Kia създаде точно този тип електрически автомобил за уикенд приключения, за който ентусиастите мечтаят, но го представи в Китай, вместо в САЩ или Европа. Концептуалният EV5 WKNDR, показан на автомобилното изложение в Гуанджоу, превръща новия средноразмерен електрически SUV на марката в издръжлив кросоувър, готов за къмпинг и замяна на асфалта с черни пътища. Той следва по-ранни приключенски версии, базирани на пикапа Tasman, SUV модела EV9 и вана PV5, и демонстрира колко сериозно Kia подхожда към електрическите автомобили, насочени към активния начин на живот.
Твърде добър, за да остане само концепция
Под оборудването и графиките се крие стандартният EV5 – ръбестият електрически SUV на Kia с размери, близки до тези на Sportage. Той е базиран на платформата E-GMP на Hyundai Motor Group, но при EV5 това означава 400-волтова архитектура, а не 800-волтовата система за бързо зареждане, позната от EV6 и EV9. Купувачите на пазарите, където EV5 се предлага, могат да избират между батерии с капацитет 60,3 кВтч и 81,4 кВтч, задвижване на предните или на четирите колела и пробег до около 530 км по цикъла WLTP. Kia посочва, че бързото зареждане с прав ток от 10 до 80% отнема около 30 минути, а основната версия с един електромотор разполага с мощност от 160 кВт (около 215 к.с.).
Версията WKNDR надгражда тази основа и придава на автомобила визията, за която ентусиастите отдавна настояват при серийните електрически модели. Пътният просвет е увеличен в сравнение със стандартния EV5, а концептът е оборудван с 20-инчови джанти и подходящи гуми за всякакъв терен, вместо с еко гуми с ниско съпротивление при търкаляне. Броните са по-масивни и ъгловати, с допълнителна защита и по-добри ъгли на заход и отход. Предпазните елементи около калниците са раздути, за да покрият по-широката следа, а стандартната задна светлинна лента е заменена с по-фокусирани LED светлини, които подхождат на по-суровия вид. Прибиращи се точки за теглене отпред и отзад намекват за реална употреба извън пътя, а багажникът на покрива по цялата му дължина и стойките за инструменти на страничните прозорци създават усещане за умален електрически автомобил за експедиции, а не просто за паркетен SUV със стикери.
Създаден за изследване на природата
В интериора WKNDR запазва семейно ориентираното разпределение на EV5, но набляга на темата за къмпинга. Дизайнерите на Kia са избрали смели акцентни цветове около осмоъгълния волан, централната конзола и панелите на вратите, като същевременно са използвали екологични BIO PU материали. Вторият ред седалки се сгъва до напълно равно положение с пода на багажника и дори може да се премахне изцяло, превръщайки задната част на автомобила в дълго и равно товарно пространство. То е подходящо както за планински велосипеди и оборудване, така и за поставяне на матрак. По пода са разположени релси и ленти за закрепване, които позволяват на собствениците да обезопасят хладилни чанти, кутии за съхранение или всякакво друго оборудване. Задната врата може да се използва и като маса за къмпинг, а концептът включва още амбиентно осветление, вградено радио и дори бинокъл като част от екипировката.
Технологиите също получават приключенски прочит. Kia описва режим с едно докосване, който планира цялостно пътуване, съобразено с батерията на автомобила и предпочитанията на водача. С натискането на един бутон системата изгражда маршрут, добавя спирки за зареждане и маркира близки гледни точки и природни забележителности, които си струва да бъдат посетени. Стандартният EV5 вече предлага функции като V2L (Vehicle-to-Load) за захранване на външни устройства и капацитет на теглене до около 1 200 кг на някои пазари, така че използването на батерията като огромен източник на енергия за къмпинг се вписва идеално в концепцията.
EV5 няма да се предлага в САЩ
Разочароващата част за американските ентусиасти е проста – те изобщо не могат да закупят EV5, да не говорим за по-издръжливата версия WKNDR. Kia пусна EV5 първо в Китай в края на 2023 г., след което го подготви за Корея и Европа като част от глобалното му представяне. Първоначално се намекваше за продажби в Северна Америка през 2026 г., но по-скорошна информация от канадското подразделение на Kia и публикации в северноамерикански медии изясняват, че това означава само едно – Канада получава EV5, но САЩ не.
Kia изтъква комбинация от причини, които вече звучат познато. EV5 се произвежда в Южна Корея и Китай, което го сблъсква директно с американските регулации относно стимулите за електрически автомобили, произхода на компонентите и новите мита върху вносните електромобили. Без федерални данъчни кредити, произведен в Корея средноразмерен електрически SUV, който се цели в ценовия клас на Tesla Model Y и Volkswagen ID.4, се превръща в труден за защита бизнес казус. Тази сметка излиза много по-добре в Канада, където Kia вече потвърди, че EV5 ще бъде модел, предназначен само за канадския пазар в Северна Америка.
За американските купувачи Kia планира да покрие същия пазарен сегмент с други електрически автомобили. EV9 е предназначен за големи семейства, EV6 остава спортната опция, а предстоящите EV4 и EV3 ще се насочат към по-достъпния ценови клас. Част от стила на EV3 вече напомня на този на EV5, което донякъде смекчава разочарованието за американските фенове, които гледат снимките на WKNDR отдалеч.
Последвайте ни в Google News