Преглед на Fiat 500 Electric: Все още ли е икона в града?

Базовият модел разполага с малък електромотор с мощност 95 к.с. и въртящ момент от 220 Нм, което е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за 9,5 секунди. По-скъпата версия с по-голяма батерия получава увеличение на мощността до 118 к.с., въпреки че въртящият момент остава същият. Това намалява времето за спринта до 100 км/ч с половин секунда и особено в тесните градски улици автомобилът се усеща повече от достатъчно пъргав.

Пробег и зареждане

Стандартният 500e е оборудван с малка батерия с капацитет 24 кВч – колкото при първото поколение на Nissan Leaf. Това означава, че е подходящ предимно за кратки пътувания или за придвижване в града. Fiat обявява пробег от 190 км, но в реални условия той е по-скоро около 145 км при разумен стил на шофиране.

По-голямата батерия от 42 кВч е значително по-добър избор. С пробег до 320 км по цикъла WLTP, тя остава конкурентна за електрически автомобил с такъв размер. За съжаление, тестовете показват, че на практика може да се очакват по-скоро около 240 км с едно зареждане, освен ако водачът не е изключително внимателен с педала на газта. Максималното използване на регенеративното спиране, което позволява управление почти само с един педал, може да помогне, особено в града.

По отношение на зареждането, по-малката батерия поддържа бързо зареждане с мощност до 50 кВ, което е доста скромно постижение по съвременните стандарти. По-голямата батерия достига до 85 кВ, което също не е впечатляващо. Въпреки това, тъй като батериите не са много големи, теоретично могат да се заредят от 0 до 80% за 30-35 минути.

Ако автомобилът ще се зарежда у дома всяка вечер и не е необходим голям пробег, по-малката батерия може да има предимства извън по-ниската цена. За пълното ѝ зареждане от обикновен контакт са нужни по-малко от девет часа, а с домашна станция (wallbox) – още по-малко. При наличие на трифазна 11 кВ станция пълното зареждане отнема едва 2,5 часа. За по-голямата батерия са необходими съответно около 15 и 4 часа.

Как се управлява?

Не е изненада, че Fiat 500e се представя най-добре в градска среда. Първоначалното ускорение до 50 км/ч при потегляне от светофар е особено пъргаво, а лекото управление е отлично пригодено за тесни улици и маневриране в трафика. Размерите са малко по-големи от тези на стария бензинов 500, но автомобилът все още се усеща идеално оразмерен за динамично шофиране в центъра.

Въпреки това, електрическият 500 се справя доста добре и извън градската джунгла. За разлика от някои други по-малки електрически автомобили, той не изглежда да губи мощност дори при по-високи скорости. Все пак това не е автомобил, предназначен за дълги пътувания по магистрала, тъй като пробегът бързо намалява при поддържане на скорост от около 115 км/ч.

По пътища със завои управлението е истинско удоволствие, с добре контролирано накланяне на каросерията и динамично представяне, което носи наслада. Моделът решава и много от недостатъците на стария бензинов 500, най-вече неудобната позиция на седене, която създаваше усещането, че седиш върху колата, а не в нея.

500e има и добро сцепление, а возията е комфортна предвид късото междуосие и алуминиевите джанти. Липсват специални спортни режими на шофиране – за това е предназначен Abarth – но има три прости настройки: Normal, Sport и Sherpa. Последният е предназначен за ситуации с почти изтощена батерия, като ограничава скоростта до 80 км/ч, изключва климатика и засилва регенерацията на енергия.

Какво ще кажем за интериора?

Интериорът на 500e съответства на стила на екстериора, с цветно арматурно табло в модерен матов финиш, което отразява цвета на каросерията. При премиерата си през 2021 г. базовите модели нямаха сензорен екран, а вместо това разполагаха със стойка за смартфон, който да се използва като инфоразвлекателна система.

Идеята не беше лоша, но днес всички модели стандартно са оборудвани с 10,25-инчов сензорен екран. Той работи добре, реагира бързо и разполага с всички необходими функции, но е леко наклонен встрани от водача, което го прави малко неудобен за работа.

Интериорът се усеща по-солиден в сравнение със старите модели на Fiat 500, но в много отношения все още изглежда създаден с оглед на бюджета. Тук няма да намерите много меки на допир материали, въпреки че елементите, с които се взаимодейства, и седалките, които могат да бъдат изработени от рециклирана пластмаса от океана, са с прилично качество.

Основният недостатък на Fiat 500 е този, който е очевиден за автомобил с такъв размер – пространството. Само най-гъвкавите пътници ще могат да се настанят лесно и удобно на задните седалки. Освен това липсва място за левия крак на водача, което е странно за автомобил без централен тунел за трансмисия. Поставките за чаши отпред са или скрити в долната част на централната конзола, или до пода. Нито една от двете позиции не е удобна за използване, но поне са стилно интегрирани. Багажникът е с обем от едва 185 литра, идентичен с този на стария модел.

Преди покупка: нива на оборудване и конкуренти

Който и електрически 500 да бъде избран, стилът му е гарантиран. Има и опция за още по-атрактивен външен вид с версия кабриолет, която представлява по-скоро голям платнен покрив. Прибирането му отнема 25 секунди и може да се извършва при скорост до 100 км/ч, така че не са нужни неудобни аварийни спирания, когато времето внезапно се влоши. Тази версия се предлага само с по-голямата батерия.

Стандартното оборудване е доста богато и включва 10,25-инчов сензорен екран с навигация и безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto, както и безключов достъп и климатичен контрол. Предлагат се две основни нива на оборудване – базово и La Prima – плюс лимитираната серия 500 Red в подкрепа на благотворителна кауза, както и актуални специални версии. Пример за такава е колекционерското издание Giorgio Armani, което се отличава със 17-инчови джанти с дизайн, наподобяващ логото на марката, ексклузивен цвят и допълнителни стилови детайли в интериора.

Както беше споменато в началото, на пазара вече има много по-изкушаващи малки електрически автомобили. Звездите в момента включват очарователния Renault 5 E-Tech, просторния Hyundai Inster и нови китайски конкуренти като BYD Dolphin. Има и Fiat Grande Panda – по-евтин електрически модел на по-опростена платформа, но също изпълнен със стил и индивидуалност. Не е чудно, че Fiat вече планира да пусне и по-достъпна бензинова версия на този 500.

Финална оценка: Fiat 500 Electric

Въпреки че 500e е на пазара от няколко години, той все още е привлекателен. Управлява се добре, усеща се приятно модерен и е успял да запази чара и стила на моделната линия 500, които го направиха толкова популярен.

Няма как обаче да се отрече, че конкуренцията вече е много по-ожесточена. На този етап изглежда, че френските предложения са по-разумният избор от италианските.

Техническите данни по-долу се отнасят за Fiat 500 с батерия от 42 кВч.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации