Първи впечатления: Tamiya MB-01 Mini Cooper Racing – забавен, но своенравен

Tamiya има толкова дълга история в производството на радиоуправляеми модели на оригиналния Mini Cooper, че пълноразмерната версия все още е била в производство, когато първият такъв модел напуска фабриката. Оригиналното шаси M01 от 1994 г. се отличава с умен дизайн, който позволява конфигурация с предно или задно предаване в зависимост от начина на сглобяване.

Това е интересна характеристика, която изчезва при по-късните шасита M-03, M-05 и актуалното M-07, но се завръща с новото MB-01. Докато M-07 е насочено към състезанията, MB-01 е създадено по-скоро за любителско каране, като предлага възможност за коренна промяна в поведението на автомобила. Ако идеята за Mini със задно предаване не ви допада, налични са и класически каросерии на Alpine и Abarth.

Какво представлява Tamiya MB-01

Моделът MB-01 е един от по-достъпните автомобили на Tamiya в мащаб 1:10, макар и да не е по-евтин от по-големия TT-02 със задвижване на четирите колела. Както обикновено, в комплекта са включени електромотор и електронен контролер на скоростта, но ще трябва да добавите собствена радиоапаратура, батерия, зарядно устройство и боя. Очаквайте да прекарате две-три вечери в сглобяване на шасито и малко повече време за боядисване и поставяне на стикерите по каросерията.

За да разберем дали Tamiya Mini Cooper Racing си заслужава, сглобихме два екземпляра и ги подложихме на състезания из офиса. Допълнителните тестове бяха проведени на най-пустия паркинг, който успяхме да намерим.

Процесът на сглобяване

Едва ли ще намерите по-добро ръководство за употреба от това на Tamiya, а всички необходими компоненти са ясно обозначени. Въпреки това е препоръчително да прочетете инструкциите преди да започнете и да организирате работното си място. Няколко тавички за части и дъска за рязане на пластмаса ще са от полза.

В кутията има няколко основни инструмента, но за повечето ще трябва да потърсите в собствената си работилница. Ще ви трябват кръстата отвертка, клещи, резачки, макетен нож, суперлепило и ножици. Tamiya включва шестогранен ключ 1,5 мм и четирипосочен ключ за гайки и болтове.

Пластмасовите части идват на рамки, от които трябва да бъдат изрязани. Най-добре е да се използва резачка за чисто отделяне, а след това макетен нож за премахване на излишъците. За улеснение, крепежните елементи са показани в реален размер в ръководството, за да сте сигурни, че използвате правилната дължина, като има и указания къде да се приложи смазка или лепило.

По време на сглобяването бяха направени няколко малки отклонения от стандартната конфигурация. Първо, всички пластмасови и метални втулки, в които се въртят осите, бяха заменени със сачмени лагери. Това подобрява скоростта и времето за работа срещу скромна инвестиция и намалява износването. Второ, бяха добавени тънки регулиращи шайби за намаляване на луфтовете в окачването. Трето, каросерията беше боядисана в различен цвят с добавени персонализирани стикери.

Това определено е по-сложен за сглобяване модел от туристическия автомобил TT-02. Вместо цялостно шаси тип „вана“, MB-01 се състои от преден и заден модул, които се сглобяват в няколко различни дължини, за да паснат на различни каросерии и да настроят управлението. Късото междуосие на този Mini е чудесно за пъргавина, докато по-дългото при модела Citroen DS осигурява по-добра стабилност.

Сложната конструкция понякога може да бъде разочароваща по време на сглобяването, като се забелязва и значителен луфт в окачването и управлението. Този проблем се наблюдава и при свързания модел BT-01, където големите хлабини се отразяват негативно на управлението. Добавянето на тънки шайби помага за намаляване на луфта, но за пълното му премахване са необходими нови сферични шарнири и по-здрав серво сейвър.

Детайлната каросерия на Mini идва с предварително пробити отвори за монтаж и изрязани арки на калниците. След изрязване на останалата част, ръбовете се заглаждат с шкурка. Следва почистване, маскиране и боядисване. Стикерите не са много, но поставянето им отнема часове. Крайният резултат изглежда страхотно дори само на рафта – автомобилът е нисък и агресивен, без брони, напомнящ на състезателните коли от фестивала Гудууд, а широките джанти Minilite завършват визията перфектно.

