Dacia Bigster е просто по-голям Duster. Понякога имената на автомобилите не се нуждаят от сложни обяснения. Макар и леко необичайно, името ясно показва къде се позиционира моделът в йерархията на марката.
Въпреки очевидните прилики с Duster, Bigster се различава в много аспекти и бележи навлизането на Dacia в изключително конкурентния C-сегмент. Тук той ще се изправи срещу утвърдени лидери като Kia Sportage, Ford Kuga и Volkswagen Tiguan.
Докато повечето производители предлагат значително по-сложни технологии в този клас, Dacia се придържа към същата платформа CMF-B, която използва и за по-малките си модели. Това на практика са основи на автомобил от B-сегмента, но стратегията за достъпна цена досега носи успех на компанията – Sandero беше най-продаваната кола в Европа миналата година, а Duster не изоставаше много, заемайки девето място.
Позната платформа, нови амбиции
Може да се очаква, че предвид размерите си, Bigster ще бъде базиран на Renault Austral. Dacia обаче прилага различен подход, като разработва моделите си спрямо определен бюджет, използвайки налични компоненти в групата, за да избегне ненужни разходи. В резултат на това Bigster използва по-достъпната платформа CMF-B, макар че трябва да се отбележи, че стратегията на Renault за платформите изглежда по-гъвкава от тези на Stellantis и Volkswagen Group.
Технически Bigster е удължен Duster. Той въвежда няколко нови задвижващи системи, които по-късно станаха достъпни и за Duster. Една от новостите е, че Bigster е първият модел на Dacia, който се предлага с 19-инчови джанти за ниво на оборудване Journey. Те изглеждат добре, но не допринасят положително за комфорта на возене. Ниво Expression идва със 17-инчови джанти, а Extreme – с 18-инчови. Версията със задвижване на четирите колела и мек хибрид получава и всесезонни гуми за по-добро представяне извън пътя.
Хибридни системи за задвижване
На върха на гамата стои пълен хибрид. Това е познатата система E-Tech на Renault. Бензиновият двигател е свързан със скоростна кутия без съединител, като двигателят използва четири предавки, а основният електромотор – две. Втори, по-малък електромотор от типа стартер-генератор се използва за стартиране на двигателя и за синхронизиране на оборотите при смяна на предавките.
За разлика от по-ранните хибриди на Duster, тук бензиновият двигател е с увеличен обем от 1.6 на 1.8 литра, което добавя около 25 Нм въртящ момент за по-добра динамика. Батерията също е с по-голям капацитет – 1.4 кВч вместо 1.2 кВч. Очаква се тази конфигурация да намери приложение и в други модели на Renault Group.
Усещане зад волана
Философията на Dacia за ниски разходи означава, че повечето версии на Bigster не разполагат с най-сложното окачване или най-щедрата шумоизолация. С изключение на вариантите със задвижване 4×4, всички останали използват торсионна греда отзад, докато многозвенното окачване е по-често срещано в класа. Въпреки това, както Dacia е доказвала и преди, настройките са също толкова важни, колкото и самите компоненти.
Подобно на Duster, Bigster няма спортен характер, но предлага последователност в поведението си, което го прави приятен за управление. Воланът е сравнително бавен, лек и не особено прецизен, но крайният резултат е интуитивно и спокойно пътуване. Автомобилът реагира естествено на подадените команди и макар да се накланя в по-остри завои и да губи сцепление сравнително рано, го прави прогресивно, като воланът предупреждава водача предварително.
Предимството на по-мекото окачване е добрата возия, независимо от задвижването. Bigster се справя особено добре с поглъщането на големи неравности, което му придава плавен ход при висока скорост. Дори с 19-инчовите джанти на пълния хибрид, автомобилът се справя добре с по-острите неравности и возенето никога не се усеща твърдо.
Версията с мек хибрид, която тествахме с 18-инчови джанти, се представи впечатляващо на разбити пътища в града. Смятаме, че това е оптималният размер джанти, тъй като гумите имат малко по-висок профил в сравнение с 19-инчовите.
Акустичен комфорт и шумоизолация
Акустичният комфорт представя смесена картина. Измерените 69 dBA при скорост от около 110 км/ч показват, че в купето прониква повече шум в сравнение с повечето конкуренти, макар и да остава на приемливо ниво. По-дразнещи бяха леките вибрации, които се усещаха в конструкцията при движение по магистрала.
При мекия хибрид двигателят звучи доста грубо при около 4000 об/мин, а дори на място се чува леко потракване под предния капак. При движение по магистрала тези шумове утихват, но тогава се появява значителен шум от вятъра, вероятно поради липсата на достатъчно шумоизолация.
Възможности извън пътя
Версията Hybrid 150 4×4 има почти същите характеристики на пътя като останалите варианти. Успяхме да я изпробваме на пясъчен плаж, където системата за задвижване на четирите колела показа своята ефективност. Селекторът за режими на шофиране включва Auto, Eco, Snow, Mud/Sand и 4×4 Lock. В режим Auto автомобилът изпитваше затруднения в много мекия пясък, но превключването на Mud/Sand или Lock му позволи да излезе безпроблемно. Това доказва, че системата работи и осигурява допълнително сцепление на хлъзгави настилки, което е и основната ѝ цел.
Асистиращи системи
Както всички скорошни продукти на Renault и Dacia, Bigster разполага с функцията „My Safety Perso“. Тя позволява на водача да избере кои асистиращи системи да бъдат активни и кои не. След това, при всяко качване в автомобила, е достатъчно двойно натискане на физически бутон, за да се заредят предпочитаните настройки.
Въпреки това удобство, другите системи имат място за подобрение. Липсва система за следене на сляпата зона. Някои версии разполагат с адаптивен круиз контрол, който работи плавно, но започва да намалява скоростта твърде рано при наближаване на по-бавен трафик и поддържа голяма дистанция дори при най-близката настройка.
Цени и нива на оборудване
Достъпността е в основата на философията на Dacia и не е изненада, че Bigster се представя отлично в това отношение. Цените за британския пазар започват от около 25 000 паунда за версията Mild Hybrid 140 в ниво на оборудване Expression, на която, освен подгряване на седалките, не ѝ липсва почти нищо съществено.
Хибридната версия Hybrid 155 изисква доплащане от около 3000 паунда. Това може да изглежда много, но тя предлага по-нисък разход на гориво и стандартно е оборудвана с автоматична скоростна кутия. Нивата на оборудване Journey и Extreme добавят съответно 1250 и 1500 паунда към цената.
Версията Journey е по-ориентирана към пътя и разполага с 19-инчови джанти и електрическо отваряне на багажника. Extreme, от своя страна, е насочена към приключенията и включва 18-инчови джанти, панорамен покрив и модулни покривни релси. Въпреки че Dacia е бюджетна марка, повечето купувачи по традиция избират най-скъпите нива на оборудване и двигатели.
Конкуренция и разходи за експлоатация
Единственият конкурент, който може да се сравни с цената на Bigster, е MG HS, но само в стандартната си бензинова версия. Dacia предлага и много конкурентни финансови условия.
По време на тестовете пълният хибрид се оказа много икономичен в реални условия, което означава, че разходите за експлоатация ще бъдат ниски. По време на стандартизираните тестове за икономичност обаче автомобилът показа леко необичайно поведение. Комбинацията от скорост 112 км/ч и виражи на пистата доведе до малко по-висок извънградски разход от 6,8 л/100 км.
Този резултат беше напълно компенсиран от звездния градски разход от едва 3,9 л/100 км. При ежедневно шофиране с преобладаващи магистрални участъци, средният разход беше около 5,1 л/100 км. При версията с мек хибрид отчетохме среден разход от около 6,3 л/100 км, като на магистрала стойностите бяха дори по-ниски. Това е почти толкова икономично, колкото пълния хибрид, така че ако ръчната скоростна кутия не е проблем, мекият хибрид остава по-разумният избор.
Заключение
Сред силните страни на модела се открояват характерният и изчистен дизайн на Dacia, който изглежда отлично и при по-големия SUV. Увеличената дължина носи допълнителна практичност, но широчината остава същата като при Duster. Клиентите могат да избират между мек хибрид, пълен хибрид и версии със задвижване на четирите колела. С тегло под 1500 кг, автомобилът е и необичайно лек за своя клас.
Въпреки това, има и някои недостатъци. Най-мощният двигател разполага със скромните 153 к.с., а комфортът на седалките не е на високо ниво.
Макар C-сегментът да е само една стъпка над B-сегмента, разликата изглежда по-голяма, особено за Dacia. Докато Duster е просто добър автомобил на ненадмината цена в своя клас, Bigster влиза в по-сериозна битка с малко по-силни оръжия. Може ли Bigster да се мери с Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan или Nissan Qashqai? Краткият отговор е не. Той не може да се сравнява с тях по качество на интериора, технологични характеристики или усещане на пътя.
Но и цената му не предполага това. В същото време, той не е и твърде далеч от тях. Ако не се притеснявате от няколкото компромиса, направени в името на по-ниската цена, това е изключително добра сделка. Получавате просторен, икономичен, добре оборудван и като цяло приятен за шофиране автомобил. Dacia отново успява.
Остава въпросът коя версия да изберете. Според нас Mild Hybrid 140 е най-добрият избор, защото предлага естествено усещане при шофиране, по-евтин е от пълния хибрид и е почти толкова икономичен. Версията Hybrid 150 4×4 все още се нуждае от повече тестове, но на хартия изглежда като подобрение за много хора, предлагайки по-нисък разход и само два педала.
Последвайте ни в Google News