. Това прави автомобила труден за шофиране в градски условия. За щастие, седемстепенната автоматична трансмисия е много по-добра. Освен че понякога реагира леко бавно при нужда от рязко ускорение, тя е плавна и отзивчива. Цената ѝ обаче е значително по-висока.
Моделът не предлага никаква хибридна система, която би могла да оправдае сравнително високата цена на фона на скромната мощност.
Динамика и ускорение
По отношение на динамиката, i20 не прави най-силното първо впечатление. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 11.1 секунди за ръчната версия и 12.1 секунди за автоматичната, което означава, че изпреварванията и включването в магистрала изискват предварително планиране. Преди фейслифта се предлагаше и версия със 120 к.с., която даваше на модела полезна допълнителна гъвкавост, която сега липсва. Максималната скорост е 183 км/ч.
По тези показатели i20 е малко по-бавен от Vauxhall Corsa с 1.2-литров двигател и Volkswagen Polo с 1.0-литров мотор с 95 к.с., които могат да достигнат 100 км/ч за под 10 секунди.
Шофиране в града и на пътя
Като изключим проблема с ръчната скоростна кутия, i20 е изключително лесен за управление. Усеща се компактен на пътя, което дава увереност на водача да се промушва през тесни пространства. Воланът е лек при ниски скорости, а радиусът на завой е малък. Окачването също е добре настроено – малко по-твърдо от средното за класа, но без да е некомфортно. То върши солидна работа, като поддържа каросерията стабилна върху неравности и лоши пътни настилки.
След оттеглянето на Ford Fiesta от пазара, намирането на супермини, което да носи удоволствие на запалените шофьори, стана по-трудно. Hyundai i20 успява да запълни тази празнина по-добре от повечето си конкуренти. За това допринася и прецизният волан, който е с отлично балансирано усещане и реакция, позволявайки плавно и приятно шофиране по извънградски пътища.
По-твърдото окачване прави i20 доста пъргав при влизане в завой и устойчив на накланяне на каросерията. Тъй като тази твърдост не води до друсане, някои пътници може да намерят i20 за по-комфортен от по-меките алтернативи в класа, защото каросерията не се люлее при всяка неравност.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
По време на тестове с автоматичната версия на i20, средният разход на гориво е около 5.7 л/100 км. Като се има предвид, че липсва хибридна система за подобряване на ефективността в града, това е доста добър резултат, който доближава модела до някои електрифицирани конкуренти.
Въпреки че двигателят работи спокойно при постоянна скорост, по-ниската мощност в сравнение с някои съперници го принуждава да работи по-усилено, за да поддържа скорост от около 110 км/ч. Поради тази причина при магистрално шофиране той не е толкова икономичен, колкото по-мощните конкуренти.
Разходи за експлоатация
Застрахователните групи за i20 варират от 12-а до 15-а в зависимост от нивото на оборудване. Най-високата група е за версията N-Line S с ръчна скоростна кутия, а най-ниската – за Premium с автоматична трансмисия DCT. Като цяло, автоматичните варианти попадат в с една група по-ниска категория от еквивалентните ръчни версии.
За сравнение, Vauxhall Corsa стартира от група 19. Въпреки това, най-евтината за застраховане алтернатива остава Skoda Fabia, която започва от група 4.
Както всички свои конкуренти в сегмента на малките автомобили, включително електрическите, i20 подлежи на годишен пътен данък (Vehicle Excise Duty) в размер на 195 британски лири от втората до шестата година на експлоатация.
В зависимост от оборудването, очаква се i20 да запази между 47% и малко под 50% от първоначалната си стойност след три години или пробег от около 58 000 км. Спортната версия N-Line S поддържа най-добре цената си, което донякъде компенсира факта, че е най-скъпа при покупка.
Това е по-добро представяне от Vauxhall Corsa, който успява да запази едва между 40% и 49% от стойността си за същия период. Електрическият Vauxhall Corsa Electric се представя значително по-зле, като остатъчната му стойност е само между 30% и 34%.
Интериор, дизайн и технологии
Купето на i20 е добре сглобено и здраво, но технологиите в него започват да изглеждат леко остарели. Въпреки че интериорът е богато оборудван, усещането е за по-евтини материали в сравнение с най-силните конкуренти, а инфоразвлекателната система показва възрастта си.
В дизайна има някои интересни визуални елементи като необичайния волан с четири спици, вентилационните отвори, които сякаш се вливат в останалата част на таблото, и 10,25-инчовото дигитално приборно табло, стандартно за всички версии. Въпреки това, в интериора липсва цвят, дори при опцията с декоративни шевове в цвят Lucid Lime. По отношение на въображението, дизайнът отстъпва значително на модели като Citroen C3.
В цялото купе са използвани няколко различни вида и текстури на пластмаса, но всички те се усещат твърди и податливи на надраскване. От друга страна, някои елементи, включително превключвателите и воланът с три спици при ниво на оборудване N-Line S, изглеждат и се усещат по-качествени от останалите детайли.
По-новите модели на Hyundai разполагат с по-модерни инфоразвлекателни системи, но i20 все още не е получил такова обновление.
Практичност и вътрешно пространство
В предната част на купето има достатъчно места за съхранение, включително огромна жабка, просторни джобове на вратите и поставки за две чаши. Пътниците на задните седалки разполагат с много пространство. Мястото за главите е достатъчно, макар и не толкова щедро, колкото в по-високия Citroen C3, докато пространството за коленете е отлично за автомобил с дължина около четири метра. Седалките осигуряват добра опора за бедрата. Централното място е малко по-тясно, което е нормално за този клас, но е меко и изненадващо удобно.
Пътниците отзад могат да използват USB-C порт за зареждане на устройства – функция, която липсва при конкуренти като Vauxhall Corsa. Закрепващите точки Isofix за детски столчета обаче са скрити зад ципове в тапицерията, което изисква известно търсене, за да бъдат открити.
Багажникът е с обем от 352 литра, което е сред най-големите стойности в сегмента. Пространството е и много гъвкаво благодарение на регулируемия под с две нива. В най-високата си позиция той образува почти равна повърхност със сгънатите облегалки на задните седалки, улеснявайки товаренето на обемисти предмети.
При сгънати седалки обемът нараства до 1 165 литра – повече отколкото при Renault Clio или Vauxhall Corsa. Малки процепи в пластмасата до облегалките служат за закрепване на предпазните колани при сгъване, което е просто, но много интелигентно решение.
Главният редактор Алекс Инграм отбеляза, че i20 се изравнява със Citroen C3 по пространство за коленете, но изостава в други аспекти. Багажникът на Hyundai е почти същият като на конкурента си, а регулируемият под го прави по-гъвкав.
Надеждност и безопасност
Hyundai i20 получава оценка от четири звезди на тестовете за безопасност на Euro NCAP през 2021 г. Това е разочароващ резултат, като се има предвид, че Volkswagen Polo постигна максималните пет звезди при същите критерии на изпитване. Въпреки това, автомобилът предлага добро стандартно оборудване за безопасност, а системата за спешни повиквания eCall е полезна при инцидент.
По отношение на удовлетвореността на клиентите, Hyundai се представя добре, но не отлично в проучването Driver Power. Като марка, компанията се класира на 16-о място от общо 31, изпреварвайки утвърдени имена като Ford и Volkswagen.
Ефективност, гаранция и обслужване
При сравнителен тест със Citroen C3, Hyundai i20 постигна разход на гориво от около 5,7 л/100 км при смесено шофиране.
Hyundai предлага петгодишна гаранция без ограничение в пробега за всички свои нови модели, включително i20. Това е едно от най-добрите предложения в индустрията, но едногодишната пътна помощ е по-малко от това, което предлагат някои конкуренти.
Подобно на много конкуренти, Hyundai предлага на купувачите тригодишен план за сервизно обслужване, който може да бъде платен предварително или на месечни вноски, като цената му е конкурентна.
Последвайте ни в Google News