Усещане зад волана

Това е истински малък хулиган, който с удоволствие превърта предните си гуми дори на килим с добро сцепление. Тестът беше проведен със стандартна 7,2-волтова NiMh батерия, така че не се наложи използването на по-мощна 7,4-волтова LiPo батерия. За тези, които искат повече скорост, се предлагат различни предавки и множество варианти за електромотори.

Автомобилът се управлява добре, като обича да влиза в завоите с отнета газ и единственият начин да се преобърне е при удар или изкачване на бордюр. Постигнат е добър баланс между пъргавина и стабилност – усеща се жив, но без да създава впечатление, че ще изгуби контрол.

Издръжливост

При по-силен удар в твърд предмет пластмасовите сфери на окачването могат лесно да изскочат от рамената, което обездвижва модела. Това не би било голям проблем при забавление с приятели на паркинг и дори може да предотврати по-сериозни счупвания. При състезание обаче дори лек контакт може да ви извади от пистата за една-две обиколки.

Въпреки това по шасито на MB-01 няма сериозни повреди, освен няколко драскотини. Каросерията не извади същия късмет, като няколко по-силни удара доведоха до олющване на боята. Самата каросерия обаче все още не е спукана или счупена.

Недостатъци?

Моделът е най-приятен за управление на големи открити пространства. По-тесните участъци с няколко препятствия бързо разкриват най-големия му проблем. Значителният луфт и неточност в кормилното управление правят прецизното шофиране по миниатюрна писта трудно, като колата дори криволичи при движение в права линия. На нашата тясна писта на закрито беше твърде лесно да се удари някоя от бариерите по невнимание, особено когато въртящият момент на двигателя допълнително влошаваше управлението.

Радиусът на завой също се оказа изненадващо голям за толкова малък автомобил, дори при положение че предните гуми опираха в каросерията при пълно завъртане на волана. Намаляването на ъгъла на завиване не реши проблема, тъй като заради големия луфт гумите отново докосваха купето при подаване на мощност. Въпреки че могат да се похарчат много пари за подобрения по MB-01, моделът M-05, който е само с предно предаване, изглежда като много по-добър избор на подобна цена.

Цена и конкуренция

Малко шасита на Tamiya са по-евтини от MB-01 Mini, което го превръща в чудесна отправна точка в това хоби. Препоръчителната цена на комплекта е около 150 британски лири, като много търговци предлагат и добри отстъпки. На пазара има и по-евтини, готови за каране шосейни модели като FTX Banzai, но те не са Mini.

Заключение

Честно казано, след опита с модела BT-01 911 имах своите резерви относно MB-01 Mini. За съжаление, опасенията ми относно луфта в управлението се оказаха напълно основателни, дори след поставянето на подложки на носачите на окачването. Въпреки това, моделът си остава един забавен малък радиоуправляем автомобил.

Предното предаване определено допринася за по-добрата управляемост, а силно изразеното паразитно влияние на въртящия момент върху управлението е по-скоро забавно, отколкото проблем. Динамиката е добра и след монтиране на лагери, времето за каране с прилична батерия би трябвало да надхвърли 10 минути.

Сглобяването е интересно, а боядисването на каросерията дава възможности за персонализация още преди да се потърси дългият списък с тунинг части, налични за MB-01. Въпреки това, възможността за избор между предно и задно предаване е по-скоро недостатък, отколкото предимство. По-добрият вариант е да се изчака каросерията на Mini да бъде предложена с по-старото, но по-прецизно управляемо шаси M-05. То не само ще се управлява по-добре, но и ще идва с легендарната окраска от рали „Монте Карло“.

Технически характеристики

Мащаб: 1/10
Размери (Д/Ш/В): 315/167/140 мм
Материал на шасито: ABS пластмаса
Задвижване: Предно предаване, една скорост
Двигател: 540 четков, 27Т
Батерия: 7.2v NiMh или 7.4v LiPo
Тегло: 1,3 кг (с батерия 2100 mAh NiMh)
Максимална скорост: 24–32 км/ч

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации